søndag, mars 09, 2008

Tro - og livsaligheten foran Guds trone


Biografen til George Müller, Roger Steer, skriver at Müllers tro sprang ut av at Müller frydet seg i Gud. Gud var - for Müller - ikke en vag, ubestemmelig kraft, men en levende realitet. En venn for hvert et øyblikk. I juli 1871 forteller han forsamlingen i Salem Chapel i Bristol: "Ingen har noensinne kjent Jahve uten å være i stand til å utøve tro på Ham. Det er når Gud ikke kjenner Gud at den vanskeligheten oppstår. Derfor er det virkelig et poeng å bli kjent med Gud, å kjenne Gud selv slik Han åpenbarer seg i Skriften." I formiddag skal jeg tale over teksten fra Luk 1,46-55, det som er blitt kalt Marias lovsang. Maria visste hva det ville si å fryde deg i Gud. Hun sa: "min ånd fryder meg i Gud, min Frelser." (Luk 1,47) Helt i begynnelsen på George Müllers tjeneste oppholdt han seg i London, og der studerte han sammen med en mann som han møtte jevnlig for å be og lese Guds ord sammen. Hans biograf, Roger Steer, kan fortelle at Müller og hans venn kom sammen flere kvelder etter hverandre. Ofte kunne de be frem til to om natten. Da Müller gikk tilbake til rommet sitt, opplevde han flere ganger at han var så full av glede at han knapt klarte å få sove. Han frydet seg slik i Herrens nærvær, at han boblet over av glede. Hva er dette for noe? Dette er hva Bibelen kaller «glede i Den Hellige Ånd.» Apostelen Paulus skriver jo i sitt brev til forsamlingen i Rom, i Rom 14,17: «Guds rike består jo ikke i mat og drikke, men i rettferdighet og fred OG GLEDE I DEN HELLIGE ÅND.» Kong David hadde erfart hva dette var. Han sier det slik i Salme 16,11: «Du vil kunngjøre meg livets vei. Fylde av glede er det for ditt åsyn, livsalighet ved din høyre hånd i evighet.» Og det er denne livsaligheten, denne gleden i Den Hellige Ånd som Jesus opplever når disiplene kommer til ham for å fortelle om alt det de har opplevd atter at Jesus sendte dem ut. Vi leser om dette i Luk 10,30: «I samme stund frydet han seg i Den Hellige Ånd og sa: Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige, og åpenbart det for umyndige. Ja, Far, for slik skjedde det som var til velbehag for deg.»
Det er dette Maria opplever. En fryd i Den Hellige Ånd, og glede som strømmer over. Og legg nå merke til hva som sto i vers 47: «og min ånd fryder seg I GUD.» Ikke i oss selv, ikke i noe utenforliggende, men i Gud. Det er snakk om en jublende glede over Gud, hans gjerning og barmhjertighet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Salme 35,9 Min sjel skal glede seg i Herren, fryde seg i hans frelse.

Salme 4,8 Du har gitt meg glede i mitt hjerte, større enn den de andre har når de har overflod av korn og most.

Neh.8,10 Glede i Herren er deres styrke

Det er helt sant at gleden som strømmer opp fra vårt indre er vår styrke som også Jesus beskriver i..

...joh.7.38 Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.