tirsdag, april 08, 2008

Profetiske prinsipper for å forstå Norges krise, del 1



Jeg holder på å lese Nehemjas bok. Jeg vet ikke for hvilken gang. Nehemja, Esra, Sakarja og Haggaj hører med blant favorittene mine, om man kan si det om Bibelens bøker. Alt er jo like viktig, men disse bibelbøkene har fulgt meg i ulike faser av mitt liv. Selv om det er både historiske og profetiske bøker som omhandler en bestemt fase av Israels historie, så er de også profetisk billedlige fremstillinger av Guds forsamling i den nye pakt. På 1970-80 tallet var det blant annet disse bøkene som ble trukket frem for å undervise oss om menighetens betydning sett fra Guds synsvinkel. Slik leser jeg dem fortsatt - som Guds ord som både gjelder Israel og menigheten. Men i dag leser jeg også Nehemjas bok for bedre å kunne forstå den åndelige krisen vi opplever i Norge i dag.

For det er ingen tvil om at Guds forsamling i Norge er inne i en av sine mest alvorlige kriser. Nå skal vi ikke gi opp håpet om at noe kan endres, og vi fremdeles kan oppleve at under skjer, men det er også mye som tyder på at vi står overfor en helt ny situasjon i vårt kjære fedreland: at Gud ikke lenger velsigner som før, men at tiden for Guds dom er kommet. For vår nasjon er i ferd med å vende Gud ryggen. Vi tar livet av nærmere 15.000 ufødte barn hvert eneste år, i tillegg kommer alle de som fjerner fosteret ved hjelp av angrepiller. Vi har en regjering som river ned det generasjoner av troende var bygget opp, og som målrettet ødelegger Norges 1000 årige kristne arv. Det tråkkes på og gjøres narr av det hellige gjennom media, teater og i det offentlige rom. Kristne blir trakassert, sjikanert og forfulgt for sin tro. Dette er bare begynnelsen på den tiden vi nå går inn i. Jeg spør Gud om dagen: Hvordan ber vi inn i en situasjon som denne? Vi kan ikke be for Norge på samme måten som før. Vi må få tak på hva Gud har å si oss, og be i følge Guds vilje. Hva sier Gud til Guds profeter i denne nasjonen for tiden? Hvem oppholder seg i kongens kammer for å høre fra Ham?

Gjennom noen artikler om Nehemja skal vi se på noen åndelige prinsipper som vi kan lære av, og som kan være oss til hjelp i den situasjonen, og sm kan gi oss retning for hvordan vi kan be. Jeg sier ikke at jeg sitter med alle svarene, men jeg vil gi et lite innblikk i hvordan jeg tenker og hva jeg ber om for tiden. Jeg skal tale på den nasjonale bønnekonferansen på Grimerud 24.-27 april. Noe av det jeg berører her kommer også til å være tema for det jeg skal dele med bønnefolket der. La oss be for hverandre i en tid som denne.

Bare for å gi deg bakteppet til det som skjer i Nehemja:

Nehemja bodde langt borte fra sitt eget land. Han var i fangenskap. Det var ikke hans skyld. Noen generasjoner tidligere hadde folket hans vendt seg bort fra Gud. Guds beskyttelse var da blitt tatt bort fra dem, og fienden kom og tok de unge til fange og føre dem til et annet land. Så blir han klar over den nøden hans eget folk befinner seg i der hjemme. Han reiser dit og får se at murene er revet ned, og alt ligger i grus. Der begynner historien vår. Resten får du om du følger denne serien.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: