mandag, april 14, 2008

Å be keltisk inspirerte tidebønner fra Lindisfarne



Etter hvert som jeg er blitt kjent med innholdet i bønneboken til Ray Simpson (bildet), som er grunnleggeren av det økumeniske og verdensvide fellesskapet Aidan- og Hildakommuniteten på Lindisfarne, er "Din rytme - Din bønn" blitt "min" bønnebok. Jeg har lenge bedt tidebønnene slik de er samlet i Norsk Tidebønn, men har i det siste gått mer og mer over til å bruke "Din rytme -Din bønn". Grunnen til at jeg skriver om det her på bloggen, er at jeg gjerne vil at flere skal oppdage den skatten som finnes i denne bønneboken. Hver dag har sitt eget tema, og her finnes morgenbønner, bønner som kan bes midt på dagen, når kvelden faller på og rett før man går til sengs. Dessuten finnes det en samling med enkle hverdagsbønner fra Aidan og Hilda fellesskapet. Bønneboken kan brukes alene, men den fungerer kanskje aller best når man kan be sammen med noen. Det er lagt opp til vekselsbønn, lesninger fra Den Hellige Skrift, rom for stillhet. Det eneste minus, slik jeg ser det, er at boken inne er innbundet. Det burde Verbum forlag ha kostet på seg. Kanskje noe å tenke på når neste opplag går i trykken. For det håper jeg på: at den skal bli solgt i store opplag, og bli brukt av riktig mange.

La oss ved begynnelsen av denne dagen be sammen med Aidan- og Hildakommuniteten:

Herre, lys på oss slik solen lyser opp dagen. Jag bort mørket og syndens skugger. Måtte vi få være våkne og lydhøre for Ditt ord. Nå når dagen følger natten, måtte Din herlighet strømme over oss.

I Toten frikirke kommer de nå sammen en formiddag i uken for å be sammen med utgangspunkt i denne bønneboka. Det er også en tips å ta med seg videre for andre.

Ingen kommentarer: