mandag, april 28, 2008

Enhet i sannheten


Kristi Kirke er forvalteren av sannheten. Intet mindre enn det. Til sin unge medarbeider Timoteus skriver apostelen Paulus om hvordan en bør ferdes i Guds hus, "som er sannhetens støtte og grunnvoll." (1.Tim 3,15) Kristus selv ba for sin Kirke at den "må være ett, likesom du Far, i meg og jeg i deg - at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg." (Joh 17,21) I samme ordelag som Jesus taler om den enhet som skal finnes i Kirken, så ber Han også for de som utgjør denne Kirken, de som er blitt gjenfødt og ved dåpen er blitt lagt til Kirken, at Faderen må "hellige dem i sannheten". Og legg nå merke til hva Jesus selv føyer til de ordene: "Ditt ord er sannhet." Det er en moderne og liberal forståelse når enkelte hevder at Bibelen inneholder Guds ord. Jesus har en helt annen forståelse. Han sier rett ut at Guds ord er sannheten. Jesus var slett ikke politisk korrekt! Hvis vi leter etter sannheten, så let på rett sted: Sannheten er Guds ord, og Kristi Kirke er satt til å ta vare på det, verne om det og forkynne det.
I "En kortfattet ortodoks troslære" heter det: "Enklest og best lærer vi oss den rette kristne tro i Trosbekjennelsen. Den er utformet av de hellige kirkefedrene på de første allmenne eller "økumeniske" kirkemøtene." Trosbekjennelsen er utformet av Kirken, og bevart i Kirken. Når vi bekjenner oss til f.eks den nikenske trosbekjennelsen, så bekjenner vi oss til den tro som en gang for alle er overlevert de hellige. Hver dag fremsier jeg den:
Jeg tror på èn Gud, den allmektige Fader, Skaper av himmel og jord,
av alt synlig og usynlig.
Og på èn Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av
Faderen før alle tider, Lys av Lys, sann Gud av sann Gud,
født og ikke skapt, av samme vesen som Faderen.
Ved Ham er alt blitt til.
For oss mennesker og for vår frelses skyld
kom Han ned fra himlene og ble kjød av Den Hellige Ånd
og Jomfru Maria og ble menneske.
Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus,
led og ble begravet, og stod opp igjen på
tredje dagen i følge Skriftene, for opp til himlene,
sitter ved Faderens høyre hånd
og skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde,
og Hans rike skal være uten ende.
Og på Den Hellige Ånd, som er Herre og Livgiver,
som utgår fra Faderen, og som tilbes og æres sammen med Faderen
og Sønnen, og som talte ved profetene.
Og på èn, hellig, katolsk og apostolisk Kirke. Jeg bekjenner
èn dåp til syndernes forlatelse. Jeg forventer de dødes oppstandelse
og livet i den kommende verden. Amen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ny på bloggen din. Dette var virkelig en flott blogg. Masse god oppbyggelig lesning. Jeg er selv veldig inspirert av Edin Løvåas og hans tanker rundt dette med bønn. Han har vært en sann pioner på dette området. Det er også veldig interessant å lese dine kunnskaper om martyrene, kirkefedrene osv.

Jeg deler din lengsel om å få til fellesskap som er mye dypere enn dem vi finner i mange av dagens frimenigheter. Er selv tilknyttet misjonsfobundet, men har også vært innom pinse og de frie evangeliske.
Hva må til for å få den enheten gud vil ha, og hvordan skal vi få det til. Jeg tror kristne i tide som ligger foran vil ha mer og mer behov for felleskap både til trøst og formaning og oppmuntring.

Jeg liker også medvandrer tankegangen din. Håper gud kan ordne dette for meg.

Takk for en flott bibeltro blogg som virkelig har inspirert meg.

Gud velsigne deg!!

Bjørn Olav sa...

Velkommen til bloggen! Det er hyggelig med nye lesere som også skriver kommentarer.

Edin Løvås har betydd og betyr fortsatt mye for meg. Uten hans veiledning vet jeg ikke helt hvor jeg hadde vært i dag.

Måtte Herren rikelig velsigne deg tilbake!