lørdag, april 12, 2008

5000 i marsj for å bevare ekteskapet mellom mann og kvinne


Det var sterkt og flott å få være med på marsjen og folkemøtet i Oslo i dag, sammen med 5000 andre fra store deler av Sør-Norge. Under hovedparolen "Sammen for ekteskapet" marsjerte vi ned til Stortinget hvor stortingsrepresentant May-Helen Molvær Grimstad, som er leder av Familie. og kulturkomiteen fikk overlevert 45.000 underskrifter. Utenfor Stortinget sang vi nasjonalsangen, og flere av de som gikk langs fortauet stanset opp for å synge med! Blant de som marsjerte var det både kristne, muslimer og ikke-kristne. Samtlige gav med dette uttrykk for at de ønsker å bevare ekteskapet mellom mann og kvinne. Fra Stortinget marsjerte vi ned til Youngstorget hvor det var tillyst et stort folkemøte. Her deltok May-Helen Molvær Grimstad, biskop emeritus Per Lønning, mangeårig medlem av Norges Kommunistiske Parti Ole Langeland, leder for Bevara Äktenskapet i Sverige Stefan Gustavsson, filosof Nina Karin Monsen, stortingsrepresentant Ulf Erik Knudsen (FrP), leder av Center for Kristen Etik og Moral, Benjamin Ervill fra Danmark og leder av Oslo katolske bispedømmes familiesenter Maria Fongen med appeller. Det var kunstneriske innslag ved familien Stykket og Anette Mortensen. Det hele godt ledet av Øivind Benestad.


Som jeg skrev i en annen bloggartikkel dukket Blitz-miljøet opp. De forsøkte å forstyrre åpningen av marsjen på Universitetsplassen blant annet ved hjelp av megafoner, trommer og høy musikk. Men politiet sørget for å danne en effektiv buffer mellom bråkmakerne fra Blitz og de som deltok i marsjen. Blitzerne ble holdt bakerst i toget, og klarte dermed ikke å ødelegge selve marsjen. På Youngstorget ble det noe annerledes. Ved hjelp av megafoner, høy musikk og skriking forsøkte de å ødelegge for de fremmøtte. En rekke blitzere spyttet på de fremmøtte.

Politiet fjernet disse skrikende demonstrantene etter hvert, men noen av dem klarte å ta seg frem til stedet hvor appellantene befant seg og forsøkte å komme seg opp på scenen. Disse ble effektivt fjernet av politiet.


Jeg synes det var trist å se at blitzerne og deres medsammensvorne ikke respekterer ytringsfriheten vi har i dette landet. Jeg tror ingen blitzere har opplevd at deres demonstrasjoner er blitt forstyrret av kristne som har brukt høy musikk og skriking for å stanse dem fra å si noe. Heller ikke at noen kristne har spyttet på dem. Ekstra trist var det at disse blitzerne ikke kunne holde stille når ei lita jente - hun var kanskje fem -seks år, sang en barnesang. Også da måtte blitzerne bue og rope ukvemsord mot det som skjedde på scenen. Det sier i grunnen det meste om hva disse folka står for!


Men de klarte ikke å ødelegge for de mange tusen fremmøtte. Med en tydelig røst har de som støtter det bibelske ekteskapet fått sagt fra hva de mener om forslaget til den kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps"-loven.

81 kommentarer:

Anonym sa...

jeg har hørt at man forventet at 5000 skulle komme, men at det i følge politiet bare kom 2500...

Bjørn Olav sa...

Det ble foretatt telling av alle som deltok, og denne tellingen viser at det var i overkant av 5000 som deltok.

Anonym sa...

Det er en ting disse bliztserne mangler og det er god gammeldags folkeskikk.

Johannes

Anonym sa...

Det er riktig Bjørn Olav, vi var i alle fall mere enn 2500. Det ble et vellykket demonstrasjonstog. Det er sikkert at Gud var med oss. Vi kjørte fra Sørlandet i sludd og snø. Men da vi kom til Oslo var det opphold, og været holdt seg til siste slutt.
Blitzerne gjorde egentlig ikke så mye ut av seg som jeg hadde regnet med. Det som var så artig var at lyden fra arrangørene egentlig overdøvet lyden fra Blitzerne. Til slutt ble de leie og gikk. Det eneste Blitzerne vant med sin motdemonstrasjon var skam og vanære.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

BjornOlav,jag trodde att marshen skulle vara i morgon,men den var idag.så härligt att det gick så bra!I det stora hela,så tror jag att det är många som vill att äktenskapet ska bevaras mellan man och kvinna! Jag ska be för dig,att Herren ska ge styrka i ditt hjärta BjornOlav.Har du sett i kommentaren i din blogg om Guds Härlighet del 1,jag har sänt en så härlig gammal Norsk sång till dej.
Jag vill be om förbön,BjornOlav,för det är lite tungt inom mej just idag.
Herren ska vara med dej rikligen!
Karin

Bjørn Olav sa...

Helt enig, Birgir! Skam og vanære er de rette ordene. Det var også interessant å merke seg hvor forskjellig atmosfære marsjen representerte og motdemonstrasjonen. Mens marsjdeltagerne opptrådte fredelig, representerte blitzerne det motsatte. Her var det harde ansikter, knyttede never, skrik og skrål og hat.

Hadde jeg visst du skulle dit skulle vi ha avtalt å møtes, men kanskje en annen gang. Arrangørene hadde eget tellekorps, så antallet på 5000 stemmer.

Bjørn Olav sa...

Takk Karin. Skal se på den senere i kveld. Har nettopp kommet hjem. Er kjempesliten, men veldig glad fordi vi fikk være med. Min kone og jeg reiste til Oslo i formiddag.

Anonym sa...

savner evnen til å se nyanser fra Birger her...
skam og vanære? Det er da fortsatt lov til å utrrykke sine meninger her i dette landet. Hvis Blitzerne ikke gjorde så mye ut av seg som som du hadde trodd kunne de umulig ha vært så forferdelige.

Bjørn Olav sa...

Det er tydelig at du ikke var der. Synes du det er i orden at man forsøker å overdøve andre som taler, eller barn som synger. Er det ok å spytte på folk?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Er det ok å dra barn opp på senen i forbindelse med en politisk demonstrasjon. Snakk om indoktrinering av barn!

Bjørn Olav sa...

Tullball. Disse barna sang en kristen barnesang. Og de sang så fint. Synd at de ikke fikk lov til å synge i fred.

Anonym sa...

men stilte ikke du deg kritisk til å indoktrinere barn i politisk retning i et tidligere innlegg her på bloggen? Hørete jeg noen si dobbeltmoral?

Bjørn Olav sa...

Det er vel ikke snakk om indoktrinering når barn lærer seg å synge en barnesang, i såfall er det en positiv indoktrinering.Men kan du ikke svare på det jeg spør om:

Er det ok å forstyrre et offentlig møte, i den hensikt å ødelegge både for den som taler og for den som lytter?

Er det ok å spytte på folk?

Anonym sa...

En anonym spør etter nyanser. Er det ikke å føre skam og vanære over seg selv ved å rekke fingeren mot folk som går i et stille demonstrasjonstog? De ropte ukvemsord etter deltagerne. Selv etter barna. De spyttet på folk og. Er ikke det å føre skam og vanære over seg?
Hvilken nyanse er det du etterlyser?

