fredag, april 11, 2008

Voldsromantikere planlegger motdemonstrasjon lørdag - ønskes velkommen av LLH


Det voldsforherligende ungdomsmiljøet rundt Blitzhuset i Oslo skal visstnok planlegge motdemonstrasjoner lørdag. Det er interessant å merke seg at lederen for Landsforeningen for lesbiske og homofile i Oslo og Akershus, Christian Antoni Møllerop identifiserer seg med det voldelige Blitz-miljøet og ønsker motdemonstrasjonen velkommen. Til Blikk.no sier han: "At det blir en motdemonstrasjon er jo moro. Det at det kommer motreaksjoner er en naturlig konsekvens, og jeg har stor forståelse for motdemonstrantene. Det viser bare hvor viktig denne saken er for folk og for våre støttespillere." De homofiles talsmann ser altså på voldspøbelen fra Blitz som "våre støttespillere". Sammen med Blitz skal også deltagere fra Oslo Queer Festival ta del i motdemonstrasjonen. Så selv om Landsforeningen for lesbiske og homofile går ut og sier at de ikke har planlagt noen markering i forbindelse med markeringen mot den kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps-"loven lørdag, støtter deres talsmenn Blitz-aksjonen og homofile og lesbiske vil delta som festival deltagere. Blitzerne skal i følge Blikk.no planlegge å bryte seg inn i toget. Jeg regner med at politiet sørger for å beskytte deltagerne i den fredelige demonstrasjonen som skal gå gjennom Oslos gater lørdag. Men det er interessant å merke seg hvem som utgjør støttespillerne til LLH i Oslo og Akershus og at ledelsen synes det er "morsomt" at det planlegges en motdemonstrasjon fra Blitz-miljøet. Jeg vil tro at en del homofile ikke liker dette noe særlig.

47 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er jo hvor voldelige Blitzerne er svært overdrevet.

Jeg kjenner flere av dem, har vært arrestert sammen med dem (helt uskyldig riktignok, var på feil sted til feil tid. slapp rett ut uten bot eller reprimade), og er i blant på konserter på huset.

Det er svært skjeldent det skjer noe, og da er det kun en liten minoritet.

Og så tar media bilde fra riktig vinkel, og zoomet helt inn slik at en liten enkelthendelse ser ut som en krigssone. (du kjenner det kanskje igjen fra midtøsten?)

Blitz handler også om utrolig mye mer enn demonstrasjoner. Huset er så godt som hver helg stappfullt av flere hundre mennesker i forbindelse med forskjellige kulturarrangementer.


Dette er egentlig veldig tilfeldig. Blitz skulle ha en "reclaim the streets" fest utenfor rådhuset i 16:00 tiden som jeg vurderte å stikke innom.

Denne RTM-festeen var ikke planlagt i forbindelse med ekteskapsdemonstrasjonen, men i forbindelse med en internasjonal desentralisert aksjonsuke for alternative fristeder som er truet rundt i verden. (ungdomshuset, Köpi, Riegerstrasse, etc.)


Det bør også nevnes at det er helt legitimt å arrangere en motdemonstrasjon sålenge man holder seg innenfor lovens grenser.

Jeg ville faktisk ikke sett bortifra at Blitz vil gjøre det. Men selvsagt finnes det også en mulighet for alt fra lett sivil ulydighet, til diverse former for lovbrudd.

Jeg har visst om denne RTM festen en stund, og tenkte at det fort ville kræsje, men dette er noe de har funnet ut at de skal gjøre i samme slengen i aller siste liten.



Men er du HELT sikker på at informasjonen din stemmer?

RTM-festen er som sagt i en helt annen sammenheng, og jeg har ikke hørt noe om den motdemonstrasjonen du snakker om.

Det er ikke bare noen som har vært litt for paranoide?

Anonym sa...

Det var jeg som skrev innlegget ovenfor.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Kilde for dette er nettstedet blikk.no som etter det jeg forstår er en månedsavis for homser. De har vært i kontakt med en talsmann for Blitzhuset.

