tirsdag, mars 18, 2008

Den profetiske tjenesten, del 3


Når vi snakker om den profetiske tjenesten så gis denne til ulike slags formål. En av dem er å rettlede. Apostelen Paulus skriver til forsamlingen i Korint: "Men Åndens åpenbarelse blir gitt enhver til det som er gagnlig." (1.Kor 12,7) Jeg ble sittende å se på et opptak av et TV intervju med Bob Jones (bildet) i går kveld. Bob Jones er kjent for å være en moderne seer. De som er kjent med bloggen min vil kanskje huske at jeg har skrevet om seertjenesten, som er en form av den profetiske tjenesten, for en tid tilbake. I dette meget interessante intervjuet sier Bob Jones noe som det er viktig å få med seg, enten man nå er interessert i den profetiske tjenesten eller ikke. Hør bare: "Jo klarere Gud taler, jo større er prøvelsen som følger med!" Jeg tror dette er veldig sant. Dette er virkelig et prinsipp man skal legge merke til, nemlig forbindelsen mellom rikelig åpenbaring og en økende grad av lidelse og prøvelser. I følge apostelen Paulus var tornen i kjødet gitt ham for å holde ham tilbake fra å opphøye seg selv på grunn av de overveldende åpenbaringene han hadde fått. "Og for at jeg ikke skal opphøye meg av de overmåte store åpenbaringer, har jeg fått en torn i kjødet, en Satans engel som skal slå meg, for at jeg ikke skal opphøye meg." (2.Kor 12,7)
På den annen side virker det som om Gud gir mektige åpenbaringer på grunn av de prøvelser som noen er på vei inn i. Paulus fikk et profetisk syn som beordret ham til å gjøre misjonstjeneste i Makedonia og ikke i Bitynia, som var den opprinnelige planen. Den avgjørelsen førte til at Paulus og hans medarbeider Silas ble arrestert, trukket for domsstolen, jult opp med stokker, trukket inn i det dypeste fangehullet og satt fast i stokken. Betyr dette at det ikke var Guds vilje at Paulus skulle reise til Makedonia? Nei, tvert om. Klarheten i de overnaturlige retningslinjene de hadde fått om å dra til Makedonia, gav visshet om at Gud fremdeles var med dem midt i lidelsen. Dessuten ble en fangevokter og alle i dennes familie frelst, døpt og tillagt den kristne forsamlingen. En sterk profetisk åpenbaring med stadfestelser som ikke kan fornektes, gir mennesker trygghet i tider med tunge prøvelser.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

BjornOlav:
Jag har meilat till pastor Daniel,men jag har inte hört något ännu.Jag gav honom din blogg adress,så jag hoppas att han tar kontakt med dej.Och om han har fulltecknat program i vår,eller i sommar,så har vi en utpost i Skultuna.Så BjornOlav,jag hoppas och ber att det är Herrens vilja att du ska komma till Västerås!!!
Jag har pratat med min bönevän Birgit,och hon skulle försöka att få tag på Särlaregn sångboken på Norska.Och om det lyckas,så skickar jag den till dej BjornOlav.Du behöver inte sända pengar,för jag vill ge dej den.
Det skulle vara trevligt om du ville skicka ett kort till mej från Gjövik.

Ha en trvlig kväll BjornOlav,och hälsa de dina
Gud välsigne dej.

Hälsar karin

Bjørn Olav sa...

Kjære Karin.

Som du ser har jeg fjernet adressen din fra innlegget ditt. Jeg har notert meg den, men for at du ikke skal få noe ubehag fra mennesker som ikke vil bibeltro kristne vel, har jeg fjernet adressen din.

Det blir spennende å se hva som skjer med møtet. Og takk for arbeidet med sangboken. Et kort fra Gjøvik legges i posten i morgen! Gud velsigne deg.