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

jeg kan svare på det du spør om, men du slettet mitt innlegg så du ikke kan svare på mitt... det er forkastelig!

Nyansene jeg savner Birger. Dere går i tog for det dere mener, andre går i tog for det de menere. er ikke det to sidere av samme sak? når fikk dere enerett på å ytre dere? etter det du har skrevet på en rekke blogger virker det om det Blitzerne drev med bare er barnemat!

Bjørn Olav sa...

Innlegget som ble slettet inneholdt sjikane, og reglene er slik på denne bloggn at sjikane slettes.

Alle har lov å ytre seg. Men det hører med til god folkeskikk at man ikke ødelegger for andre. Blitzerne må gjerne skrike ut sitt hat og sitt intolerante budskap for meg, men de kunne lage sin egen marsj og ha sitt eget folkemøte. Men 5000 ville neppe stille opp for å støtte dem. Det er vel det som er problemet. De ønsker desperat å få oppmerksomhet.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

"Nyansene jeg savner Birger. Dere går i tog for det dere mener, andre går i tog for det de menere. er ikke det to sidere av samme sak? når fikk dere enerett på å ytre dere?"

Etter hva jeg har fått opplyst var det et arrangement som var planlagt over tid. En demonstrasjon for ekteskapet. Ikke som du forteller på bloggen din. Selvfølgelig skal alle få ytre seg. Men det er rart at det IKKE skal gjelde for de kristne. KUN for homofile og lesbiske virker det som. Kristne må ikke komme her og tro at de har lov til å ha en mening. Men det var arrangørene av Ja til ekteskapet som hadde fått lov til å arrangere denne demonstrasjonen, ikke blitzerne. Blitzerne hadde ikke fått lov til å demonstrere. Kristne har ALDRI ment at de har ENERETT på å ytre seg. Men dere homofile og lesbiske oppfører dere som om dere har den eneretten. Det er bare å gå inn på din egen blogg og lese det du selv skriver. Du er ikke nådig overfor dem som ikke har samme mening som du og din såkalte "venn".

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Jeg lurer på om Blizterne hadde demonstrert dersom kristenfolket hadde hatt en demonstrasjon for Jesus.

Jeg forsvarer ikke det de gjorde, men jeg tror det er lurt å finne ut av grunnen til dette raseriet.

Lurt, i tilfelle man har tenkt å presentere evangeliet for dem en dag. Eller er det underordnet?

Bjørn Olav sa...

Blitzerne trenger Jesus, men de som alle andre må presenteres for Bibelens Jesus. Den gang som nå må vi regne med at Ordet om korset vekker anstøt. Og vi kan ikke endre på originalbudskapet, selv om enkelte takker nei. Det ville ikke gjøre dem til himmelborgere. Raseriet vi opplevde er raseriet mot Guds ords sannhet.

Anonym sa...

Jeg ønsker bare å innformere Birger om at jeg ikke har noen blogg....

Anonym sa...

aplaus til Ragnhild Schanke!

KuleKnut sa...

Du har et utrolig viktig poeng der Ragnihld, jeg merker meg også at ingen har komentert innlegget mitt på en tidligere post der jeg tar tak i for meg helt essensielle, viktige ting, om de store spørsmåla mens debatten stort sett er fokusert rundt på merkelige temaer og uvesentlige ting. Folk må få være opptatt av hva de vil, jeg er jo stort sett opptatt av de rare tinga, men jeg hadde forventet litt respons når jeg tar opp såppas essensielle ting rundt debatten...

MEN jeg behøver ikke gi meg, til det er budskapet for viktig, så jeg sakser inn innlegget mitt på nytt og prøver igjen.

KuleKnut sa...

Bjørn Olav skriver i et tidligere innlegg:

"I klartekst betyr det at skal vi lyde Guds ord, kan vi ikke gå inn for den kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps"-loven. Den er et brudd på Guds vilje. Så - om dette er anstøtelig for mennesker, så kan vi ikke fjerne anstøtet for at de skal bli frelst! I såfall er det et annet evangelium vi forkynner. Ikke korsets evangelium. Og en som forkynner et slikt evangelium er fordømt."

Syns du ikke dette er harde ord? Det er mange måter å tolke Bibelen på, alle trosretninger og kirkesamfunn har oppigjennom kirkens 2000 år gamle historie tolkte på sine egne måter og funnet sin egen "fornuft" i det som står skrevet. Jeg tror det går ann å forkynne korsets evangelium, om Jesus som døde for våre synder og satte oss fri fra ondskapen og gjennoprettet forholdet vårt til Skaperen selv om vi er uenig i "detaljene".

Og disse "detaljene" jeg snakker om, det er alt det andre, alt utenfor hovedsaken, at Jesus døde for våre synder og vi er frelst, alt utenfor den sirkelen BLIR teologi og har vært kime til diskusjoner og uenigheter igjeonnom 2000 år. Vi blir ikke enige og det er umulig å vite hvem som har rett. Bibelen har rett kan vi si, men det vil også våre meningsmotstandere hevde. La oss fokusere på HOVESDAKEN, at vi er FRELST!! Så har Gud lovet å ta seg av alt det andre! Han har rettledet meg på det mest vanvittige og fantastiske måter opp igjennom livet, GUD ALENE! Har aldri kommet en millimeter nærmere Gud ved hjelp av menneskers fordømmelse, kune ved hjelp av Guds kjærlighet! Jeg tror det er Guds kjærlighet som fører folk til frelse, da må vi vise DEN og overlate fordømmelsen til Han som har RETT til det. Vi er i samme båt alle mann! Om du er blitzer eller pastor, du er akkurat like mye Guds barn, så la oss ikke kaste hverandre over bord!

Beklager at jeg girer meg opp nå altså men du sier vi ikke kan fjerne anstøtet for at folk skal bli frelst, men er vi nødt til å snakke så høyt om dette anstøtet at folk IKKE skal bli frelst? Tror vår oppgave er å fortelle menneskene om at Gud har slutta FRED med oss, at Gud ELSKER oss og vil ha med oss å gjøre, men det frustrerer meg voldsomt at jeg føler veldig mange kristne er utrolig opptatt av å fortelle nettopp det stikk motsatte.

Anonym sa...

http://www.kristenblogg.no/?p=1087

http://www.kristenblogg.no/?p=1089

Bjørn Olav sa...

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått kommentert ditt innlegg, Knut Anders.

Selvsagt har du et meget viktig anliggende. Men evangeliet er jo evangeliet om Guds rike. Etter at Jesus var blitt fristet av djevelen i ørkenen, leser vi hos Matteus: "Fra den tiden begynte Jesus å forkynne og si: Omvend dere, for himlenes rike er kommet nær!" Dette var det grunnleggende i Jesu forkynnelse: omvendelse, syndernes forlatelse og tro på Ham.
Dette var også døperens budskap. Og døperen Johannes understreket: "Bær da frukt som er omvendelsen verdig." (Matt 3,8) Det samme budskapet om omvendelse fra synd var også apostlenes budskap. Paulus var ikke engang redd for å bære det frem overfor de som var av kongelig byrd. Evangeliet om riket er også budskapet om at Jesus er Herre. Det budskapet får praktiske konsekvenser for et Guds barn. Det er jo en av årsakene til at formaningene i NT, og understrekningen av at vi skal leve hellige liv.

Anonym sa...

Jeg synes ikke det er harde ord. Det har han støtte for i Bibelen, UTEN å TOLKE. Utifra disse versene har han HELT rett:

1 Kor 1:18 For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.

1 Kor 2:2 For jeg ville ikke vite av noe iblant dere uten Jesus Kristus, og ham korsfestet.

Gal 1:6-9
6 Jeg undrer meg over at dere så snart vender dere bort fra ham som kalte dere ved Kristi nåde, til et annet evangelium,
7 skjønt det ikke finnes noe annet - det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.
8 Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet!
9 Som vi før har sagt, så sier jeg nå igjen: Om noen forkynner dere et annet evangelium enn det som dere har mottatt, han være forbannet!

Det er ganske klar tale. Hvordan kan man tilke seg bort fra det?

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Det er ganske interessant å merke seg at anarkistene på Blitzhuset denne gangen opptrådte som ivrige støttespillere av regjeringen og staten! Det må være en ny rolle og litt ubehagelig for mennesker som hater staten.

Johannes

Bjørn Olav sa...

Det er en interessant observasjon, Johannes, og den burde være tankevekkende for blitzerne.

Det jeg finner like tankevekkende er at det finnes de som faktisk forsvarer pøbelopptredenen til disse blitzerne. For det er det riktig ordet for det som skjedde lørdag. Mennesker som bevisst ødelegger for andre, og som spytter på folk, er pøbler.

Anonym sa...

LØGNER
Vi hadde ikke megafoner da vi sto på youngstorget. De som hadde med seg musikkannlegget hadde blitt stanset av politi lenge før de kom inn på youngstorget.Ingen av oss spyttet på dere. Som dere sjøl var så flink med å poengtere overfor oss; LØGNERE HAVNER I HELVETE !

Bjørn Olav sa...

Nå er det vanskelig å forholde seg til en person som opptrer anonymt. Var du til stede i det hele tatt? Nå var vi noen tusen mennesker som var vitne til en kvinne som ropte i megafon ganske taktfast ganske lenge. Var det ikke "homs i vei", hun ropte? Musikkanlegget hørtes veldig godt, inntil politiet fikk slutt på det bråket. Dessuten ble det brukt trommer. Også på Youngstorget.

Og svært mange av vi som sto nede på Youngstorget var vitner til blitzere som sto oppe på Møllergata og spyttet digre spyttklyser ned på de som sto nede torgplassen.

Så om du ikke er blind eller døv,så er det du som lyver. Grundig også.

Anonym sa...

Sitat:
Jeg synes det var trist å se at blitzerne og deres medsammensvorne ikke respekterer ytringsfriheten vi har i dette landet.


Akkurat dette vil jeg gjerne kommentere.

Dette med innskrening av ytringsfrihet innebærer at Staten gjør noe aktivt for å hindre at ytringen lar seg fremføre.
At blitzere skråler og saboterer har derfor ingenting med ytringsfrihet å gjøre.
Dersom Staten hadde hatt en innretning i PC-en din som gjorde at de kunne forhåndsgodkjenne postingene i bloggen din før de havnet på nettet, kunne vi snakket om ytringsfrihet.
Dette skjønte jo heller ikke Selbekk i stormen rundt Muhammed-tegningene - han ble da vel ikke ikke forfulgt av Staten - Staten ville vel snarere ha gitt ham politibeskyttelse om de anså ham som reelt truet. (Og det er mulig han fikk slik beskyttelse, det husker jeg ikke).

Forøvrig er det artig å ha deg på Usenet, Bjørn Olav :)

Bjørn Olav sa...

Forøvrig er det artig å ha deg på Usenet, Bjørn Olav :)


??????????

Anonym sa...

Dette er Usenet (du kjenner vel til Google dersom du lurer på ord eller uttrykk du ikke kjenner til?)

Forøvrig hadde det vært interessant med et tilsvar til resten av det forrige innlegget mitt! :)

Bjørn Olav sa...

1. Jeg aner ikke hva du sikter til med "ditt forrige innlegg". Problemer oppstår når man opptrer anonymt. Man klarer ikke å skille den ene anonyme fra den andre. Jeg har allerede svart på et anonymt innlegg, men det var kanskje ikke deg?

2. Jeg forstår hva usenet er men du bør jo konkretisere hva det har med meg å gjøre. Jeg følger ikke alle diskusjoner som går, og leser veldig lite av det som skrives om meg i andre sammenhenger.

Anonym sa...

Med "mitt forrige innlegg" mente jeg dette innlegget, som jeg desverre må kommentere anonymt da du har valgt å gjøre slik at bloggen din krever at man har en "Blogger-konto" for å kunne kommentere under egen navn.

Det burde uansett fremgå av både innlegget mitt og tilsvaret ditt at det var klart hvilket innlegg du og jeg snakket om, siden Usenet ble referert til i begge.

Det er altså dette innlegget om ytringsfrihet jeg ser frem til et svar på :)

Setter forøvrig stor pris på bloggen din!

Anonym sa...

Sitat:
Jeg følger ikke alle diskusjoner som går, og leser veldig lite av det som skrives om meg i andre sammenhenger.

På Usenet er den en person som gir seg ut for å hete Johan Tauler som svært ofte siterer eller rett og slett kopierer inn hele postinger fra bloggen din - det er nok endel som har begynt å gjøre seg opp en mening om at det kanskje er du som skjuler deg bak kallenavnet "Johan Tauler", og det er det jeg ville gjøre deg oppmerksom på.

Det å være "Johan Tauler" er noe de færreste vil assosieres med...

Bjørn Olav sa...

Ok. Men du kan hake av for anonym og sette et navn under,det gjør det litt lettere for meg å skille den ene anonyme fra den andre. :D

Jeg er enig med deg i at skrikene og skrålingen fra Blitzerne ikke har noe som helst med ytringsfriheten å gjøre. Jeg mener dette er det motsatte. Det er snakk om intoleranse. Man tåler kun en mening, sin egen. Og man har gått aldeles tom for argumenter. Blitz må gjerne protesetere mot marsjen for ekteskapet - høylydt også. Men da i et eget demonstrasjonstog på et annet tidspunkt. Av respekt for ytringsfriheten.

Nå hører jeg med blant de som ikke var enig med Selbekk i publiseringen av disse tegningene. Jeg synes vi skal ha så stor respekt for andres religiøse overbevisning, at vi ikke krenker dem med ord, bilder, handlinger eller annet. Hva godt har kommet ut av publiseringen av tegningene? Lite, om noe i det hele tatt. Jeg mener det burde gå an å føre en debatt om islam uten at man skal ty til ting som oppleves som blasfemi.

Når det gjelder Selbekk så fikk han politibeskyttelse så vidt jeg vet.

Bjørn Olav sa...

Takk for tipset. Jeg aner ikke hvem dette er. Har ikke hørt om dette før. Skal sjekke det ut nå.

Anonym sa...

Sitat
Jeg er enig med deg i at skrikene og skrålingen fra Blitzerne ikke har noe som helst med ytringsfriheten å gjøre. Jeg mener dette er det motsatte.

Her ordla jeg meg noe uklart - og vi er muligens (?) litt uenige akkurat på dette punktet :)

Med "ytringsfrihet" mener jeg at Ludvig Nessa et al skal ha lov til å demonstrere mot abort osv - selv om det provoserer andre, uten at staten skal gripe inn!

Jeg mener ikke at Nessa skal ha lov til å spytte på kvinner som skal ta abort på et sykehus, eller at blitzere skal ha lov til å spytte på oss i en demonstrasjon - men vi kan ikke nedverdige oss til å kalle blitzernes verbale reaksjon en innskrenkning av ytringsfriheten vår! :)

Hadde noen ønsket å innskrenke vår rett til å si vår mening, så hadde vel ikke denne bloggen eksistert?

Anonym sa...

"Jeg mener dette er det motsatte. Det er snakk om intoleranse."

Ikke gi ateistene slike billige poenger, nå er det sikkert noen som vil komme å påstå at det er VI som er intolerante, siden vi ikke vil la folk med en annen seksuell legning ha de samme rettighetene som oss.

KuleKnut sa...

Hei Birgir og Bjørn Olav, takk for fine svar.

Det er et enkelt svar på spørsmålet ditt Birgir, det er bare å lese det som står rundt. Isolert sett opplever jeg aldri Bibelen som en fordømmende bok, men når jeg leser folks saksing av enkeltvers kan man virkelig få vondt i magen av både dårlig samvittighet, dårlig selvbilde og mindreverdighets følelse. Det aller værste er også at man kan få følelsen av at Gud ikke er glad i meg og det med at han elsker meg ikke er sant.

Jeg har brukt den samme Bibelen siden jeg gikk i 6. klasse og har antagelig vært på over tusen møter med den i hånd og et skriveredskap i tenåra. Da den siste oversettelsen av NT kom for noen år siden og jeg hadde lyst til å lese den fikk jeg meg en a-ha opplevelse. Jeg leste Bibelen på nytt UTEN å legge ekstra vekt på de versa som var understreket i den gamle Bibelen min som jeg er så glad i og som jeg kjenner så godt. Det var helt umulig å finne frem i den nye Bibelen fordi jeg hadde ingen undestrekinger, men jeg så alle de andre tinga, de tinga jeg ikke hadde lagt merke til før. Jeg stussa litt på dette og fant frem den gamle Bibelen min for å se hva jeg EGENTLIG hadde streka under, og gjett hva jeg FANT?? Jo, omlag 90% av de bibelversa jeg hadde streket under var vers som isolert sett ville fordømme meg men sett i den sammenhengen det står ville gjøre det MOTSATTE!! Ikke RART man har blitt skadd med tanke på den forkynnelsen jeg har sittet under i alle disse åra.

Så da tenker du sikkert, ja denne elendige KuleKnut kunne nok sikkert trenge enda mere krass og alvorlig forkynnelse om dom og straff når man ser på det livet han lever og har levd. Ja, det er en helt naturlig tanke og jeg har tenkt sånn selv, men takk gode Gud for at jeg ganske tidlig ble fri fra den tanken der. Kan med hånda på hjertet si at ikke en eneste en av disse møtene med fordømmelsen gjorde så mye som en millimeter forskjell i livet mitt. Da jeg røyka sigaretter og fikk høre hvor fælt og syndig det var å drive med slikt endte det bare med at jeg ble sur, røyksjuk og forlot møtet for å ta meg en røyk før de andre kom ut slik at jeg slapp å stå der og få de fordømmende blikka etter møtet. Da Gud derimot kom og forklarte meg på sin overnaturlige måte hva som skjedde med meg, hva som var problemet i livet mitt og hva som var grunne til at jeg oppførte meg som jeg gjorde kasta jeg den siste sigaretten i hat mot den og har ikke rørt en eneste en og ikke tatt et trekk på over fem år. Kommer garantert heller ikke til å gjøre det igjen. Jeg ble ikke fordømt, jeg ble opplyst! Menneskene møtte meg med fordømmelse mens Gud møtte meg med kjærlighet!! En vesens forskjell og da jeg kastet dritten ut av livet mitt var jeg lykkelig! Jeg savna det ikke på noe som helst slags måte! Samme med all anna slags dritt som mennesket venner seg til å "elske", Guds kjærlighet er den eneste kuren, ikke menneskets fordømmelse.

Vi kan virkelig ikke holde på slik!! Hvis vi er så dumme at vi virkelig tror vi kan omvende folk ved å møte de med fordømmelse så er vi desverre komplett blåst i huet. På pinsedagen ble tre tusen mennesker frelst, det var ikke fordi Peter fordømte de at det stakk dem i hjertet, det var fordi han forkynte om frelsen fra synden og døden til det evige liv.

Gud har aldri fordømt meg men mennesker har prøvd i Guds navn så lenge jeg har levd. Heldigvis har jeg fra veldig tidlig lært å stole på Jesus og høre hans stemme, hvis ikke hadde jeg vært så "frafallen" og langt borte fra Gud som det er mulig å komme den dag i dag. Heldigvis har vi en Gud som gang på gang beviser for meg at han elsker meg sjøl om de kristne til stadighet prøver å motbevise det, og heldigvis har vi en Bibel som forteller meg det samme sjøl om de kristne til stadighet prøver å vise meg det motsatte. Heldigvis har vi en Gud som har lovet at han aldri vil slippe meg og forlate meg sjøl om mennesker prøver å rive meg bort i fra han. En eneste gang på over 20 år har jeg vært sint på Gud og sagt at jeg hata han, og det var etter å ha blitt drevet så langt ned i min fortvilelse at jeg var på randen av å ta mitt eget liv på grunn av at de kristnes fordømmelse hadde ødelagt livet mitt. Men den Gode Far i Himmelen, han som har skapt meg og som kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv sa til meg til og med i min mørkeste stund at han elsker meg! Selv om jeg skrek tilbake "det er ikke sant!" så svarte han meg!! Og gjett hva han svarte? Hvem tror du mest på? Menneskene som sier jeg hater deg eller din Skaper som sier han elsker deg? Svaret var enkelt, sjøl om mange av de menneskene han snakket om er kristne, gode mennesker jeg har stolt på, og som jeg fortsatt stoler på, men som jeg har lært at også ikke er komplette og fullstendige. Ingen av oss er det, minst av alle meg selv, men jeg har Jesus til å rettlede meg og jeg stoler på HAN og at Han vil si fra når jeg går feil. For feil har jeg gått, og feil går jeg, men i Hans tempo blir det justert, ikke i menneskers tempo, vi har for dårlig tid.

Du kan bruke Bibelen til hva du vil, du kan slå folk i hode med den, du kan fordømme med den og du kan forsvare alle verdens synder ved hjelp av den, men det er ikke det den er ment til å være for! Den er gitt oss for at vi skal lære om kjærlighet, ikke hat! Tilgivelse, ikke straff! Frelse, ikke dom! Fred, ikke krig! Bibelen har vi fått for å lære om at Jesus har tatt straffen, tatt på seg våre synder, skylden er betalt!!

Birgir, hvis du leser de Bibelversene du har ramset opp her i sin sammenheng og prøver å forstå hva det dreier seg om, så vil du skjønne at det er ikke gitt oss for at vi skal bruke de til å fordømme andre mennesker på denne måten. Hele Bibelen er proppfull av kjærlighetserklæringer mellom Gud og mennesket men alt vi husker og alt vi trekker fram er de få stedene vi kan greie å vrenge det om til å gå i fordømmelsens tjeneste.

Bjørn Olav, selvfølgelig skal vi omvende, men omvendelsen handler først og fremst om troen på HAN! Det er troen som frelser oss, ikke våre egne gjerninger, og et er der vi må begynne! For så høyt har Gud elsket verden(!) at han gav sin sønn den enebårne for at hver den som tror på Han ikke skal gå fortapt men ha evig liv! Det er det forkynnelsen vår må handle om, å skape TRO, og så inn TRO i folks liv! Ikke fordømmelse, dom, død og skygge. Sier ikke at du er en svovelpredikant, jeg har hørt mange av dine prekener og lest mye av det du skriver og det er til tider utrolig oppløftende ting du har på hjertet. Du har lært meg masse om Guds kjærlighet og jeg har blir inspirert og hatt stor glede av å følge med på denne bloggen, men jeg føler alikevel for å fortelle om mine opplevelser og forklare hvordan ting ser ut for en sjel som lever sitt liv "utenfor" de kristne rammene og som lever blant de vi er så ivrige etter å nå.

Jeg tror mennesker som meg sitter med svaret på mye av det vi lurer på når vi ikke skjønner hvor vekkelsen blir av, og de jeg møter på min vei gjør stort sett ikke noe anna enn å bekrefte det jeg allerede veit. Folk trenger å få vite at Gud elsker de!! Alle som en, stort sett nesten uten unntak, troende, frelste, ikke-kristne og frafalne tror det motsatte! Det er den største løgnen og den store hjernevasken vi alle har gått igjennom, løgnen om at Gud egentlig innerst inne hater oss og vil vi skal dø og egentlig ikke ønsker at vi skal komme til Himelen med han. Hva ER det vi forkynner som gjør at folk tror dette? Hvor kommer egentlig dette fra? Det er en helt vanlig oppfatning blant stort sett alle menesker her på jorden at de ikke er ønsket i Himmelen! Gud vil "egentlig" ikke ha oss der men vi har funnet oss en "snikvei" i Jesus eller en eller annen profet eller frelser vi har trykket til vårt bryst! Dette er jo GALSKAP! Gud gav jo sin sønn fordi han ELSKET oss står det!! Han vil så gjerne ha hver eneste sjel der så voldsomt at han valgte å DØ for det!!

Det er vi som seriøst må omvende oss først! Vi kan ikke holde på sånn lenger! Vi må begynne å forkynne det glade budskapet, så kan folk begynne å omvende seg. Vi må forkynne sannheten! Og den eneste sannheten folk trenger er virkelig at Gud elsker de. ALT anna, og da mener jeg virkelig alt anna er helt fullstendig uvesentlig! Gud har løfta meg ut av så utrolig mange problemer, alt fra alkoholmisbruk og sigarettrøyking til langt alvorligere ting i sjelen min, ting ingen ser men som har gjort usedvanlig mye større skade i livet mitt en noen skarve sigaretter. Hvis vi skal prøve å "fikse" de tinga på egen hånd har vi ikke sjans. Ikke minst hvis vi skal prøve å fikse sånne ting i andre folks liv! IKKE MINST hvis metodene våre for å fikse det er fordømmelse!! Nei, vi har ikke noe anna valg, det eneste vi kan gi som kur mot ondskapen er motgiften! Motgiften er Guds kjærlighet, og bare Guds kjærlighet.

Anonym sa...

Det er både tragisk og komisk å lese anklagene mot Hansen fra blitzeren. Man skal være rimelig bortreist og ikke så rent lite frekk når man påstår at noen tusen mennesker ikke så og hørte det som faktisk skjedde på Youngstorget lørdag. Er det death metal musikken som har gjort at du har pådratt deg en hørselsskade? Eller er du bare en provokatør som forsøker å skaffe deg litt oppmerksomhet? God reklame for Blitz er det i hvert fall ikke, men det er kanskje ikke det dere er ute etter heller. Nå var vi noen tusener som hørte kvinnen som skrek hest og takfast inn i megafonen sin om "homs i vei", mens resten av gjengen gaulet etter. Det varte en god stund før politiet fikk fjernet bråkmakerne. Har noen tusen mennesker hørt feil, eller er det noe galt med hørselen din? Med selvsyn så jeg, og de som reiste sammen med meg inn til Oslo, hvordan mange av dere spyttet på folk.

Oppførselen deres viser hvor inntolerante blitzere og de som var sammen med dere egentlig er. Det dere viste lørdag er at dere ikke er noe mer enn en gjeng med pøbler. Og det må da oppleves ganske merkelig for dere selv at dere for en gangs skyld opptrådte som støttespiller for regjeringen og den norske stat.

Bjørn Olav sa...

Jeg leser det du skriver med interesse, Kule-Knut, og det kaller på ettertanke. Takk for at du tar deg tid til å gå i dybden og dele med oss dine tanker og erfaringer.

Det du sier kan vel kanskje summeres opp i ordene fra Rom 2,4: "Vet du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse?"

Bare Guds farskjærlighet kan forandre oss. Bare den kan nå ned på djupet av vårt indre og lege og endre. Jeg vet det, for jeg har selv opplevd det. Guds nåde mot meg har vært stor - hva skulle jeg ha gjort foruten.

Det er en balansegang dette: På den ene siden har Gud tid til å legge oss i bløt, bearbeide oss gjennom sitt ord og sin nåde, men på den andre siden kan vi heller ikke legalisere synd. Kvinnen som fikk sine synder tilgitt, fikk samtidig klar og tydelig beskjed fra Jesus: "Gå bort og synd ikke mer." Noen har sagt: Gud elsker oss veldig høyt, men Han elsker oss for mye til at vi skal forbli den vi er. Det tror jeg er en rett forståelse av helliggjørlsens verk i oss. Syndernes forlatelse er ikke samtidig en aksept av, og et grønt lys til å fortsette å leve i sin synd. Men det er Gud som ved sin Ånd tilgir og forvandler. Og som skaper i oss en lengsel etter å leve rett og rent. I sin store botssalme, som David ba etter at profeten Natan hadde konfrontert ham med sin synd, da han drev hor med Batseba, Urias hustru, ba han: "Gud, skap i meg et rent hjerte, og forny en stadig ånd inne i meg! Kast meg ikke bort fra ditt åsyn! Ta ikke din Hellige Ånd fra meg." (Salme 51,12-13) Ånden skapte syndserkjennelse og syndsbekjennelse i Davids liv. Han beskriver i en annen salme at Guds hånd lå så sterk på ham, at han kjente det som om all livskraften ble sviset ut av ham. David opplevde det mange har opplevd i nærkontakt med Gud: han kom i syndenød. Den skapes ikke av menneskers fordømmelse, men av Guds hellige Ånd. Og den er meget reell.

Bjørn Olav sa...

Tillegg:

Det var nok Guds Ånd som skapte syndserkjennelsen i hjertet til de 3000 som omvendte seg på pinsefestens dag i Jerusalem. De så Guds kjærlighet manifestert i Jesu død på korset, og stilt overfor denne kjærlighet og deres egen synd, stakk det budskapet som Peter dem formidlet dem i hjertet og de omvendte seg. De kom i det man i gamle dager kalte syndenød.

Det er interessant å se hvordan apostelen Paulus så på sitt eget kall og sin tjeneste. Det summerer opp mye av det vi nå samtaler med hverandre om:

"Jeg frir deg ut fra ditt folk og fra hedningene, som jeg sender deg til, for at du skal ÅPNE DERES ØYNE, SÅ DE KAN VENDE SEG FRA MØRKE TIL LYS OG FRA SATANS MAKT TIL GUD, for at de kan få syndernes forlatelse og arvedel blant dem som er helliget ved troen på meg." (Apgj 26,17-18)

oddelv sa...

Bjørn Olav,
Det er merkelig at du akkurat skulle vise til denne salmen (51) som jeg bl.a. leste før jeg dro hjemmefra i dag. Det er Ord til sterk ransakelse, som kan ryste enhver's hjerte. Rom.6.23 sier: "Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre." Dette gjelder både frelste og ufrelste. Ingen del av Ordet er ugyldig. Vi har ingen dispensasjon til å gjøre synd. Har jeg gjort synd mot deg eller andre, har jeg først og fremst syndet mot Gud. Det er også Davids ord, som jeg vil gjøre til mine. Mangel på tilgivelse er som en maskin som går tom for olje. David ber også om tilgivelse for ubevisste synder. Gud tilgir alt, som kommer fra et oppriktig hjerte.
Odd

KuleKnut sa...

Ja, jeg er helt enig med deg der faktisk, det var Guds Ånd som stakk dem i hjertet, men sjøl om de fikk syndenød så tror jeg ikke det var på grunn av at Ånden pisker de, men fordi Ånden kommer med kjærlighet inn i hjertene deres, og der man skrur på lyset må mørket vike! Vi veit jo hva som er Åndens frukter og min erfaring er i allefall at det henger sammen med det Ånden sår. De er av samme karakter.

som beskrevet tidligere har jeg aldri opplevd Ånden som fordømmende. Mulig det er fordi jeg er i en slags tilstand der jeg er nærmest imun mot fordømmelse og den preller av som på ei teflongryte, men jeg tror ikke det er Åndens natur å gjøre det på den måten. Tror som sagt at Ånden skrur på lyset for oss i stedet for å komme inn og forbanne mørket.

Når DET er sagt vil jeg jo påpeke igjen det som var hovedpoenget mitt i det jeg skrev, at det er Åndens jobb og ikke vår å overbevise folk om hva som er gæærn og bør rettes på i livene våre. Jeg tror Ånden er betraktelig mere kompetent til å gjøre den jobben enn jeg. Jeg er kanskje naiv, men jeg stoler så blindt på Gud at jeg tror han har kontroll og at han overbeviser menneskene om de de trenger å bli overbevist om, til den tiden det passer å bli overbevist om det. Tror ikke Peter gikk rundt å sjekka at de 3000 som ble frelst og tillagt menigheten var feilfrie! ÅNDEN stakk dem i hjertet fordi ÅNDEN skrudde på LYSET! Ikke forbannet mørket. Peter formidlet budskapet om en kjærlig Gud som elsket de, på det språket de forsto.

Dette er i allefall min erfaring, om jeg skulle hørt på de kristne i stedet for Ånden hadde jeg nok fortsatt røyka, drikki og gjort en hel del andre og langt skadeligere ting mot meg sjøl den dag i dag.

KuleKnut sa...

En liten ting til, det kan høres ut som om jeg levner de kristne utrolig liten ære for at jeg har et Godt forhold til Skaperen den dag i dag, og det er på mange måter både riktig og uriktig.

Riktig på den måten at de kristne som har kommet med fordømmelse (og det er ikke reint få, tør ikke anslå noe prosent men det er et etterhvert skremmende skyhøyt tall) har bare stått i veien for meg og mitt forhold til Skaperen og de kunne like gjerne ha vært satanister som hadde kasta forbannelser over meg og gjort mindre skade ved det. Har opplevd begge deler så jeg veit hva jeg snakker om.

Men når det kommer til de kristne som har fortalt kjærlighetsbudskapet og banka inn i knollen min at "Gud elsker deg" og "Gud er en god Gud" så har det vært avgjørende for livet mitt. Det har faktisk vært avgjørende for at jeg er i live den dag i dag, og jeg har dere alt og takke, til evig tid.

Anonym sa...

Der er 2 innlegg i Vårt Land idag, onsdag 16. april, om demonstrasjonen. Et inneegg fra en kristen som deltok i toget og ett fra kristne som sto langs veien med en plakat til støtte for ny ekteskapslov.

Begge innlegg forteller om at folk som gikk i marsjen kom med en mengde hatefulle utsagn.

Hva er sammenhengen? Hva eller hvem er det demonstrantene hater?

Når alt kommer til alt: Der finnes en rekke forskjellige ekteskap i denne verden. Ikke bare med hensyn tuil kjønn, men også polygame ekteskap slik vi kjenner det fra Bibelen.

Forskjellen på den nye loven og eksisterende partnerskapslov er at homofile ikke lenger vil være den eneste gruppen i dette landet som ikke kan vurderes som adopsjonsforeldre.

Å bli godkjent som slike er meget krevende. Ivar Kvistum, f eks. (som mange kjenner fra denne bloggen) fikk ikke adoptere fra Fillipinene pga at han ikke kunne skrive under på at barnet ville bli barnedøpt.

Altså: Det skal mye til. Svært mange ektepar med egne barn ville aldri blitt godkjent. F eks. syke, sykotiske, sykisk syke, invalide, kriminelle og rusmisbrukere, etc etc.

Alle disse ville sannsynligvis være dårligere egnet til å adoptere enn et lesbisk par.

Rapportene fra masjen antyder at det kristne hater er tanken på at de homofile skal stille i samme kø som alle andre som ikke kan utkonkurrere en famile med en god mor og en god far. For det er vel ikke de homofile selv som er hatsobjekter?

KuleKnut sa...

Vil også oppfordre dere til å lese bloggen min og ikke minst kommentaren fra Vegard som sto under parolen "ikke alle kristne er mot felles ekteskapslov". Syns det er forferdelig å tenke på at det skal være så mye hat ute å går rundt dette og greier aldri å venne meg til de kristnes hat. At blitzere og sånne type grupperinger slenger med leppa, prøver å lage bråk og oppfører seg idiotisk er ikke mere enn man kan forvente, men at kristne skal slenge hatfulle kommentarer fra et tog til andre mennesker som er i en vanskelig situasjon er for meg noe jeg aldri kommer til å forstå. Det er med på å bevise for meg at jeg gjorde veldig rett i å holde meg langt unna disse stedene lørdag på lørdag.

Nok en gang, vi bør være bærere av kjærlighetsbudskapet, ikke hatsbudskapet.

Bjørn Olav sa...

Var du til stede i Oslo sentrum denne dagen, Ragnhild og så på toget? Jeg tviler meget sterkt på at det kom hatefulle uttrykk fra folk i marsjen. Var det innholdet i plakatene som uttrykte hat? Neppe. Det var kun de plakatene som var godkjente fra marsjens ledelse, som det var lov å bruke. Marsjens deltagere sang lovsanger, eller ropte: Ekteskapet for mann og kvinne. Er det hatefullt?

Sannheten er at hatet var representert hos enkelte av de som sto langs ruta, som ropte ukvemsord og hatefulle bemerkninger til de som deltok i marsjen.