Hvor overdrevet det er at Blitzerne er voldelige vet jeg ikke. I fjor på omtrent samme tid, 27.04 for være helt nøyaktig, ble Blitzhuset i Oslo stormet av politiet. Operasjonsleder Even Jørstad bekreftet da at politiet hadde funnet 70 kasser med knallskudd og kasteskyts inne i huset. Knallskuddene og kasteskytset - primært stein og murstein - ble funnet på forskjellige steder i huset. Hva skal man med slike ting egentlig?

Ved flere demonstrasjoner hvor blitzere har vært involvert er det blitt brukt slagvåpen, steiner etc.

Det er vel ikke en syklubb heller som samles i dette huset, selv om det sikkert er mennesker der som er fredelige.

Anonym sa...

Knallskuddene (kinaputter) ble konfiskert før demonstrasjoen fra tilreisende gjester.

Kassene med gatestein var de samme nedstøvede kassene med de samme urørte steinene de tok fram, og viste til media i 1995, og stammer fra den tiden nynazister var en stor trussel mot Blitz-miljøet.

I den aktuelle tidsperioden var det bla. to bombeattentat mot Blitz-huset som nynazister sto bak.


Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Politiet er tydeligvis av en helt annen oppfatning. Og det er vel heller ikke uten grunn at byrådet i Oslo vil stenge Blitzhuset.

Og hva med de mange demonstrasjonene som Blitz har stått bak i mange år nå? De færreste av dem har gått fredelige for seg. Det er også en kjent sak at blitzere eller mennesker i tilknytning til blitzmiljøet har vært med på de svært voldelige gateslagene i København.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Bjørn Olav:

Nå fremmer du påstander du rett og slett ikke har noen forutsetning for å kunne vite noe om.

At de fleste demonstrasjoner Blitz arrangerer, eller deltar i "skjeldent går fredelig for seg".

90% av demonstrasjonene går fredelig for seg, og resten gjerne blåst opp.

Byrådet skal foresten nå pusse opp huset for blitzerne for en god del millioner kroner. Det medfører altså ikke riktighet at byrådet som sådann ønsker å avvikle Blitz.

Situasjonen i Danmark er komplisert. Og joda, jeg kjenner selv personer som var i Danmark for å støtte Ungdomshuset (jeg har forsåvidt selv også vært i ungdomshuset som desverre ble solgt til den sekta, og så revet til tross for en voldsom historisk verdi som tidligere forsamlingslokale for arbeiderbevegelsen).

Men det skal jo nevnes at selv om det var voldelige sammenstøt så var det jo også der bare en liten minoritet av demonstrantene som var voldelige.

Og for ordens skyld. Jeg er passifist, og støtter ikke voldelige handlinger.

Så igjen. Knallskuddene (kinaputter) ble fratatt tilreisende gjester av blitzerne, og lagt igjen på Blitz for at de ikke skulle bli brukt.

Kassene med gatestein har stått på samme sted i 15 år uten å ha blitt rørt, og det var heller ingen planer om å røre dem.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Lars:
Bare for å gi deg et eksempel på at det jeg skriver ikke er tatt helt ut av løse lufta: Aftenposten skriver 26. april i fjor at 260 demonstranter ble arrestert i Oslo. Mange av disse var svært unge. Flere av de 260 arresterte tilhørte blitz-miljøet. I følge Aftenposten som gjengir politikilder var det 200 stk. Demonstrantene hev egg OG STEIN mot politiet. En politibil ble fullstendig knust. Samme dag måtte tungt bevæpnet politi vokte Oslo Rådhus, den israelske og den amerikanske ambassaden. Fredelige demonstranter?

La oss ta et eksempel til: I fjor ble TV reporter Anders Magnus og TV fotograf Bengt Kristiansen angrepet av flere blitzere under en demonstrasjon mot den danske ambassaden. Fredelige demonstranter?

For å gjenta: politiet har en helt annen oppfatning av disse kassene med brostein enn du tydeligvis har. I utgangspunktet har de jo vært samlet for å bruke til noe, ikke sant. De skulle vel ikke brukes til å legge brostein utenfor det okkuperte huset? Det er lite trolig. Anarkister er vel ikke så opptatt av brosteinslagte gårdsplasser? Med den erfaringen politiet har med steinkastede blitzere er det vel naturlig å tro at de mente steinene var lagret der for å brukes - nettopp, mot politiet.

Bjørn Olav sa...

Og knallskuddene? De er jo ypperlige til å skremme - nettopp: politihester.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Igjen.

De 200 som ble arrestert ble ikke arestert fordi de gjorde noe galt.

Når demonstrasjonen var på vei avgårde for å oppløses sperret de hver side av en gate, og arresterte alle simpelthen for å være der.

Bakgrunnen for arrestasjonene var dessuten at de ønsket å storme Blitz huset. Alle demonstrantene slapp fri så fort politiet var ute av huset.

Til og med et par journalister, og fotografer ble arrestert.

Jeg var der, og det var vel maks 3 personer som kastet stein, og da ikke mer enn 2-3 hver i løpet av rimelig lang tid (et par timer kanskje. Jeg satt i området fordi jeg hadde et par timer å slå ihjel pga. en avtale senere på dagen).


Når det gjelder det med NRK reporterne så er det selvsagt slik at det finnes idioter overalt.


Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at politiet har en annen mening. Dette er de samme kassene, med de samme steinene som de viste frem til media et sted rundt 1995 og er ikke blitt rørt siden.

De var der i forbindelse med at nynazister bla hadde utført 2 bombeattentat mot Blitz, og en gruppering planla også på et tidspunkt å lure Blitzere inn i en bakgård, for så å skyte dem med et maskingevær på lasteplanet av bilen. (men hovedmannen ble tatt, og havnet i fengsel i svært mange år.)


kassene har ligget urørt i 15 år, og vil sannsynligvis gjøre det i 15 nye år, om ikke politiet bestemte seg for å ta de med seg denne gangen.

Det var altså ikke noen planer om å bruke dem.

Og igjen. Knallskuddene ble jo vitterlig ikke brukt ettersom at de ble konfiskert så de ikke kunne brukes under demonstrasjonen. Etter hva jeg kan huske var det foresten svært få, eller ingen politihester.

Og igjen. Jeg har da aldri påstått at alle Blitz sine demonstrasjoner foregår fredelig. Jeg har sagt at minst 90% gjør det.

Et sted i underkant av 10% gjør det ikke.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Her er noen eksempler fra hendelser i det tidsrom som steinene ble plassert der for å kunne beskytte seg mot nynazister:



13. mai, 1989: Høyreekstremister kaster brannbomber inn på Blitz under en konsert med 200 mennesker.

5. mars, 1990: Nazister kaster en militær tåregassgranat inn på en konsert på Blitz,

2. november, 1991: Blitzere på pub blir angrepet av kjente nynazister som Ole Krogstad og Johnny Olsen, som en opptrapping før Myrdals møte på Youngstorvet.

10. januar, 1992: Nazister i Hvit Arisk Motstand med planer om å sprenge Blitz og brenne hytta til Jo Benkow.

desember, 1993: Nazister skyter mot Blitz og forsøker å brenne ned huset.

21. august, 1994: En kraftig bombe sprenges utenfor Blitz. Personer rundt Johnny Olsen og Kyvik utførte attentatet.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

2-3 som kaster stein, om det er i et minutt eller hvert 10'de minutt kan ikke forsvares eller unnskyldes. En steinkaster er en steinkaster for mye. Det er derfor helt uinteressant om det bare er noen i miljøet som driver med dette. Blitzmiljøet bør ta avstand fra slik voldelig adferd, om de ikke gjør det - og det gjør de neppe - så viser det at miljøet ser på voldsutfoldelse som noe legitimt fordi politiet og meningsmotstanderne representerer fienden - staten. Er det ikke anarkismen som er det store idealet da?

Nynazistene utgjorde helt sikkert en reell trussel, men slike voldshandlinger som de utførte skulle politiet ta seg av. Det er slikt vi har politi for. Vi tar ikke loven i egne hender. Men det er jo nettopp opprøret mot rettsstaten som er den store greia her.

