mandag, mars 31, 2008

Be slik Apostelen Paulus ba, del 4



Hva var det Paulus ba om? I Rom 15,5-6 finner vi et eksempel på dette:

"Må så tålmodighetens og trøstens Gud gi dere å ha det samme sinnelag innbyrdes, i samsvar med det som er i Kristus Jesus, så dere med ett og samme sinnelag og med èn mann også kan ære Gud og vår Herre Jesu Kristi far." Og i det 13'de verset: "Men håpets Gud skal fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan ha overflod av håp ved Den Hellige Ånds kraft."

For å få forstå betydningen av det Paulus ber om her, må vi forstå den sammenhengen Paulus skriver dette. Forsamlingen i Rom begynte sansynligvis å merke følgende av en påbegynnende forfølgelelsestid, og forsøkte å overleve i en by fiendtlig til den kristne tro. Men vi finner ikke noe sted i Romerbrevet at apostelen Paulus ber om at de skal bli spart for dette eller for beskyttelse.

I stedet ber Paulus om at de må oppleve enhet, glede og fred! Legg merke til at Paulus bruker ordene "så at..." Dette er et typisk utsagn hos Paulus. 19 av bønnene som er gjengitt som Paulus ba inneholder disse to ordene. Med andre ord: Paulus ber: "Jeg ber om ..." "så at" eller "slik at..." det og det skal skje.

I de to versene jeg har sitert fra Romerbrevet, er det enheten blant de kristne som han er opptatt å be om, slik at det som skjedde med medlemmene av forsamlingen i Rom skulle bringe ære til Gud. Det er helt i tråd med det Jesus ba om, i Joh 17.

"Jeg ber om at de alle må ære ett, slik som Du, Far, er i Meg og Jeg i Deg, at også de må være ett i Oss, for at verden skal tro at Du har utsendt Meg." (v.28)

Og i Joh 12,32 sier Jesus: "Og Jeg, når Jeg blir løftet opp fra jorden, skal Jeg dra alle til Meg."

Paulus visste at når de utenforstående så enheten mellom de kristne så ville de bli dratt til Jesus i store antall. Derfor, i stedet for å be om det mest opplagte - besskyttelse - så ba han med Guds rikes øyne: "Gud gi dem enhet, slik at menensker blir dratt til Jesus!"

Og i tillegg ba han om at de kristne i Rom måtte fylles med glede og fred. Hvem kan motstå slike mennesker? Mennesker fulle av glede og fred inngir håp hos de som intet håp har.

Ingen kommentarer: