fredag, april 18, 2008

Sann Israelsvenn død i Haifa


Sent i går kveld fikk jeg melding om at Dr. Magne Smith sovnet stille inn i sitt rom i Sjømannskirken i Haifa. Han ble 71 år gammel. Dr. Smith var vår private sjåfør på vår siste reise til Israel, og vi tilbrakte et par dager sammen i Haifa og Galileaområdet før han kjørte oss inn til Jerusalem. Ved siden av sin fremragende kunnskap om Israels land og folk, var han en dyktig forkynner og sjelesørger. Ikke minst det siste gjorde at disse sightseeing-turene ble noe mer enn bare å se de hellige stedene. De ble svært personlige opplevelser, som jeg ikke kommer til å glemme. At han døde i Israel kjennes underlig ut, men også med mening når man kjenner Manges store kjærlighet for landet og folket. Bruno og Gro Wenske, som var nære venner av Dr. Magne Smith skriver følgende i forbindelse med dødsfallet:
Dr. Magne Smith er ikke lenger iblant oss. Den 11.4. sovnet han stille inn i sin seng i Sjømannskirken i Haifa, 71 år gammel, få timer før han skulle tatt flyet tilbake til Norge. På kirken var vi alle i sjokk, for han hadde vært i full virksomhet like til det siste. Han virket sterkere enn noen av oss. Ja, han blomstret riktig i Israel. For han elsket å være i dette landet. Mange vil huske han for hans mange andakter og prekener, forbønn og møtevirksomhet, alltid med det sjelsørgeriske sikte. ”Den stille mann” ble han kalt. Han gjorde så lite vesen av seg selv, og holdt seg helst i bakgrunnen. Han var lege, kirurg og psykiater, men kalte seg selv aldri for ”dr. Smith” bare : ”Magne”. Magne hadde tid til å lytte, og var mest opptatt av å hjelpe dem som hadde det vondt. Han lærte oss så mye. Han ba oss å lytte til Talsmannen, Jesus, som alltid taler vel om oss, og ikke til Anklageren, som er Løgneren og bare lyver på oss, og står dag og natt for Guds åsyn bare for å anklage oss. ”Jesus taler bare godt om deg og meg”, sa Magne, når vi har tatt vår tilflukt til Jesus. Fra 1992 var Magne fast taler på våre Israel-stevner om sommeren. Han talte om sin beste venn, Jesus. Hans terapi som lege ble kalt: ”Tilgivelses-terapi”.

Vi takker Gud for Magne, takker for hva vi har lært av hans råd og veiledning, hans stille omsorgsfulle vesen, den kjærlighet han viste oss alle, og den fred og trygghet han bar med seg. Når Magne var nær oss, var vi trygge. I den siste gudstjeneste han hadde for oss og vår turistgruppe den 5.4. talte han om Guds fred som han hadde inne i seg, og som Jesus vil gi oss alle. ”Åndens frukt”, står det er: ”Kjærlighet, glede og fred”. Det opplevde vi i Magnes nærhet. Vi takker Gud for Magne, lyser fred over hans minne, og ber for hans barn og familie. Men tomrommet etter Magne er stort her i Israel, hvor han også hadde mange venner.

Første gang Magne var i Israel var i 1956. Da var han telegrafist på en norsk passasjerbåt (en av BRAND-båtene), og var med på Sjømannskirkens turer. Fra da av hadde han kontakt med min far (Per Faye-Hansen), og fulgte utviklingen både i Israel og i Sjømannskirken med stor interesse. Og han forble en trofast Israel-venn til sin dødsdag. Han så Israel klart i Bibelens lys. Derfor støttet han også jødenes rett til hele landet, og hadde mange venner både blant jødene som ble kastet ut fra Gush Katif i Gasa-stripen, og jødene i Judea og Samaria. Han gledet seg bl.a. over ambulanse-traktoren vi nylig fikk gi til jødene i Hebron. Hele sitt liv arbeidet han for å redde menneskeliv. Fra 1992 var Magne to eller tre ganger hvert år i Israel.

