lørdag, mars 29, 2008

Be slik Apostelen Paulus ba, del 2


Noe av det første vi kan lese om Paulus etter at han hadde møtt den oppstandne Jesus på vei til Damaskus, er at han ba. Ananias, en disippel av Jesus som bodde i Damaskus, fikk se Herren i et syn, og Herren sa til ham: "Reis deg og gå til gaten som blir kalt Den Rette, til Judas' hus, og spør etter en som kalles Saulus fra Tarsus, for se, han ber." (Apgj 9,11) Når vi leser det som er skrevet om og av Paulus i Det nye testamente så ser vi at han var en bønnens mann. Men det er også tydelig at han ba ganske annerledes enn det som det både bes individuelt, og det som bes i menighetens bønnemøter! Vi finner ikke noen av disse "Gud velsign meg", "Gud kan du ordne det, og det..." Våre bønner handler ofte om dette. Når noe skjer som endrer på det "normale" i hverdagslivet, ber vi som oftest om å få vende tilbake til det normale igjen. De færreste ber om det som hører Guds rike til.


I går fikk jeg "Rapport fra Asia", som utgis av misjonsorganisasjonen AsiaLink. I det siste nr finnes det en oversikt over etniske minoriteter nord i Vietnam som trenger vår forbønn slik at de skal bli nådd med evangeliet. Som vi snart skal se i denne artikkelserien om apostelen Paulus' bønner, så ville dette ha vært noe han ville ha gått i ivrig forbønn for. Jeg gjengir listen om du skulle bli inspirert til å gi deg i kast med denne bønneoppgaven:


Bouyei (2000) Ingen kjente kristne. Cong (i underkant av 2000) Ingen kjente kristne. Gelao (2000) Ingen kjente kristne. Glay (55.000) Ingen kjente kristne. Hani (18.000) Ingen kjente kristne. Khang (5.500) Ingen kjente kristne.Khmu (60.000) Kanskje 100 kristne. Laha (2000) Ingen kjente kristne. Lahu (7000) Ingen kjente kristne. Lao (14.000) Ingen kjente kristne. Lati (10.000) Ingen kjente kristne. Lolo (4.500) Ingen kjente kristne. Lu (5000) Ingen kjente kristne. Mang (3000) Ingen kjente kristne. Ngai (1500) Ingen kjente kristne. O-Du (250) Ingen kjente kristne. Pathen (5000) Ingen kjente kristne. Phula (9000) Kanskje 10 kristne. Pubiao (500) Ingen kjente kristne. San Chay (150.000) Her er et arbeid påbegynt, men det er ingen kjennskap til antall kristne. For 10 år siden var det ingen. Sila (800) Ingen kjente kristne. Tay (1,6 millioner) Nesten ingen kristne. Tho (75.000) Ingen kjente kristne. Xinh Mun (15.000) Ingen kjente kristne.


Vi vet at Paulus lød kallet om å gå til de områdene hvor evangeliet ikke var forkynt. Han stred i bønn for disse. Kjempet. Å stride i bønn er hardt arbeid. Et område som sto på bønneagendaen til Paulus var Spania. Når han skriver til forsamlingen i Rom bekjentgjør han også planene om å reise til Spania. "Men nå, når jeg ikke lenger har noe sted å tjene i disse områdene, og da jeg i alle disse årene har hatt en sterk trang etter å komme til dere hvis jeg reiser til Spania." (Rom 15,23) Nå vet vi ikke om Paulus kom seg til Spania, men han kom til Rom. Men Spania har vært på bønneagendaen til Paulus, helt sikkert. Hvilke land står på din bønneagenda? Hvilke land ønsker du skulle gjennomrystes av en kraftig vekkelse og mange mennesker bli frelst?


I de neste artiklene skal vi se litt mer konkret på det bønnelivet Paulus levde, og se hva vi kan lære av det.


(fortsettes)

3 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav:
Det är intressant att läsa om det du skriver om aposteln paulus,och hur han bad, och kämpade i bön.
Jag undrar BjornOlav om du har meilat till Vår pastor här?
Om du har tid,så skulle han se fram emot en kontakt med dej.
Vet du,jag har fått tag på en gammal Norsk sångbok ,som heter ;Sildigregn.Känner du till den?Jag skickar med en sång här till dej;

"Vi bor ei her vi er jo bare gjester,en liten tid,på reisen til vår Venn.La ingenting ,O Gud mitt hjerte feste,
og hindre ferden til mitt rette hjem.

Hva gjor det vel om reisen er besverlig,den varer blott en liten liten tid.
Og siden skal,så meget mere herlig,Guds salighet og glede for oss bli.

Du ser på meg,og undres kan jeg vere,
et barn av Gud,en Jesu Kristi brud.
Men akk du ser ju bare reise drakten,
Du har ei sett min skonne bryllopsskrud.

Men så engang,når döden har avtaget,
Det siste plagget av min reisedrakt.
Da når mitt hjerte siste gang har slaget,
Og når mitt oyes lys er blevet slokt.

Da skal jeg selv som selve solen skinne,
Langt mere herlig enn dess middagsglans.
Når Jesus samler meg med alle sine,
Da skal jeg evig, evig vere Hans.

Var den inte härlig?
Ha en bra dag BjornOlav Gud välsignar dej! Karin

Bjørn Olav sa...

Din pastor får epost i løpet av denne helgen. Det har vært så mye som har skjedd de siste dagene,med sorgsamatale, begravelse, feber, oppkast og utfordrende diabetes. Takk for sangen. Tror dette er sangboken til Maranata bevegelsen? Nei, jeg kjenner den ikke.

Måtte Herren rikelig velsigne deg denne helgen.

Anonym sa...

Blir ikke kvitt inntrykket av disse tallene over unådde i Vietnam. Hva er årsaken til at så få reiser ut som misjonærer? Jeg har inntrykk av at det er mange flere som gjorde det før.

B