tirsdag, april 15, 2008

Guds løfter holder



I går mens jeg satt i stua og hørte på en bibeltime via nettet av den nå avdøde Brent Rue om Abrahams liv, fikk jeg en følelse av at jeg skulle stanse opptaket, åpne verandadøra og kikke ut. I det jeg gjorde det og kikket opp mot himmelen, så jeg årets første Grågåstog! Det var en flott og sterk opplevelse av villmarka. Jeg synes det er så fint å høre den kaklende symfonien, og se formasjonen av fuglene pløye seg vei over himmelhvelvet. Da er våren kommet for meg, selv om snøen ligger rundt husveggene. I går var det sommerdagen, i følge primstaven. Så det går fremover.

Helsemessig går det ikke så greit. Jeg kaster opp flere ganger om dagen, hjerterytmen er i ulage, og blodsukkeret ustabilt. Det er slitsomt. Orker ikke så mye. Men det er godt å drømme om andre dager - som kommer. I mens ber jeg med ordene fra Jobs bok: "Måtte min bønn nå fram og Gud innfri mitt håp!" (Job 6,8. Norsk Bibel 88/07)

Jeg har satt min lit til Guds løfter. Og til ordene fra 2.Kor 1,18-19: "For Guds Sønn, Kristus Jesus, han som ble forkynt blant dere ved oss - ved meg, Silvanus og Timoteus - han er ikke ja og nei, men ja er det blitt i ham. For så mange som Guds løfter er, i ham har de fått sitt ja. Derfor får de også ved ham sitt amen, Gud til ære ved oss." (Norsk Bibel 88/07)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det er så leit at du må slite så mye med sykdommene dine. Jeg har og prøvd det med sykdom så derfor kan jeg nesten føle hvordan du har det.Vi er jo mange som ber for deg. Håper du har fred i hjerte og sinn selv om det røyner på. Må takke deg for forbønn da vi møttes, det var overraskende, men jeg trengte det da, så jeg tok det som en utstrakt hånd fra Herren.
Vær Velsignet, du og dine.

Hilsen Karin

oddelv sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
oddelv sa...

Bjørn Olav, du skriver:

"Men det er godt å drømme om andre dager - som kommer."

Da kom denne sangteksten til meg:

Min framtidsdag er lys og lang
den rekker bakom tidens tvang
hvor Gud og Lammet selv jeg ser
og ingen nød skal være mer !

En evig arv hos Gud jeg har
den er i himlen i forvar
og under prøvetiden her
jeg får av Gud hva nyttig er !

Pris være Gud som styrer så
at jeg urolig ei skal gå
for meg Han alltid sørge vil
og da bør jeg ei hjelpe til

Så har jeg fred i sinn og sjel
og synger glad: nu er alt vel !
Ved faderhånd jeg vandre kan
Han leder meg til livets land

Men Herre Jesus lær du meg
å leve mere helt for deg
den korte tid jeg har igjen
til jeg når hjem til Himmelen
(Nils Frykman)

Dette blir vel forsåvidt det evige håpet, men det henger jo sammen. Men jeg tror og håper at du skal bli frisk igjen , HER i legemet. Du er fremdeles en ung mann som Herren har bruk for , lenge.

Skal til en bønnesamling om en halv time. Vi prøver igjen !

Jeg bruker dette ordet om igjen:
1.Mos.18.14 : "Er det noe som er umulig for Herren?"

Odd

Anonym sa...

BjornOlav:Du är i mina böner!I går bad Birgit och jag så intensivt för dej,och jag skulle vilja ge dej uppmuntran bjornOlav!Komihåg,när det känns som mest besvärligt,kom ihåg att då är Jesus närmare än du tror!
Glöm inte,att "Han vet precis vad du behöver!
Här kommer en dikt till dej:

"Jesus talar!"
Mitt namn är;I går. Idag.Ievighet!
Så släpp din ångest,du männskobarn!
Tid är ett mänskligt begrepp,för det som försvinner.Men Jag Jesus finns ALLTID,ALLTID ALL TID,HOS DEJ!

Vila bara i Guds Hand!
Hälsar Karin

annaberit sa...

Fikk lyst til å sende deg denne vidunderlige sang teksten:


Du ømme faderhjerte som våker over meg.
Å,kunne jeg deg elske og alltid love deg!
Du verner meg så trofast for alle skjulte garn,
og gjemmer under vingen
ditt engstelige barn.

Du føder og du kleder og vokter meg så vel.
Og sørger alle dager for legeme og sjel.
Jeg ble nok snart forkommen om du ei gjorde så.
Å, kunne jeg deg elske,
mer av din fylde få!