Du har nok en helt annen virkelighetsoppfatning av disse demonstrasjonene i fjor, Lars enn det myndighetene har. Fra deres side ble disse demonstrasjonene sett på som voldelige, og det er klart at man ikke arresterer over 200 personer uten at det finnes en god grunn for det. Steinkasting og ødeleggelse av en politibil ved å velte og knuse den, er ikke vanlig oppførsel.

Bjørn Olav sa...

Så gjenstår det å se hvor fredelige blitzerne vil være i morgen. Om de tilhører de 10 prosentene, eller de 90?

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Er du sikker på at en politibil ble veltet? Jeg så riktignok noe tagging, og et flagg som hang i eksosanlegget som ble påtent, men...

Ellers er jeg som sagt passifist, og tar avstand fra voldelige handlinger.

Jeg ser også at du tydeligvis har andre erfaringer med politiet enn meg.

Jeg kjenner til, og har hatt nok erfaring med politiet i situasjoner du trenger dem til å vite at du må ta saken i egne hender.(noe de selv ber deg om å gjøre.)

Ved et tilfelle jeg, og flere var reelt truet på livet av en person som var fullt i stand til å gjennomføre det sa de at vi fikk ringe om han møtte opp på døra. (og slik politiet ligger ville det på sitt raskeste tatt en halvtime.)

Det til tross for at de viste hvor han var, og tidligere på kvelden hadde kjørt vedkomne hjem til leiligheten sin.

En annen gang ble noen venner av meg uprovosert banket opp av en gjeng, og når de spurte politiet som sto å så på om de kunne få sitte på vekk fra området så nektet de.

Jeg har familie som har blitt skutt etter, hvor politiet har visst hvem gjerningsmannen var, og det var patronhylser på stedet uten at de ville gjøre noe fordi de kjente vedkomne privat.

Jeg stoler ikke på politiet. Ikke pga. fordommer, men fordi all min erfaring med politiet, og bekjentes erfaring tilsier at du ikke kan stole på dem for beskyttelse.

Jeg kjenner derimot hverken personlig, eller ved personer jeg kjenner til tilfeller hvor politiet har vært til hjelp i en truet situasjon.


Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Opplysningene jeg gjengir har jeg fra presseoppslagene i forbindelse med disse opptøyene i Oslo.

Vi har nok svært ulike erfaringer med politiet. Nå kjenner jeg personlig mange innen politietaten både lokalt og på nasjonalt plan. Jeg kjenner dem som hederlige, hardtarbeidende, reflekterte og ærlige mennesker som ofte arbeider under hardt press og med altfor få resursser. Alltid når jeg har hatt "bruk for" en politimann har jeg opplevd å bli høflig og godt behandlet. At det finnes brudne kar i politiet gjør det sikkert. Det gjør det i alle sammenhenger.

Nå vanker du og jeg i veldig forskjellige miljøer. Det kan vel også være at politiet ikke kjenner seg særlig trygge på at blitzere vil dem vel. De har tross alt gjort seg en del erfaringer opp gjennom årene.

Det er flott at du står for dine pasifistiske idealer, men de deles tydeligvis ikke av alle blitzere.

Anonym sa...

Leste på et debattforum at flere homofile i Oslo synes initiativet fra Blitz er helt topp, og vil støtte dem. Det er jo veldig avslørende det som Møllerop sier når han kaller Blitz "våre støttespillere". Fører motdemonstrasjonen til voldeligheter fra blitzerne har Møllerop et forklaringsproblem. Eller kanskje ikke?

Johannes

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Det er ikke helt godt å si, men odsene er gode fordi:

1. Det er liten, eller ingen mulighet for at det oppstår noe voldelig sålenge det ikke provoseres frem.

Jeg går utifra at de demonstrerende fra kristenfolket er nokså fredelige.

2. Aksjonsformen er ment som en morsom sjarmerende form. Da har man gjerne ikke noe slags sammenstøt i tankene.

3. Det er snakk om uenighet i sak, mer enn om mennesker.


NB: Det er faktisk ganske mye jeg er kritisk til angående Blitz, men det tar jeg med de som er en del av miljøet, og ikke miljøets kritikere.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Johannes:

Tja, det spørs hvordan man bruker ordet støttespillere. Man kan jo ha støttespillere man hverken liker, eller setter pris på.

F. eks FrP har jo støttespillere de tar sterk avstand fra.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Og jeg som trodde alle likte blitzer'ne :D

Det ser ikke ut til at herr Møllerop har noen problemer med Blitz i hvertfall. Han synes jo initiativet deres er "moro".

Johannes

Bjørn Olav sa...

Jeg trodde ikke du visste noe om aksjonsformen, Lars. Du visste jo ikke engang om aksjonen. Undrer meg på om Blitz ville akseptere og synes det var en grei meningsytring om jeg tok med meg et Israelsflagg og gikk i Blitz'ernes demonstrasjonstog? De burde jo tåle det, når kristne skal tåle at de bryter seg inn i deres marsj.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Det er synsing fra min side, men jeg tror det er en nogenlunde kvalifisert synsning.

Men jeg er ikke en del av blitz-miljøet så jeg kan ikke si noe som helst med sikkerhet.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Siste nytt er at Islamsk Råd i Norge oppfordrer muslimene i Norge til å stille i toget. Dessuten kommer Holy Riders til å stille.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

INNLEGGET ER REDIGERT AV ADMINISTRATOR: Med mindre det er arrangementer bloggen støtter, fungerer den ikke som annonseplass.

Her er "pressemeldingen" fra Blitz selv:

"Kristenfascistisk marsj blir homsefest

Blitz har invitert seg selv til kjempefest på lørdag. Vi danser oss inn i kristenfolkets anti homo demo under motoet "homs i vei, det er helt okæi". Kom på blitz i lakk og lær eller glitrende farger her og der. Vi staser oss opp fra klokka .. nå på lørdag 12.04 for å rekke marsjen.... Plukk med deg alle tenkende bekjente og møt opp!

Ekstra nytt:

Nå har både muslimske råd og den nynazistiske sia Rapport-X oppfordra sine folk til å delta i den homofobiske, anti-homofilt ekteskaps demoen som blir arrangert Lørdag 12.04.

Vi oppfordrer alle til å møte opp på Blitz ... og stase og pønte seg til demoen. Vi vil kjempe med dans, glitter, farger og annet morro. Dette vil bli en fredlig demonstrasjon og mer som en liten fest. Evnt. som en lite fargerikt vorspil til Reclame The Streets som vi alle skal på seinere på dagen."

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Meldingen fra Blitz sier i grunnen det meste, både med tanke på ordvalget og at de ikke kan respektere ytringsfriheten. At blitzerne vil ha en motdemonstrasjon er helt ok for meg. Men ikke bryte inn i et demonstrasjonstog som andre står som arrangør av.

Skal du delta, Lars? Støtter du dette?

Bjørn Olav sa...

Jeg har vært inne på nettsiden som nevnes i oppfordringen fra Blitz, og det stemmer ikke at det oppfordres til å delta på marsjen der. Det er en oversikt over ulike arrangementer, hvor marsjen er en av de tingene som nevnes. Men det står ingen steder at de oppfordrer folk til å delta. Dette er oppspinn fra Blitz-miljøet, sikkert for å sverte arrangørene av marsjen. Ledelsen av marsjen vil aldri godkjenne at slike grupper får delta. Ingen får heller benytte egne plakater.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Nei, jeg holder meg nok unna slikt :-)

Ellers så må vel det at dette arrangementet nevnes være en oppfordring i seg selv.

Jeg skjekket det raskt ut selv, og det sto om to arrangementer, hvor dette var ett av to. Det andre var en nazi-demonstrasjon i Tyskland.

Det skal ikke mye fantasi til for å kalle det en oppfordring.

Om Islamsk Råd hadde hatt en oppslagstavle med to oppslag hvor det ene var fredagsbønn, og det andre var en anti-holocaust konferanse ville jeg faktisk kalt det en oppfordring.

En helt annen sak er at arrangørene ikke kan noe for at de ufrivillig har nynazister som støttespillere.

Det minste arrangørene bør gjøre er å allerede i starten erklære demonstrasjonen for rasist-, og antisemitt-fri sone.


Mvh.
Lars

Anonym sa...

Men jeg vil faktisk anta at nynazistene på østlandet vil møte opp bla. fordi det er så skjeldent det er en demonstrasjon som stemmer overens med deres eget synspunkt.

Nynazistene møtte jo også opp når kristenfolket i sin tid demonstrerte mot bønnerop.

Om de gjør det, og de kjennes igjen er det derimot svært stor mulighet for sammenstøt.

Så arrangørene bør forvente at nynazistene kommer, og sørge for å luke dem ut.

Politiet vet godt hvem de er, så om de sammarbeider med politiet skal de kunne klare å luke dem ut på et tidlig tidspunkt.

Eller la meg si det enda klarere. Om det møter opp nynazister, og de kjennes igjen av Blitz så BLIR det bråk.

Heldigvis så finnes det svært få uniformerte nynazister igjen etter at boot-boys miljøet kollapset etter Benjamin Hermansen saken. Lederskikkelsene kjennes riktignok igjen uavhengig av klesdrakt.

Som sagt. Arrangørene bør luke dem ut allerede i starten ettersom at det ikke bare blir bråk, men også et PR-marerit. "kristenfolket demonstrerte med muslimske fundamentalister og kjente nynazister".

Tror du ikke den overskriften frister VG og Dagbladet?

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Sorry for enda en post, men måtte bare nevne dette.

Jeg ville ikke sett bortifra at Mullah Krekar deltar. Jeg regner det faktisk som svært sannsynlig siden han bor i oslo, moskeene oppfordrer til å delta, og han er en person som ofte deltar på demonstrasjoner.

Så arrangørene bør gjøre sitt beste for å være føre var, og forhindre en PR-skandale.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Vet du Lars: Dette overlater vi til politiet. Fra arrangørens side - og jeg kjenner de folkene veldig godt - er det helt uaktuelt at nynazister får gå i toget. Deres ideologi står så fjernt fra sann kristen tro som det overhode er mulig å komme. Om de skulle dukke opp er det en ren provokasjon. Men som sagt: både uniformert og sivilt politi tar seg av dette. Det er jeg overbevist om. Jeg tror faktisk ikke så dårlig om journalistene i tabloidpressen at de ikke forstår at nynazistene ikke har noe med marsjen å gjøre.

Til den andre kommentaren din: Jeg siktet ikke til vår marsj, men om du ville delta i motdemonstrasjonen?

Fordi om et arrangement står på en plakat er ikke det ensbetydende med at man oppfordrer folk til å dra dit. Det kan være en ren informasjon.

Bjørn Olav sa...

Ellers er det jo fint å se at du har slik omsorg for oss. Takk skal du ha.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Tja, det er viktigere enn det. Ettersom at verden ser kristenfolkeet som ett så er en slik PR-skandale en skandale som går utover hele kristenheten i Norge.

Og grunnen til at jeg bryr meg om det er at det kan bli en snublesten på veien til å ta imot evangeliet for noen.

For meg er alt annet underordnet evageliets fremgang.

Vi er ett legeme, brødre og søstre om vi liker det eller ikke :-)

Og jo, jeg tar poenget ditt (riktignok først nå), men jeg opplyser om dette i en helt annen kontekst enn det gjøres på den aktuelle nynazistiske hjemmesiden.

Og for ordens skyld. Nei, jeg skal hverken delta på den ene, eller den andre demonstrasjonen.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Angående nynazistene.

Jeg tror ikke de vil oppfatte det som en provokasjon at de deltar.

Delvis fordi en del av livsløgnen til nynazistene er at de har langt større støtte enn de virkelig har, og delvis fordi de er helt enige i sak (mot ekteskapsloven), og det at invitasjonen til å delta er så fri (den er ikke knyttet til noen spesiell religion, eller politisk retning) så krever ikke en deltagelse at de identifiserer seg med noen de ikke ønsker å identifisere seg med.

