onsdag, april 30, 2008

Vær ikke redd for helligheten, del 1


"Vi fascineres av hellighet - av hellige personer og plasser," skriver den rumensk ortodokse presten, fader Cornel Todeasa, og så legger han til: "Når vi imidlertid tenker på oss selv innlate oss i hellighet, reagerer vi med forferdelse. Helligheten blir en trussel mot oss - for vi vet at den kommer til å forandre oss fullstendig."
Kanskje hører du med blant disse som rygger tilbake når ordet hellighet eller hellige personer nevnes? Da må vi ikke glemme at Det nye testamente taler mye om hellighet, og apostelen Paulus hilser til f.eks "de hellige i Kolossæ" (Fil 1,2) samt at Kirken kan fortelle historiene til mange hellige menn og kvinner. Fader Todeasa nevner i sin artikkel at han har hatt gleden av å møte flere hellige personer:


"Jeg ser på det som en lykke at jeg fikk møte noen få. For det første var det fader Teofil, en blind munk fra et kloster i Romania, som er kjent og respektert av hele Romania som en åndelig far og en hellig mann. Jeg er også blitt veldig velsignet ved å ha lært å kjenne fader Aresene Boca, som var min rådgiver i ungdommen. Han hviler nå med de hellige i himmelen. Så var det den gentleman'en som jeg så en tidlig morgen på jernbanestasjonen i Bukaresti. Bare ved å iakta ham og være i hans nærhet kunne jeg kjenne hellighet omstråle ham. Å være så nær ham gav meg en så varm og rolig følelse, så tårer av hellig glede strømmet nedover mitt kinn."


Den samme følelsen grep fader Todeasa på en reise til Romania for noen år siden, da han hadde muligheten til å besøke en liten trekirke bygget i år 1575. Døren inn til kirken var liten, så du måtte bøye deg djupt for å komme inn.


"Mens jeg var der inne og ba, ble jeg overveldet av en følelse av hellighet. Det var som om jeg så de sjelene som hadde vært her og tilbedt og forherliget Gud gjennom mange år i denne bygningen. På samme måte hadde jeg det når jeg trådde innenfor døren til klosteret Sâmbata de Sus. Det er nylig blitt bygget opp igjen. Dette klosters storhet kan ikke beskrives: følelsen av fromhet jeg kjente på denne hellige plassen: følelsen av fromhet som jeg kjente på denne hellige plassen kan ikke sammenlignes med noen."

2 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav, vilka underbara händelser som du har varit med om!
Jag förstår att du är en person,som lever mycket nära Jesus!
Det är så upplyftande att läsa dina bloggar.
Min innerliga bön är att jag också ska få vara nära Jesus,ja att Han ska bli allt i mitt liv!
Jag läste i min bönbok (kärlek som bär) en sak som vi bör ta till vårt hjärta,det var;
"Låt dej tändas vid Guds hjärta,och du blir själv en kärlekslåga !
Ja! Guds kärlek skall vara som en sol,som strålar i vårt hjärta och lyser på alla kalla hjärtan runt omkring oss med sin godhet och upptänder kärlek,där vi går fram." ""Rena mej,med elden från Din Ande,rena mej,och gör mej mer lik dej,låt mej dö från allt som är mitt eget i mitt liv,använd mej Gud som du vill."
Ha en välsignad dag!
Karin

Bjørn Olav sa...

Takk Karin for hilsen. Vi trenger virkelig det du ber om: At Gud må rense oss med sin ild. Vi trenger Guds ild - den rene. Ha en velsignet dag, og en velsignet Kristi himmelfartsdag!