Lær meg et lydig hjerte, å alltid gi deg rett!
La dine bud bli kjære, din byrde god og lett!
Og når en fare truer, når nød forferder meg,
la meg i barnlig tillit
da alltid fly til deg!

Ditt faderhjerte banker av bare kjærlighet.
Du kjenner til min smerte, og all min nød du vet.
Om natten og om dagen, ditt øye åpent står.
Din faderhånd seg strekker
så langt som himlen når.

Skrevet av Lina Sandell i 1859.

Anonym sa...

Ønsker deg flere slike gode opplevelser som den med gåstoget framover.

Det var godt og lese det, et øyeblikk med en en hilsen i fra Gud, som var personlig til deg.


Wenche Johanne.

KuleKnut sa...

Oi så flott opplevelse! Gjelder å åpne øya en gang i blant og se hva vi har rett foran oss, fantastisk er det som Gud har skapt.

Kjipt å høre om at du skal ha det så vondt altså, skal huske på deg.

Bjørn Olav sa...

Karin, Odd, Anna Berit, Karin, Wenche Johanne og Kule-Knut:

Takk for alle gode ord, forbønn, sanger. For at jeg er husket. Det betyr veldig mye i disse vanskelige dagene. Må innrømme at jeg er litt lei nå, og veldig sliten av å kaste opp flere ganger om dagen i flere dager. Dette skjer med jevne mellomrom, og fører til en veldig ustabil diabetes. Kan dere være med å be om at jeg må slippe akkurat dette?

Annaberit:
Velkommen til bloggen! Denne Lina Sandell sangen har jeg ikke kjent til. Så vakker, og så sterk en tekst.

KuleKnut sa...

Elsker Lina Sandell!

Bjørn Olav sa...

Lina Sandells sanger har vært til stor velsignelse i ulike faser av mitt liv. Og det samme har det å lese hennes livshistorie. Dette var et menneske som hadde en prøvd tro.

Anonym sa...

Her er en fin sang av Trygve Bjerkrheim:

Det namnet eg kviskrar når morgonen renn
Og tek det på tunga igjen og igjen,
Er Jesus, er Jesus, er Jesus—Jesus.

Det namnet som tonar når morgonen gryr
Og lever i hugen mens timane flyr,
Er Jesus, er Jesus, er Jesus—Jesus.

Det namnet eg nemner når natti er nær,
Er namnet på han som mitt hjarta hev kjær,
Er Jesus, er Jesus, er Jesus—Jesus.

Det namnet skal vera mitt siste på jord,
Det fyrste eg kviskrar i himmelens kor,
Er Jesus, er Jesus, er Jesus—Jesus.

Mvh.: Birgir

annaberit sa...

Teksten: "Du ømme faderhjerte" står i "Sangboken - Syng for Herren" nr. 305

Fint å lese om åndelig lesning!

oddelv sa...

Ettersom jeg skrev av en sangtekst av Nils Frykman, kom jeg på å se litt mer etter han. Ved "Googling" kom jeg til at flere av hans sanger fantes på nettet, på originalspråket.Svensk er jo så vakkert.
Jeg gjengir en av de her:
"Han går ved min side".
4. verset synes jeg særlig om. Flere Bibel-steder, hadde han sikkert i tankene når dette ble skrevet.kanskje Matt.11.28(Kom til Meg, dere som strever..),eller Salme 73(Han har grepet min høyre hånd...)Og det finnes mange flere.
Bibelen er full av Guds omsorg.

Jeg lar web-adressen stå under, så kan de som ønsker det se på det selv.


1.
Ack, varföre sörja? Jag har ju en vän,
Som bär på sitt hjärta min nöd
Den vännen är Jesus, han älskar mig än,
Hanälskar i liv och i död.

2.
Han mig har benådat, så usel jag var,
På nåd i hans rike jag bor,
Och nåden allena skall hålla mig kvar —
O Gud, vad diin kärlek är stor!

3.
Jag vet, att min Jesus skall hjälpa mig än;
Ty bidar jag stilla och nöjd.
I kärlek han agar men tröstar igen
Och byter min klagan i fröjd

4.
Han går vid min sida, han vakar alltjämt,
Han tröttnar ej, han, såsom jag:
Och riket jag ärver, så har han bestämt,
Och så är min Faders behag.

5.
Jag fruktar ej mera för avgrundens makt,
Mitt fäste är Israels Gud:
Han skall för mig bevara, ty så har han sagt,
Han kan ej förgåta sin brud.

6.
Så reser jag trygg till det härliga land,
Fast vågorna skyhöga gå.
Om Frälsaren sover i skeppet ibland,
Han är ju i skeppet ändå.

Den här sidan är hämtad från http://sv.wikisource.org/wiki/Ack%2C_varf%C3%B6r_nu_gr%C3%A5ta

Odd