mandag, april 28, 2008

Stor glede i bønnehuset


Årets nasjonale bønnekonferanse på Grimerud ble en manifestasjon av glede, og var med på å gi en klar retning videre med tanke på bønnearbeidet i Norge. Forut for konferansen tok jeg et initiativ til å danne en nasjonal bønnekomite. Det finnes mange ulike bønnenettverk i Norge, men det har manglet en god koordinering mellom dem. Lørdag ble den nasjonale komiteen dannet, da lederne for mange av disse bønnenettverkene kom sammen for å spise lunsj. En arbeidsgruppe er nedsatt og den første samlingen for alle disse nettverkene blir en gang utpå høsten. Nå kan vi samle kreftene og bli enige om målrettede bønneinitiativ for Norge. Jeg gleder meg veldig over dette, og tror det har avgjørende betydning for å mobilisere Norge til å be. Når Jesaja taler om at Guds hus skal være et "bønnens hus for alle folk" (Jes 56,7) så står det samtidig at dette bedehuset skal være et sted for glede. ".. og la dem glede seg i mitt bønnehus..." En av konferansens talere, Christine Larkin (bildet) fra England, understreket blant annet dette i sin tale lørdag kveld. Og så brøt gleden løs! Mange mennesker ble møtt av Gud på en sterk måte denne kvelden, i det de ble fylt av latter og hellig fryd i det de ble bedt for. Frem til lørdag kveld hadde vi vært veldig fokusert på å be og faste for ulike behov, ikke bare for Norges vedkommende, men for mange steder i verden. Da jeg talte om å bryte ut av apatiens og passiviteten fredag formiddag, innledet vi også en 24 timers kontinuerlig bønn og faste. Hele fredagsnatten ble det bedt og sunget lovsanger i møtehallen. Ulike lovsangsteam fra Hamar-distriktet sto for dette helt frem til formiddagssamlingen kl.10.00 på lørdag, hvor Alv Magnus talte om Jesu gjenkomst. Det er veldig interessant å se hvordan Gud har ledet alle disse ulike bønnekonferansene. Et tema har gått igjen gjennom alle sammen, uten at det har vært planlagt fra vår side. Mens vi de siste årene har kjent at Gud har lagt trykket på det å søke Herrens åsyn og komme inn i Hans hvile, dreide denne konferasen i en noe annen retning. Denne gangen kjente vi at Herren mobiliserte sitt folk til åndelig krigføring, samtidig som Han fylte oss med glede. I 5.Mos 12,12 står det: "Dere skal være glade for Herrens, deres Guds åsyn, der og deres sønner og deres døtre..."

10 kommentarer:

Anonym sa...

Dette har tydeligvis vært en inspirerende konferanse. Må bønneilden spre seg over hele vårt land!

Flott at du tok initiativ til nasjonal bønnekomite. Det skal bli spennende å følge med hva som kommer ut av dette arbeidet.

Ellers kommer Arne Borgersen på besøk til Molde til helgen. Han er det alltid inspirerende og motiverende å høre på. Det gleder jeg meg til.

Ha en velsignet dag!

Stener

Bjørn Olav sa...

Så flott at Arne skal til Molde! Du må hilse ham så mye fra meg.

Ja, jeg ser frem til at bønnelederne her i landet kan samarbeide enda bedre. Det er mye vi trenger å be for, og be igjennom. Jeg er helt enig med deg: Måtte bønneilden spre seg så vi kan sette hele Norge i brann. Det vi først og fremst trenger er VEKKELSE! Ha en velsignet uke, Stener!

Anonym sa...

Bønn er pulsen i kristenlivet er det en som har sagt. Ingen bønn, ingen puls.
Jeg har stor tro på bønnen. Jeg lengter etter å tre dypere inn i bønnen. Noen ganger kan det være vanskelig.
Min bønn for dette året er nettopp å trenge dypere inn i bønnen.

Anonym sa...

Jeg minner om "Global Day of Prayer" som er 11.mai. Husk også bønnekampanjen som starter allerede 1.mai og også bønnekampanjen som forsetter fra
12. mai.

La oss moblisere til bønn i tiden framover. Vårt land, Skandinavia og Europa trenger virkelig vekkelse.

Herre, jeg mer om vekkelse i mitt liv. Begynn med meg!

Stener

Bjørn Olav sa...

Morten Tobias:

Jeg ber om at Herren skal utøse bønnens og nådens Ånd over deg. Veien til et dypere bønneliv går blant annet gjennom det å ta seg tid til stillhet, og gjennom stillheten lære Herrens stemme å kjenne. Å be Jesusbønnen har også betydd mye for mitt eget bønneliv. Den bringer meg inn i Herrens nærhet.

Bjørn Olav sa...

Flott du minner om Global Day of Prayer. På den nasjonale bønnekonferansen i Danmark, traff jeg Elizabeth Jordan som kommer fra menigheten i Sør-Afrika som tok dette bønneintiativet. Det var veldig inspirerende! Jeg håper vi skal lykkes med å arrangere Global Day of Prayer neste år.

Anonym sa...

Takker for det Bjørn Olav!

Litt nyskjerrig bare, hva mener du med Jesusbønnen? Er det et bønneformular?

Bjørn Olav sa...

Jesusbønnen er den bønnen den blinde Bartimeus ba: "Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm deg over meg, en synder."

Denne bønnen bes ofte gjentagende ganger etter hverandre, av og til i takt med inn- og utpust. Det er en eldgammel bønnetradisjon tilbake til urkirken.

KuleKnut sa...

Hehe! husker Haugen Hotell i...thja, hvilket årstall var det vi var der? Bjørn Olav underviste om Jesusbønnen. Jeg husker det veldig godt, det var veldig bra, og vi haddefine dager! ;) husker du det Bjørn Olav, og husker du hvilket årstall det var?

Bjørn Olav sa...

Jeg husker det som skjedde der, veldig godt, men jeg er for gammel blitt til å huske årstallet! Men jeg skal sjekke det ut med noen andre som var der.