Den 13.4. hadde vi en minnegudstjeneste for han. På kort varsel kom bl.a. prof. Zertal med sin kone og 3 av de messianske jødene fra Yad Hashmona: Salo Kapusta, Gershon Nerel og Eli Ben Avraham for å trøste oss og hverandre, og for å være med på minnesamværet. Særlig gjorde vitnesbyrdet til prof. Adam Zertal inntrykk på oss. Professoren er jo ingen kristen. Men han, som hadde helt sosialistisk og ateistisk bakgrunn, ble bestevenn med Magne etter at Magne hadde vært sjåfør og guide for professoren rundt i Norge for et par år siden. Zertal sa bl.a.: ”Magne var ingen karismatiker. Han talte med en mild, jevn stemme og hevet aldri røsten. Han brukte bare Guds Ord, og folk flokket seg om han. Jeg var med på flere av hans helbredelses-møter. Jeg så han i virksomhet. Folk sto i lange køer for å få forbønn hos Magne. Han hadde en kraft som jeg aldri har sett maken til.” Det var et meget spesielt minnesamvær som vi takker Abrahams, Isaks og Israels Gud for.

5 kommentarer:

oddelv sa...

Salme 116.15 Det er dyrebart i Herrens øyne at hans fromme dør.

Selv om jeg aldri har hørt om denne mannen, griper det meg å høre at en sann israelvenn har gått hjem.

Da jeg var i Israel for ca. 4 år siden var jeg så heldig å møte Moshe Ben Schmuel. Han var opprinnelig ungarsk jøde. Hadde mistet nesten hele sin nære familie under krigen, unntatt moren som fremdeles levde i 2004.
Han var med på 2 mandagsmøter på Bet Norvegia. Han spilte trekkspill og talte, den ene gangen om engler. Hadde langt fremskreden kreft, så han døde et par måneder senere.
Aril Edvardsen har skrevet en bok om ham: "Tilbake til Sion".
Kan visstnok fremdeles fåes fra Hermon Forlag. Den er spennende !(Tillates denne reklamen?)
Odd

Anonym sa...

BjornOlav,du såg nog mitt inlägg till dej igår,och jag tackar dej ännu en gång för dessa underbara bönböcker.Jag hoppas att jag kan återgälda till dej,genom att sända något.
Jag har själv en bok av Basilea Schlink,som heter Kärlek som bär.
Hela denna bok handlar om Guds Stora omsorg om sina barn.
Om jag hittar en sådan bok till,och du vill,så sänder jag en till dej.
Hade du det särskilt besvärligt igår BjornOlav,med hjärtat?
Jag bad och bad för dej?
Det är underbart att Vi har en som alltid bär oss i sina Händer!
Vad som än sker,Han har omsorg om sina barn.
Ha en fin dag BjornOlav.
Karin

Bjørn Olav sa...

Reklamen tillates!!! Denne boken anbefaler jeg på det aller varmeste. Den er både spennende, velskrevet, og informativ. Skulle ønske jeg var så heldig som deg som møtte Moshe mens han levde! Han var gift med en norsk kvinne, så vidt jeg husker. Hun het til og med Hansen, men ikke i slekt!

Bjørn Olav sa...

Gleder meg over at du likte bøkene. Jeg kommer med en ny bok i løpet av året - håper jeg, og skal sende den når den foreligger. Ikke tenk på at du må gjøre noe i gjengjeld. Jeg gleder meg over sangboken du sendte. Den er til stor velsignelse.

Dagen i går var ikke god. Sliter veldig med at jeg kaster opp flere ganger om dagen. Vet ikke hvorfor. I dag har det vært litt bedre, men det er er ikke bra. Blir veldig sliten.

Dan sa...

Is this blog still active? I am a distant relative of Magne's and am wondering if anyone has contact information for his children. My e-mail address is djlmcc@aol.com.