tirsdag, mars 11, 2008

Hva tro er, del 1





Dr. John Stott forteller om det inntrykk det gjorde på ham da han var student ved Universitetet i Cambridge i førtiårene og leste bøkene til den legendariske Kinamisjonæren, Hudson Taylor (bildet): "The Growth of a Soul" og "The Man Who Believed God." Taylors eksempel utfordret den kjente teologen og pastoren til en større og dypere tro. Det var tre viktige sider ved kristentroen som Stott lærte av Taylor:

For det første at troen hviler på Guds trofasthet. Hudson Taylor gjenga nemlig Jesu ord: "ha tro til Gud" (Mark 11,22) med ordene: "regn med Guds trofasthet". Denne omskrivningen er ikke etter boken om vi tenker eksegetisk, men den er teologisk helt uangripelig! Det er nemlig slik at vår tro og Guds trofasthet er to sider av samme sak.

Det andre Stott lærte av Hudson Taylor er at troen er et barns tillit. Gud er ikke bare den trofaste, men Han er også vår far gjennom Jesus Kristus. Hudson Taylor skriver selv om dette: "Jeg tar mine barn med meg og jeg merker at det ikke er vanskelig å huske at de trenger frokost, middag og noe før de går til sengs om kvelden. Jeg kan ikke glemme det. Og jeg finner det umulig å tro at vår himmelske Far er mindre ømhjertet og påpasselig enn meg. Nei, jeg tror ikke at vår himmelske Far noensinne vil glemme sine barn. Jeg er en dårlig far, men jeg pleier ikke å glemme barna mine. Gud er en svært god far. Han har ikke for vane å glemme sine barn."

Det tredje Stott lærte av Taylor er at tro er noe som er nødvendig såvel i den materielle verden som i den åndelige. Taylor sa det slik: "Arbeid for Gud, gjort på Hans måte, vil aldri mangle ressurser."

Ingen kommentarer: