mandag, mai 19, 2008

Å bringe Kirken tilbake til kirkene - de åndelige disipliner, del 3


En av de klassiske åndelige disiplinene handler om meditasjon. Selv om vi kanskje forbinder ordet meditasjon med østens meditasjonsformer, handler ikke denne formen for meditasjon om noe slikt. Først og fremst handler det om Lectio Divina. Det er det gamle navnet på den oppmerksomme og konsentrerte bibellesningen som fant sted i mange klostre. Først og fremt er dette en tradisjon vi har fra benediktinerne. De latinske ordene betyr egentlig "hellig lesning".

Selv har jeg hatt mye glede av en engelsk bok, skrevet av Campbell McAlpine, som har bakgrunn fra Plymouth Brethren. Hans bok er nærmest blitt en klassisker når det gjelder å oppdage en dypere åndelighet gjennom en daglig lesning av Bibelen. For Campbell McAlpine handler meditasjon først og fremst om bibelmeditasjon. Det handler om å ha "sin glede i Herrens lov og grunne på den dag og natt." En person som gjør det "han er lik et tre, plantet ved bekker med rennende vann: det gir sin frukt i rette tid, og løvet visner ikke på det. Alt det han gjør, skal lykkes for ham." (Salme 1,2-3)


En annen meditasjonsform er den såkalte Jesusmeditasjonen. Her i Norge introdusert av den norske retreatbevegelsens far, Edin Løvås. Den handler om å lese korte tekster fra evangeliene, og leve seg inn i dem, som om man var en del av handlingen. På denne måten forsøker man å grunne på Guds ord, og ta det til seg. Edin Løvås har både skrevet en bok og et lite hefte med utvalgte Jesustekster, til en slik bruk. Ta kontakt med oss om du ønsker hjelp til å skaffe disse.


Bibelen selv bruker to forskjellige hebraiske ord for å beskrive meditasjon. Det er ordene hagah og shiha. Til sammen er disse ordene brukt 58 ganger. Ordene har ulike betydninger: lytte til Guds ord, grunne på Guds handlinger, gjengi Guds gjerninger, tenke over (drøvtygge) Guds ord. I hvert tilfelle legges det vekt på resultatet av å lese Guds ord: forandret livsførsel.


Det finnes en svært tydelig forskjell mellom østerlandsk meditasjon og bibelsk meditasjon. Det er konsentrasjonen omkring lydighet og trofasthet. Bibelsk mediasjon handler nemlig først og fremst om omvendelse og lydighet.


Vi finner dette tydelig beskrevet i Salme 119 - salmen om Guds ord. Her heter det:


"Å, hvor høyt jeg elsker din lov, hele dagen grunner jeg på den ... Jeg holder min fot fra hver ond sti, så jeg kan ta vare på ditt ord. Jeg har ikke veket fra dine dommer, for du har lært meg opp." (Salme 119,97, 101-102)


Kristen meditasjon er kort og godt evnen til å høre Guds stemme og gjøre etter Hans ord.


En av de som forstod dette godt var Madame Guyon, som ikke minst betydde så mye for den kinesiske husmenighetslederen Watchman Nee. Boken "Experiencing the Depths of Jesus Christ", skrevet på 1600-tallet er en klassisk bok om den indre bønnen. Men like mye om den indre bønnens vei, er dette en bok om kristen meditasjon bygget på Guds ord.


Den som i de senere år har vært meg om betydningen av å lese Guds ord daglig er biskop Thomas fra den koptiske kirken. Et seminar på Nya Slottet Bjärka Säby skapte en ny lengsel hos meg etter den daglige stille stunden med Guds ord. Det har også vennskapet med en god venn som tilhører baptistene. I dag følger jeg de daglige lesningene som jeg får fra kommuniteten på Bjärka Säby. De er til stor glede og hjelp. Andre får hjelp til sitt daglige bibelstudium ved å følge Logos - som er tilrettelagt av Bibelleseringen i Norge.


Mer om bibelstudiet og viktigheten av den daglige stille stunden i neste artikkel.


(fortsettes)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, når forstår jeg virkelig hvilken farlig meditasjonsmetode Bjørn Olav Hansen lærer bort. Hvis man skal lese Bibelen sin med oppmerksomhet, og konsentrert så kan jo dette lede mennesker inn i farlig villfarelse. Det er betryggende å vite at Are Karlsen går i mot dette. Vi bør advare alle mot å lese Bibelen sin oppmerksomt. Det kan jo føre til at livene deres blir forandret.

Johannes

Anonym sa...

Denne artikkelen likte jeg Bjørn Olav, ekstra godt!
Hilsen
T.i S.

Bjørn Olav sa...

Takk skal du ha T.I.S Det var oppmuntrende. Kjempeflott at du er glad i Bibelen!