Bjørn Olav sa...

Jeg har kikket på denne kommentaren, Kule-Knut. Det er en grei meningsytring, fra en person subjektive opplevelse av det han var vitne til. Det gir seg jo utrykk i hans meget subjektige beskrivelse av noen eldre menneskers ytre fasade! Det sier i grunnen sitt. Han dømmer 5000 mennesker nord og ne fordi de gir uttrykk for sin overbevisning. Denne mannen bør ha lov til å si hva han mener, men han bør også gi de 5000 anledning til å gi uttrykk for sin mening.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Det er ellers interessant å observere følgende:

Når kristne uttrykker sin mening og overbevisning ut fra Bibelen, så er det hat mot andre.

Når blitzere, homofile og lesbiske gir uttrykk for sine meninger så er det en demokratisk rettighet, og de uttrykker seg kjærlighetsfullt og i dyp respekt for andre.

Når kristne går i tog så viser det deres intolleranse, mørkemannsvelde, harde ansikter etc, men når blitzere,homofile og lesbiske demonstrerer så viser de åpne ansikter, kjærlighet - selv når de spytter på andre.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Om den anonyme ved International School of Stavanger vil ha noen av sine innlegg publisert på denne bloggen, bør han/hun bruke navnet sitt. Har du ikke mot nok til å stå for dine meninger ved å bruke navnet ditt, ser jeg ingen grunn til å videreformilde dem anonymt.

KuleKnut sa...

Du veit jeg ikke er enig i det siste du skriver, selvfølgelig er blitz sin oppførsel hatfull og idiotisk, men poenget mitt var at fra den fronten forventes det ikke noe bedre. De kristne derimot burde finne seg for gode til å gjøre det samme.

Poenget til Vegard var heller ikke at dere ikke skal få si deres mening, men at å observere dette toget for en ung kristen homofil kan være fatalt.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Men jeg tror ikke det er et riktig bilde som fremsettes av dette toget, Kule-Knut. Jeg tviler på disse påstandene om hatefulle bemerkninger. Det kan ikke være hatefullt å gi uttrykk for det bibelske synet på ekteskapet. Les parolene som ble brukt. Har du gjort det? Er det hatefullt å si at ekteskapet er mellom mann og kvinne?

Jeg synes påstanden din: "men at å observere dette toget for en ung kristen homofil kan være fatalt," er ganske drøy.

Bjørn Olav sa...

Den anonyme fra Stavanger har ikke oppgitt en eneste årsak til at vedkomme må være anonym. Med såpass klare meninger som vedkommende har, bør man kunne forvente at man er så redelig at man opptrer under fullt navn. Hvis ikke får du tåle at dine innlegg slettes.

Anonym sa...

Den anonyme fra Stavanger er anonym fordi den anonyme ikke vil utsette seg for kristnes hat og pøbelskap.

I den anonymes miljø ville det være en sosial katastrofe å stå fram med navn. Familien vil måtte lide for min åpenhet, og det vil ikke den anonyme.

Det såkalt bibelske synet på ekteskapet kan du beholde for deg selv og dine. Det skal ikke påtvinges meg, like lite som jeg vil påtvinge deg mitt syn på ekteskapet.

Dette handler om samfunnets lover, ikke om menigheten. Når man bruker bibelen som argument overfor mennesker som ikke tror, blir det et overgrep.

KuleKnut sa...

Det er nå vi er ved sakens kjerne! Hva som oppfattes vennlig og opplysende fra noen sin side kan plutselig opfattes hatefullt av andre. Vi har alle forskjellige referanser og opplevelser, derfor er mitt poeng å lytte til hva andre mennesker har å si. Mennesker som har andre erfaringer enn en selv vil ha andre typer kunnskap.

Jeg har lest parolene og syns ikke personlig det virker spesiellt hatefullt å si at "ekteskapet er mellom mann og kvinne", det er en sannhet. Tror problemet er summen av det hele, og de tilropene de fikk som sa feks "dere kan umulig være kristne" oppfattes ikke som særlig vennlige.

Det er det jeg også mener når jeg sier at det kan være fatalt for en ung kristen homofil å oppleve dette toget. Dette må du nesten prøve å tenke deg selv, jeg har ikke noen god måte å forklare det på. Mange har prøvd, men det ser nytteløst ut, men jeg må velge å stole på de menneskene som har erfaringer på områdene.

Bjørn Olav sa...

Ja, vi er ved sakens kjerne, Kule-Knut. Om det er slik i vårt samfunn at bare en er lov å gi uttrykk for èn mening - den til enhver tid politisk korrekte. Nå har homolobbyen arbeidet med en massiv påvirkning av media, politikere, skuespillere, Den norske kirke, etc. Dette er akseptert, og helt greit. Men om noen tusen kristne gir uttrykk for sine meninger - og det skaper reaksjoner, er det ikke greit. I dette samfunnet vi nå har fått er det ikke akseptert at kristne sier hva de mener. Det er dømmende, hatefullt og jeg vet ikke hva.

De kristne som sto med parolen som støttet den kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps"-loven sto på ulike steder langs ruta. Det var en veldig liten gruppe. På Youngstorget sto en av dem og gjorde narr av jenta fra Ungdom i Oppdrag som sang en selvlaget sang. Det så jeg med egne øyne. Lite respektfullt synes nå jeg. Men det sier vel i grunnen mer om han som gjorde det, enn jenta som sang en lovsang til Herren.

KuleKnut sa...

Selvfølgelig må jo alle få lov til å si hva de mener, men det kan diskuteres, og bør jo diskuteres, hvor bra disse meningene er og hvor smart det er å si de forskjellige tinga. Dette må jo hver enkelt ta stilling til og jeg kunne ikke på noen måte finne menig for min del å ta del i dette toget, og valgte derfor å bli hjemme.

Og for å forstå hva jeg mener bør man prøve å sette seg inn i hvordan det oppleves for en ung, kristen med dragning mot det samme kjønn å bivåne dette toget. Kan umulig være spesiellt morro, og jeg må helt ærlig si jeg er redd for konsekvensene det kan ha i disse folkas liv. Jeg kan uansett ikke på noen måte skjønne det er trosskapende.

Nå veit jeg ikke om du har gjort det, men jeg har satt meg ned og lyttet til mange av disse folkas historier og liv og har mange gode venner som går under kategorien. Hvis du ikke har gjort det noen gang vil jeg på det varmeste annbefale det, for det gir deg helt andre perspektiver og er til stor velsignelse.

Bjørn Olav sa...

Som prest har jeg samtalt med unge mennesker som har vært usikker på sin seksuelle identitet, og jeg har samtalt med homofile. Jeg har også homofile venner. Disse samtalene forblir i det sjelsørgriske rom.

Dette var en tillyst offentlig og fullt lovlig demonstrasjon, annonsert gjennom store annonser i media og offentliggjort via løpesedler hele uken forut for marsjen. De som ikke ønsket å være til stede langs Karl Johan og på Youngstorget denne dagen hadde full anledning til å holde seg borte.

KuleKnut sa...

Jepps, og derfor holdt jeg meg unna også. hehe!