Det er jo selvsagt slik at nynazistene ikke kommer til å sende en varsel om deltagelse, eller gå til arrangørene og si at de er en gjeng med koselige nynazister som vil delta.

De vil selvsagt bare møte opp på samme måte som alle andre, og sannsynligvis se nokså like ut til alle andre.

Politiet har da heller ingen grunn til å fjerne dem, om ikke arrangørene eksplisitt har ønsket det.

Når Kristent Samlingsparti, og andre kristne demonstrerte mot bønnerop var boot boys tilstede med uniformer uten å bli jaget bort.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Nå er ordet om korset et anstøt uansett - det kan ikke fjernes om det er evangeliet vi forkynner. Ordet om korset betyr også selvlivets død - vi skal ta opp korset vårt daglig. Til selvlivets død hører også at vi er lydige mot Guds ord. Det betyr igjen at vi må forholde oss til at Jesus trekker frem skaperordningen når Han snakker om ekteskapet. Skaperordningen er jo blant annet dette at Gud skapte mann og kvinne, og at det var mannen som skulle forlate sin far og sin mor og bli hos sin hustru. I klartekst betyr det at skal vi lyde Guds ord, kan vi ikke gå inn for den kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps"-loven. Den er et brudd på Guds vilje. Så - om dette er anstøtelig for mennesker, så kan vi ikke fjerne anstøtet for at de skal bli frelst! I såfall er det et annet evangelium vi forkynner. Ikke korsets evangelium. Og en som forkynner et slikt evangelium er fordømt.

Bjørn Olav sa...

Som sagt: Dette blir overlatt til politiet.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Selvsagt. Jeg tror heller ikke verden har respekt for en kirke som oppfører seg som en skjøge som er villig til å gjøre hva som helst for å få noen til sengs.

Jeg sier altså ikke at vi skal fjerne anstøtet for det er nettopp ordet om korset som er evangeliets anstøt, og det er ordet om korset som er evangeliet.

Men som sagt. Politiet har kun grunn til å bortvise disse, om det på forhånd blir sagt fra arrangørenes side at de er uønsket.

Jeg sier ikke at arrangørene skal ta seg av dette, men at det krever en dialog med politiet hvor man er bevisst på muligheten.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Lars:

Forstår jeg deg rett når jeg leser det du skriver dit hen at du mener at ekteskapet er for èn mann og èn kvinne i et livslangt forhold?

Bjørn Olav sa...

Og for å føye til: Og bare det? Altså bare for en mann og en kvinne?

KuleKnut sa...

du skriver: "I klartekst betyr det at skal vi lyde Guds ord, kan vi ikke gå inn for den kjønnsnøytrale såkalte "ekteskaps"-loven. Den er et brudd på Guds vilje. Så - om dette er anstøtelig for mennesker, så kan vi ikke fjerne anstøtet for at de skal bli frelst! I såfall er det et annet evangelium vi forkynner. Ikke korsets evangelium. Og en som forkynner et slikt evangelium er fordømt."

Syns du ikke dette er harde ord? Det er mange måter å tolke Bibelen på, alle trosretninger og kirkesamfunn har oppigjennom kirkens 2000 år gamle historie tolkte på sine egne måter og funnet sin egen "fornuft" i det som står skrevet. Jeg tror det går ann å forkynne korsets evangelium, om Jesus som døde for våre synder og satte oss fri fra ondskapen og gjennoprettet forholdet vårt til Skaperen selv om vi er uenig i "detaljene".

Og disse "detaljene" jeg snakker om, det er alt det andre, alt utenfor hovedsaken, at Jesus døde for våre synder og vi er frelst, alt utenfor den sirkelen BLIR teologi og har vært kime til diskusjoner og uenigheter igjeonnom 2000 år. Vi blir ikke enige og det er umulig å vite hvem som har rett. Bibelen har rett kan vi si, men det vil også våre meningsmotstandere hevde. La oss fokusere på HOVESDAKEN, at vi er FRELST!! Så har Gud lovet å ta seg av alt det andre! Han har rettledet meg på det mest vanvittige og fantastiske måter opp igjennom livet, GUD ALENE! Har aldri kommet en millimeter nærmere Gud ved hjelp av menneskers fordømmelse, kune ved hjelp av Guds kjærlighet! Jeg tror det er Guds kjærlighet som fører folk til frelse, da må vi vise DEN og overlate fordømmelsen til Han som har RETT til det. Vi er i samme båt alle mann! Om du er blitzer eller pastor, du er akkurat like mye Guds barn, så la oss ikke kaste hverandre over bord!

