onsdag, april 09, 2008

Løven av Juda stamme brøler og seirer



Sent i går kveld, rett før jeg skulle legge meg til å sove, leste jeg noen ord fra Åpenbaringsboken som inngav trøst innfor den tiden vi nå har gått inn i. Det er min overbevisning om at vi nå har begynt på den tiden som Jesus omtaler i Matt 24,8 som "begynnelsen til veene" da Guds domshandlinger skal begynne. Vi lever i en tid da tidens tegn går i oppfyllelse med hurtigtogsfart. Det jeg leste fra Åpenbaringsboken var dette:

"Men en av de eldste sa til meg: Ikke gråt! Se, Løven av Juda stamme, Davids Rotskudd, har seiret, så Han kan åpne bokrullenog bryte de sju seglene på den." (Åp 5,5)

I Åpenbaringen står Jesus frem både som Lammet og som Løven. Mange kjenner Ham som Guds Lam, "som bærer bort verdens synd!" (Joh 1,29), men ikke alle kjenner Ham som Løven. Og da som den brølende løven. Enkelte vil holde frem at Jesus er den milde, nesten litt forsakte personen som nesten ber om undskyldning for at Han er til. De fremhever at Han er kjærlighet, full av nåde og omgås syndere. At Han er kjærlig, barmhjertig og nådig er sant. Men de glemmer at Han veltet pengevekslernes bord, at Han refset hyklerne og de glemmer også at Han fremstår annerledes ann det politisk korrekte bildet etter Kristi himmelfart. For lytt til den beskrivelsen som apostelen Johannes - han som er blitt kalt kjærlighetens apostel - gir av Jesus i Åp 1:

"Jeg, Johannes, som er deres bror, og har del med dere i trengselen og riket og tålmodet i Jesus, jeg var på den øya som kalles Patmos, for Guds ords og Jesu vitnesbyrds skyld. Jeg var bortrykket i Ånden på Herrens dag. Og jeg hørte bak meg en veldig røst, likesom en basun, som sa: Det du ser, skriv det i en bok og send det til de sju menigheter, til Efesus og til Smyrna og til Pergamum og til Tyatira og til Sardes og til Filadelfia og til Laodikea. Jeg vendte meg om for å se røsten som talte til meg, og da jeg vendte meg, fikk jeg øye på sju lysestaker av gull. Og midt mellom lysestakene var det en som lignet en menneskesønn. Han var kledd i en fotsid kappe, ombundet av et gullbelte om brystet. Hans hode og hår var hvitt som hvit ull, som snø, og øynene hans var som en ildslue. Føttene hans var lik skinnende kobber, som om de var glødet i en ovn. Og røsten hans var som bruset av vannmasser. I sin høyre hånd hadde han sju stjerner og av munnen hans gikk det ut et tveegget, skarpt sverd. Og ansiktet hans var som solen når den skinner i sin kraft. Da jeg fikk se ham, falt jeg ned for hans føtter som død. Men han la sin høyre hånd på meg og sa: Frykt ikke! Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, og se, jeg er levende i all evighet. Og jeg har nøklene til døden og dødsriket." (Åp 1,9-19. Norsk Bibel 88/07)

Synet av den Jesus som sitter ved Faderens høyre hånd, og som er Kongernes Konge og Herrenes Herre, som er Løven av Juda stamme, forferdet Johannes. Han som hadde ligget ved Jesu bryst i nattverdsalen, falt nå ned på sine knær og var som død. Dette er også en side ved Jesus. Og når Guds dommer begynner å falle over jorden er det Løven av Juda stamme verden kommer til å møte.

Det må også være underlig - for de som har avskåret menigheten fra sine jødiske røtter, at Bibelens siste bok, den som handler om endens tid, presenterer Jesus som Løven av Juda stamme, av Davids rotskudd. Det burde få erstatningsteologene til å skjelve.

For meg ble det sterkt at alt, hele vår framtid, ligger i hendene til Kristus Allherskeren. Det er Han som har nøklene til døden og dødsriket. Han er den første og den siste og den levende!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig fint skrevet Bjørn Olav

At Jesus er lammet som bærer verdens synd er noe de fleste vet.

At Jesus også er kongenes konge og herrenes herre er det færre som vet.

Jesus har fått alle fullmakter og all makt av faderen, det er klart at det er fryktinngytende...
At Johannes kan bli forferdet over dette synet er helt naturlig....

hebr.12.18 Dere er ikke kommet til et fjell dere kan ta og føle på, ikke til flammende ild, skyer, mørke og storm, 19 ikke til gjallende horn og en røst som talte slik at de som hørte den, ba om å bli spart for å høre mer. 20 For de kunne ikke tåle den befalingen som ble gitt: Om så et dyr kommer nær fjellet, skal det steines. 21 Ja, så gruvekkende var synet at Moses sa: « Jeg skjelver av skrekk.»

Dette er bare en ørliten del av vår mektige herre....himmelrommet rommer ham ikke ....

Hadde mennesker bare visst hadde de bøyd kne uten ett spørsmål...

Gud er altoppslukende i kjærlighet men også i vrede....og den som velger feil skal få kjenne hans vrede...i disse "kjærlighetstider" passer det ikke inn at herren kan være vred...

hebr.10.30 Vi kjenner jo ham som har sagt: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde. Og videre: Herren skal dømme sitt folk 31 Det er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud!

Bjørn Olav sa...

Det er sjeldent jeg hører forkynnelse om at Jesus er Herre. Dette er blitt mer og mer fraværende i dagens forkynnelse, hvor det meste handler om å ha et godt selvbilde, om hvordan vi kan bli velsignet og ha det godt.

Vickyvik sa...

Jeg har hatt dette bildet av denne løven i hodet lenge, noe som Herren selv har lagt ned. Men jeg var litt nysgjerrig på dette, så jeg søkte på "løven av juda" og kom inn på dette innlegget. Veldig bra! Jeg er helt enig, selv om Jesus er den nådige og barmhjertige Frelseren vår, må han like fullt være vår Konge og Herre, han som er rettferdig og hellig. Kan ikke fremstille en fragmentert Jesus og Gud, vi må ha med alle delene for å forstå hele hans vilje. Takk for et godt innlegg! God bless.

Unknown sa...

Dette kom i dag på møte i budskap.jeg er løven av Judas stamme som skal rydde vei .. amen det var godt lese det her som en stadfestelse ..