Kunne vært spennende å hørt om hva du sa til de og hvordan ting har utviklet seg for disse menneskene, veit det finnes mange forskjellige "varianter" der ute. Noen som har fått sin etterlengtede reorientering og andre ikke, men det er muligens ikke en samtale for denne blogtråden. Kanskje vi kunne tatt det "live" i stedetfor på nett? Eller kanskje du kunne ha skrevet litt om dine erfaringer i arbeidet blant homofile?

Anonym sa...

Grundig er det du som lyver. Tydligvis er du blind og døv også.Det var når vi gikk gjennom karl johan at vi brukte en megafon og etlydannlegg. Beklageligvis kom ikke de som hadde med seg lydannlegget eller megafonen seg inn på youngstorget fordi de ble forhindret av politi.Jeg sto oppe ved møllergata, og derfra var det ingen som spyttet. Det hadde nok vært vanskelig i og med at politiet sto sammen med oss hele tiden.
Desverre får jeg ikke registerte kommentaren min når jeg prøver å lage passord og brukernavn,så jeg er nødt til å lansere det anonymt.

Bjørn Olav sa...

Du snakker rett og slett usant! Hvorfor kommenterer du ikke blitzkvinnen som ropte taktfast i megafonen: "Homs i vei..." Hun sto også oppe på Møllergata. Så hvis du sto der og ikke hørte henne, er det bare en forklaring....

Og registrere deg, er heller ikke noe problem. Dessuten kan du jo skrive navnet ditt når du krysser av for anonymt.

Bjørn Olav sa...

Og - joda, det var flere som sendte spyttklyser ned på folkemengden. De sto oppe på høyden ved Møllergata. Det skjedde både før politiet ankom, og etterpå.

Bjørn Olav sa...

Kvinnen med megafonen startet med å skrike "homs i vei" fra Seven Eleven butikken som ligger i sidegaten som fører inn til Youngstorget. Hun fortsatte med det opp gaten forbi Venstres Hus, og fortsatte mens hun sto sammen med blitzerne oppe på Møllergata. Her oppe skrek hun i megafonen lenge, og fikk med seg folk som sto rundt henne. Det skjedde samtidig med at programmet pågikk nede på scenen. Dette var noen tusen mennesker vitne til, og så påstår du at det ikke har skjedd. Det er tragisk at du ikke har noe annet å fare med.

Anonym sa...

Denne blitzeren eller hva han eller hun nå enn er, må glemme at vi var ca 5000 mennesker som var vitner til, så og hørte denne kvinnen med megafonen som skrek på vei opp til Møllergata og som sto også der oppe å skrek i denne megafonen.

Johannes

Anonym sa...

Var ikke det vist på TV og? Det med megafonen altså? I såfall er det noen tusen til som har sett og hørt?

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Ja, den ene forklaringen er at det er du som lyver. Det var fint at vi ble enige om det i hvertfall.
Det er riktig at en av oss gikk med en megafon og sa "Homs i vei, det er helt okæy".Forøvrig ble hun stanset av politiet før hun kom inn på youngstorget, så slagordet ble ropt uten megafon der.
Har spørt noen venner som var med på demonstrasjonen "Sammen for ekteskapet" og de hadde heller ikke sett noen av blitzerne spytte.Så jeg tror ikke det har vært tilfelle.
Takk for fin veibeskrivelse av Oslo, men det sier ingenting om du har vært der. Dessuten telte politiet under 3000 frammøte mennesker, dette var inkludert mot- demonstranter fra blitz, LLH, de kristene med parolen "Husk at ikke alle kristene er imot ny ekteskapslov" og enkeltmedlemmer fra Skeiv ungdom, SU og AUF.
Når det kommer til hvem som ikke kunne oppføre seg, var det nok de kristene. Hva var ellers vitsen med en mot-mot-demonstrasjon som kom mot oss med plakter som "Hell awaits", "alle homofile skal havne i helvete","Ta imot Jesu ord- bli fri fra dine synder" ? Dessuten hva var vitsen med kristengubbene som kom opp til oss i møllergata med biblen i hendene, og begynte å ta tak i blitzerne for "fri dem fra syndene"?

Kos og klem til prestebassen fra David

Anonym sa...

PS husk at Jesu liv var en eneste lang kamp mot fariseerånd ! Håper Jesus kan frelse deg også slik at du får øynene opp for sannnheten !

David

Bjørn Olav sa...

Det var registrert nesten 4500 på Universitetsplassen, og disse deltok senere i marsjen. I tillegg til dette kom det til minst en buss med deltagere til, pluss andre som sluttet seg til toget på Universitetsplassen og underveis, så 5000 er nok et konservativt anslag på de som deltok.

Når ca 5000 mennesker var vitne til at dama med megafonen var på Youngstorget og skrek ut sitt budskap, så sier det seg selv hvem som fremstår som den som farer med løgn her. Det er du David. Og jeg kan gi deg navn på mange som sto der, som kan bevitne at jeg taler sant. Ikke forstår jeg at du vil fare med slikt tullball som dette. Du må være den eneste som ikke fikk dette med seg, kanskje du ikke var der? Kanskje du bare er en provokatør?

Når det gjelder mannen som gikk med plakaten "hell awaits", så hørte han ikke til toget i det hele tatt. Han angrep verbalt toget ved Stortinget med sitt budskap. Han er kjent for å dukke opp i forbindelse med ulike demonstrasjoner.

Og du: påstanden om at jeg ikke var der er hinsides det meste tullball jeg har lest. Jeg er til og med avbildet og bildet er publisert på en nettside drevet av en homofil gruppe. Dessuten er det veldig mange som kan fortelle deg at jeg både var til stede på Universitetsplassen, gikk i toget og deltok på folkemøtet på Youngstorget. Og de samme kan fortelle deg at de både hørte dama med megafonen, og så de som spyttet på deltagerne av folkemøtet.

Anonym sa...

Det er ingen tvil om hvem som taler sant i denne sammenhengen. Det gjør Bjørn Olav Hansen. Jeg var blant de svært mange som var til stede på Youngstorget denne dagen, og det var dessverre ikke til å unngå å høre denne kvinnen med megafonen. En av de som stanset opp når han holdt sitt innlegg - biskop Lønning, bemerket jo også fra scenen det hele! Han sa at "jasså toleransen er ute og lufter seg!"

Vi kunne følge kvinnen og en gjeng med blitzere gå oppover gaten som løper parallellt med Youngtorget, hele tiden ropende i sin megafon med gruppen av fargerike hanekammer dilte etter. Så stilte hun seg oppe på Møllergata og fortsatte å skrike "homs i vei", til politiet grep inn og fikk stanset henne. Da hadde programmet på scenen vart en stund.

Johannes

Anonym sa...

Dette blir bare dumt. En person skal forsøke å fremstille denne bloggens eier som løgner. Bloggens eier har noen tusen vitner som kan bekrefte at det han skriver er sant.

Hvem ville våge å lyve når tusenvis av mennesker er til stede og kan bekrefte eller avkrefte det han skriver?

Så når tusenvis av mennesker på Youngstorget har opplevd det Hansen beskriver - meg selv inklusive, så sier David: Neida, neida, det skjedde ikke. Ingen av dere så noe slikt, ingen av dere hørte noe slikt. Det skjedde rett og slett ikke.

Det er ikke virkeligheten du beskriver David, men din egen fantasi. Fornektelse av virkeligheten er kanskje de rette ordene om dette.