Beklager at jeg girer meg opp nå altså men du sier vi ikke kan fjerne anstøtet for at folk skal bli frelst, men er vi nødt til å snakke så høyt om dette anstøtet at folk IKKE skal bli frelst? Tror vår oppgave er å fortelle menneskene om at Gud har slutta FRED med oss, at Gud ELSKER oss og vil ha med oss å gjøre, men det frustrerer meg voldsomt at jeg føler veldig mange kristne er utrolig opptatt av å fortelle nettopp det stikk motsatte.

Anonym sa...

Bjørn Olav hansen bør vøre litt mer kritisk til sine kilder. du påastår ting utifra hva du har lest i avisen her ved rekke anledninger... media vrir jo mye på fakta for å få sensasjonsnyheter. Du beklager deg ogfte over hvordan Israel blir framstilt i nork presse. Har det aldri slått deg at andre grupper ogå føler seg utretmessig frsamstilt i media?

Anonym sa...

Hei!

Slang meg paa PCen 5 sek. Ville bare nevne at jeg var tilstede under hele arrangementet uten aa delta paa noen av demonstrasjonene, og det gikk veldig fredelig og pent for seg.

Eneste dramatikk var naar en enkeltperson provde aa komme seg paa scenen.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Uten å konkretisere fremstiller anonym en påstand om at jeg er ukritisk til det kildematerialet jeg har henvist til. Jeg er enig med deg i at vi bør være kritisk til det vi leser eller hører, men i dette tilfelle har jeg tiltro til det jeg leser. Årsaken er at jeg har arbeidet ni år i norsk dagspresse, og de som dekket disse opptøyene kjenner jeg fra før. De bedriver god journalistikk.

Bjørn Olav sa...

Lars:

Hvis du mente at blitzerne og deres medsammensvorne oppførte seg pent, så oppholder vi oss på to forskjellige planeter. Synes du virkelig det var pent at de buet og skrek når ei fem-seks år gammel jente sang en barnesang, og at flere av dem spyttet på de som deltok på folkemøtet?

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Beklager at det tok tid før jeg svarte.

Svaret er at jeg har vanskelig for å kunne finne noen mulighet for andre ekteskapsformer i teksten. Hverken narrativt, eller tekstlig.

Den eneste variasjonen man kan finne er polygami, og der kjenner jeg ikke godt nok til hvorvidt det var noe Gud gikk god for.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Når det gjelder jenta, så var forståelsen fra Blitzernes side at dere brukte jenta som en brikke i et spill, og skjøv barna foran dere i kampen.

Det ble oppfattet som ekstremt usmakelig å missbruke et barn i et progaganda-stunt på lik linje med om en 6 år gammel jente hadde sunget under en nazi-demonstrasjon.

(nå snakker jeg om hvordan dette ble motatt, og forstått ikke hva jeg mener.)

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Kortslutningen hos blitzerne sier mer om dem enn arrangørene og jenta som sang. Det er en lang og god tradisjon i Norge med søndagsskolebarn, og at barna får lære om Jesus. Når vi først er inne på å misbruke barn, så kan du spørre dem om hva de synes om steinkastende barna som skyves foran de voksne palestina-araberne i kamphandlingene mot Israel, eller barna som fra barnsben av lærer å hate jøder i muslimske skoler.

Bjørn Olav sa...

Ellers er jeg jo veldig glad for at du mener at ekteskapet er for en mann og en kvinne, og at du mener at dette er Bibelens syn på ekteskapet. Det betyr at du i dette spørsmålet står for en klassisk kristen forståelse av ekteskapet.