torsdag, mars 13, 2008

Hva tro er, del 3



Smith Wigglesworth (bildet) er blitt kalt "troens apostel", og det med rette. Skal man forstå hans tjeneste med å bringe helbredelse og frelse ut til så mange mennesker som han gjorde, må man forstå at nøkkelen til alt dette ligger i ordet tro. Wigglesworth sa en gang: "Stor tro produseres gjennom store kamper. Store vitnesbyrd og store triumfer kan kun komme av store prøvelser."

Men nå er det slik at Wigglesworth ikke oppnådde sin grad av tro i et eneste sprang. Han nådde dit fram gjennom en prosess, der han opplevde både nederlag og seier.

En mann spurte en gang Wigglesworth om hvordan kan vi komme i besittelse av en sterk tro? Til dette svarte Wigglesworth på sin karakteristiske måte: "Her er svaret: Først strå, så aks og til sist modent korn," og henviste til Mark 4,28. Hva mente han så med dette? Jo, Wigglesworth så for seg tre grader av tro:

1. Frelsende tro. Alle som tar imot Jesus som sin Frelser og Herre har mottatt en slik tro. Vi får den i fødselsdagsgave. Denne troen er som et frø som vil vokse når det får tilførsel av næring ved å høre Guds ord.

2. Troen som Herren Jesus har. I Gal 2,20 så Wigglesworth at det var Jesu tro det var snakk om, ikke tro på Guds Sønn. Det er Kristi egen tro som blir meddelt til Hans barn. I Gal 2,20 står det: "Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og ga seg selv for meg."

3. Troens gave. Vi leser om denne i 1.Kor 12,7 og 9: "Men Åndens åpenbarelse blir gitt enhver til det som er gagnlig... en annen får tro ved den samme Ånd."

For Wigglesworth var det enda et viktig poeng: Ved tro på Guds ord trengte han seg fram til troen på Ordets Gud. En uunngåelig følge av at du tror Gud som person, vil være at du tror hvert ord Han sier.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: