torsdag, mai 15, 2008

Å bringe Kirken tilbake til kirkene - de åndelige disipliner, del 1


Overflatiskhet er vår tids forbannelse," sier kvekeren Richard Foster (bildet), og legger til: "Kravet om øyeblikkelig tilfredstillelse er først og fremst et åndelig problem. Det vi trenger i dag er ikke flere intelligente mennesker, eller flere begavede mennesker, men flere mennesker med dybde."


Kommende søndag er prekenteksten hentet fra Matt 28,16-20. Denne søndagen skal jeg preke i Toten Frikirke på Raufoss, og jeg kommer til å legge vekt på en setning fra dette skriftavsnittet, som jeg mener er veldig forsømt i den vestlige kristenhet: "gjør alle folkeslag til disipler!" En måte å gjøre det på er ved å hjelpe mennesker til å finne tilbake til de klassiske åndelige disipliner: meditasjon, bønn, faste, studier, enkelhet, tilbaketrukkethet, underordning, tjeneste, gudstjenestefeiring, ledelse og fest.


To av de som har satt søkelyset på de klassiske åndelige disiplinene, eller skal vi kalle dem åndelige øvelser, er ved siden av kvekerpastoren Richard J. Foster, også teologen og professor i filosofi, Dallas Willard fra Sørstatsbaptistene. Begge har levert viktige bidrag i form av svært gode bøker om emnet. Fosters bok er oversatt til norsk: "Veier til glede" (Luther), mens Willards bøker kun er oversatt til svensk. Jeg kjenner ikke til at det er planlagt noen oversettelse til norsk. Men for de som leser engelsk er det ikke vanskelig å anbefale "The Spirit of the Disiplines. Understanding how God changes lives" (Hodder&Stoughton)!


Når vi snakker om de klassiske åndelige disiplinene eller øvelser, så er ikke ordet "klassisk" brukt bare for å beskrive at de er gamle, selv om det stemmer at de har vært praktisert av oppriktige kristne i århundrer. De er klassiske også i den forstand at de er helt sentrale i dynamisk kristen tro, i levd kristenliv.


Richard Foster er grunnleggeren av Renovarè. Dette er en bevegelse jeg har fulgt en del år. Deres motto er: Å bringe Kirken tilbake til kirkene. Det synes jeg er et usedvanlig godt motto! Deres web side er et funn for alle som bærer på lengselen etter originalkristendommen! Jeg kommer tilbake med en presentasjon av dette arbeidet senere.


Fordi jeg anser at disippelgjøringen er av avgjørende betydning, ikke bare for vekst, men for en fordypelse av troen, starter jeg en ny serie her på bloggen hvor vi ser nærmere på hver eneste en av disse disiplinene. En gjennomgang av de åndelige disipliner vil også være et av de seminartilbudene vi går ut med til menigheter/grupper som ønsker å ha et besøk av oss. Om din menighet/gruppe ønsker besøk, skriv til oss på: trooglivsmestring@yahoo.no

For å sitere en annen kveker, John Woolman, til slutt: ”Du gjør vel i å leve leve i dybden, slik at du kan føle og forstå medmenneskenes sjel.”


websiden til Renovarè finnes her: http://www.renovare.org/

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er mektig imponert over din produktivitet, Bjørn Olav. Her legger du ut den ene artikkel etter den andre. Du gir oss virkelig mye å tenke over. Du er godt orientert, og din kunnskap drar vi godt nytte av. Takk for din gode veiledning. Takk for at du holder fast på Guds ord. Bloggen din er i en klasse for seg. Fantastisk!

Må Herren velsigne deg rikt du Herrens trofaste tjener!

Stener

Bjørn Olav sa...

Takk for oppmuntringen, Stener. Ønsket mitt er å gi leserne del i egne tanker, spørsmål, prosesser og gi dem del i ting som ikke finnes så mange andre steder. Jeg håper det kan være til hjelp for andre.

Anonym sa...

Jeg synes det er forbløffende at Bjørn Olav Hansen henviser positivt til en kveker i trosspørsmål. Det vitner om manglende lærebevissthet og en total mangel på konsistens.

Kvekernes bibelsyn står i skarp kontrast til det Bjørn Olav Hansen regner som en absolutt norm. Kvekerne aksepterer dessuten homofilt samliv.

Med andre ord: Kvekerne representerer det Bjørn Olav Hansen ellers vil kalle vranglære, og i så måte skal kvekere være personer man ikke skal ha noe med å gjøre.

Hva kommer det av at Bjørn Olav Hansen er villig til å gjøre unntak fra sin egen "kompromissløshet" hver gang det dukker opp noe som liksom passer hans egen agenda?

Bjørn Olav sa...

Så er vår velsignede venn fra Stavanger på plass igjen? Du har vel bare ventet på en gylden anledning til å komme på banen igjen med dine personangrep.

Nå blottlegger du igjen manglende kunnskap om det du skriver om.

1. Kvekerne er ikke en enhetlig bevegelse. I USA finnes det store kvekerforsamlinger som ikke kan sammenlignes med de vi har i Norge. John Wimber - om det er et navnt kjent for deg, kom fra denne sammenhengen.

2. Du viser også med det du skriver at du ikke aner hvem Richard Foster er, og hva Renovarè står for.

Christianculture sa...

Artig at du løfter frem dette. Vi holder på å gå gjennom Fosters bok "Veier til glede" i bibelgruppen vår nå.

Du kan forøvrig finne en video med Richard Foster, Dallas Willard og den ene av de kristne psykologene jeg nevnte i en tidligere artikkel; Henry Cloud på denne linken:

http://www.videovine.com/videoserver/video.php?clip=CCNT1256

Anonym sa...

Hei!
Jeg ønsker at Bjørn Olav skal kommentere vekkelsen vi nå hører om i Lakeland i Florida. Har sett litt på God TV fra disse møtene. Har mange spørsmål om de påståtte underne , bl.a. rapporteres det om flere dødeoppvekkelser, AIDs-syke som er helbredet m.m. Er også forundret over framgangsmåten til predikanten Todd Bentley som er sentral her, han nærmest slår folk over ende når han ber for dem.

Er dette er kristen vekkelse?

rus

Bjørn Olav sa...

Takk for tipset. Jeg har kikket på denne meget interessante videoen. Både Willard og Foster har veldig mye å bidra med. Selv har jeg hatt stor glede av å lese Fosters bøker om bønn og etterfølgelse. Skulle ønske samtlige kunne oversettes til norsk. Er spesielt fascinert av hvordan kan klarer å forene ulike retninger innen kirken, og kobler dem opp mot bibelske og historiske personer som var bære av de samme tankene.

Bjørn Olav sa...

Rus:

Når det gjelder Lakeland, så skal jeg ta en telefon til England og snakke med en god venn som nettopp har vært der.Tror han har kommet hjem nå. Vil gjerne høre hva han har opplevd. Jeg ser ikke GOD-TV, heller ikke de andre kristne TV kanalene. Det eneste jeg har sett er noen små glimt på You-Tube. Det jeg har sett der gjør meg betenkt og spørrende, og det har også en amerikansk stil og jeg personlig opplever som veldig slitsom. Jeg finner heller ikke noe eksempel fra Bibelen på at mennesker falt bakover. Jeg har selv opplevd å bli dyttet, senest for bare noen uker siden, på møter her i Norge. Det er ingen god opplevelse. Vi finner derimot flere eksempler i Bibelen på at mennesker faller på kne.

Anonym sa...

Ikke ALT er "vekkelse" som kommer fra Amerika:

http:video.google.com/videoplay?docid=-6353822689872172273&q=marjoe&ei=u2ItSLLTKJ_4igLh6rGJDw//

http://video.google.com/videoplay?docid=-3999472423311387509&q=%22peter+popoff%22&ei=wGAtSJ-IIYyKiALlhonvCQ

Mvh.: Birgir

Bjørn Olav sa...

Jeg er blitt velsignet av mye fra USA: David Wilkerson, gode venner fra mennonitene, venner fra ulike baptistmenigheter, men jeg er helt enig med Birgir: alt som kommer fra USA er ikke velsignet, eller bringer velsignelse.

Are Karlsen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Jeg driver ikke reklame for andre nettsider, som jeg ikke kan stå inne for innholdet av. Jeg vidreformidler heller ikke nettsider som sprer feilaktig og usann informasjon om det arbeidet vi driver. Derfor ble denne linken slettet.

Are Karlsen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Det hjelper jo ikke å gjenta det feilaktige du skriver. Dette handler ikke om å kneble en debatt. Det handler om at man er så redelig at den informasjonen man bringer om andre faktisk er sann og korrekt. Det gjør ikke du i denne forbindelsen.

Anonym sa...

Bjørn Olav,
ikke alle bibeltro kommentatorer deler din entusiasme for Richard Foster og hans virksomhet. Les bl.a Gary E. Gilley's anmeldelse av boken

Celebration of Discipline
by Richard Foster

http://www.svchapel.org/Resources/BookReviews/book_reviews.asp?ID=219

Gilley avslutter:

"Overall Foster’s book is an encyclopedia of unbiblical teaching, which leads the unsuspecting reader away from Christ and into mysticism or worse. It is a telltale sign of the state of the church to find how accepted Foster’s teachings are."