tirsdag, mars 25, 2008

Den kristne familien, del 1



En som har betydd mye for mine teologiske refleksjoner rundt Bibelens undervisning om det kristne ekteskapet, er den lutherske presten Larry Christenson. Her sammen med sin kone Nordis. De to er pensjonister nå, men i forbindelse med den såkalte karismatiske bevegelsen var Larry Christenson en sentral skikkelse. Fortsatt reiser ekteparet og holder seminarer om ulike temaer, og særlig knyttet til den tematikken vi nå skal behandle. Filadelfiaforlaget utgav Larry Christensons første bok: "Den kristne familien." Den vakte berettiget oppsikt fordi Larry Christenson også var tro mot Bibelens ord om underordning. Senere kom Prokla Media med boken "Det kristne ektepar", som ekteparet Christenson har skrevet sammen. Fra denne boken har jeg hentet følgende:

"Ekteskapet er innstiftet av Gud. Det tilhører Ham. Han har ikke gitt det til menneskene for at de skal gjøre hva de vil med det. Gud kaller menneskene inn i ekteskapet. Det bringer, eller kan bringe, velsignelse til dem som vil gå inn i det. Men det er likevel ikke hovedsaken. Det viktigste er at ekteskapet fullfører Guds hensikt med det," skriver ekteparet Christenson og så siterer de den lutherske teologen Dietrich Bonhoeffer som har sagt: "De som går inn i ekteskapet går inn i en trust, en sammenslutning."

Ekteskapet tilhører Gud - det er sannelig en frigjørende sannhet. Om dette skriver Christenson: "Først og fremst løser denne sannheten oss fra den misforståelse at ekteskapet tilhører oss selv. Hvis det tilhører oss, kan vi jo bruke eller misbruke det, sette det tilside, oppheve det eller forandre det, akkurat som det passer oss. Et ekteskap som tilhører mennesket alene, vil være overgitt til egoisme og umodenhet, - ja til ren og skjær tilfeldighet.

For det andre setter denne sannhet oss fri fra den misforståelse at vi tilhører ekteskapet. Hvis vi tilhører ekteskapet, kan vår innsats for lett begrense seg til ren plikt. Å bli lukket inn i et ekteskap, som i en upersonlig institusjon, kan nok føre til en slags stabilitet. Men det betyr også at ektefellen eller andre familiemedlemmer kan bruke og undertrykke oss."

5 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav,Det var intressant det du skrev om äktenskapet idag.
När jag tänker på de fall,där den ene parten bara är frälst,som i mitt fall,så kan de ofta leda till en viss svårighet.Även bland barnen.Som i mitt fall,där jag levde i många år ofrälst,och sen gjorde en hel omvändning till Herren,så blev det i min familj ett visst förtryck.Min make går t.ex.aldrig med mej till kyrkan,så jag har lärt mej att och ber Gud om att det ska synas i min vandel,att Jesus bor i mitt hjärta.Ibland,så är det svårt att tala med min man om Jesus,för det går liksom bara förbi.
Men det som jag tackar Gud för,det är mina barnbarn,i NewYork.
Det är ett litet frö,som jag har fått så.Därför så är jag tacksam BjornOlav för dina böner för mej och min familj.
Har du föresten fått in Sångkanalen ;joh.316?
Ha en bra dag.Hälsar Karin

Bjørn Olav sa...

Nå har jeg kost meg med å lytte til mange fine sanger, Karin. Først og fremst liker jeg sangene til Christina Imsen. Hun har ikke bare en vakker sangstemme, men hun synger også med salvelse.

Vær frimodig i ditt ekteskap! Herren skal lønne deg for din trofasthet, og Herren ser til din manns hjerte. Vi bærer han fram for nådens trone, og Herren vil gjøre under.

Anonym sa...

Statistikk er interessant. Flere skilsmisser enn før, sto det i forrige bloggartikkel... Har du statistikk på hvor mange flere skilsmisser det er blitt blant kristne i Norge? Dette har nok økt kraftig.

Det kristne eksteskapet trues på flere måter. Ny lovgivning er neppe den største trusselen. Verre er det nok at åndskraften i mange kristne miljøer svekkes, slik at verden preger oss mer enn vi preger verden.

Men slik er det ikke nødt til å fortsette! Det er opp til hver og en av oss å reise seg mot strømmen, og sammen med andre leve og glede oss i Sannheten. Da kan vi virkelig være et vitnesbyrd for verden, som bl.a. får se at kristne har gode og stabile ekteskap.

Bjørn Olav sa...

Nei, jeg sitter ikke på noe slikt statistisk materiale. Jeg vet ikke om det finnes. Det vil i såfall være et spørsmål om hvordan man definerer "kristen". Men når det er sagt, så er det dessverre et faktum at det er en økende antall kristne som skiller seg. Forklaringene på dette er nok mange.

Jeg er helt enig med deg i konklusjonen din. Det behøver ikke å være slik! Igjen er vi tilbake til selve grunnlaget, både for et "vellykket" ekteskap og et seierrikt kristenliv, nemlig omvendelsen. Det handler om å oppgi sine "rettigheter", ta opp sitt kors hver dag, og følge Jesus. Det handler om å leve for den andre.

Anonym sa...

En presisering:

Jo, jeg mener vel at ny lovgivning ikke er den største trusselen mot det kristne ekteskapet, men samtidig er dette den aktuelle saken nå for tiden. Jeg håper både kristne og andre kan stå sammen mot forslaget til ny ekteskapslov!

Homofiles beskyttelse mot undertrykkelse og homofiles rettigheter er ivaretatt av eksisterende lovgivning, så vi trenger ingen ny ekteskapslov.