søndag, mai 11, 2008

Din sannhet er mitt åndedrag



Det hører med til min troshistorie at jeg både kjenner inspirasjon og hvile ved å be med ordene til mennesker, som har gått veien før meg. Nå ber jeg daglig tidebønnene, som er bønner hentet fra Salmenes Bok. De er slitestrerke. Men Kirken har også et vell av andre bønner, bedt av hellige menn og kvinner gjennom Kirkens historie. I dag - på første pinsedag, deler jeg tre av disse bønnene med bloggens lesere. Den første er av Efraim Syreren (ikonet):

At Du har skapt oss er kilden til alt godt, at Du holder oss oppe er kilden til all velsignelse, at Du tukter oss er kilden til all kunnskap og at Du vekker oss opp er kilden til alt liv. Jeg takker Deg for Din barmhjertighet. Din sannhet er mitt livs åndedrett.

Den andre bønnen er av Isak fra Antiokia:

Å Gud, Herre over levende og døde, jeg vil bare Deg! Se til meg i barmhjertighet og gi meg tid til bot før det er for sent! Jeg lengter ikke etter det jordiske lyset, men etter alt som kan modnes fram i det. Herre, gjør mine aks tunge av korn, så kan innhøstningen begynne! Fyll mine druer med vin, så kan vinarbeiderne komme.

Den tredje bønnen er av Symlon den yngste, og passer så godt denne dagen:

Kom sannhets lys, kom evige liv, kom tildekkede hemmelighet! Kom herlighet uten navn! Kom du usigelige, kom du evige jubel, kom du lys som aldri dør ut! Kom du som er etterlengtet av alle de elendige. Kom, du den eneste, til den ensomme - for ensom er jeg som taler. Kom du som har satt meg ensom og alene på jorden. Kom du som er blitt min lengsel - ja, du har skapt meg slik at jeg må lengte etter deg, selv om intet menneske kan nå deg. Kom, du min ånd og mitt liv. Kom, du min glede og min ære, min trøst i all evighet. Jeg takker deg, - du er blitt meg en dag uten kveld, en sol uten solefall, for du har ikke et sted der du kan skjule deg, du som fyller hele verden med din makt.

Den siste bønnen har jeg gjengitt en gang tidligere på denne bloggen. Det gjør noe med meg å be disse bønnene, de lodder djupt og det er ekstra sterkt å vite at de er blitt bedt i hundrevis, for ikke å si et par tusen år eller deromkring.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du, BjornOlav,jag tycker så mycket om att läsa,och att be olika böner.Det blir liksom så varmt inombords!Speciellt när man vill be dom inifrån sitt hjärta!
En annan sak är att jag har börjat att tycka så mycket om att sjunga andliga Norska sånger!
Kanske en liten orsak är att jag är född och uppvuxen i Norra Sverige,närmare bestämt Burträsk,och dialekten däroppe påminner mycket om Norskan.
Jag funderar på en sak BjornOlav,tror du att du skulle kunna skicka här på bloggen den här sången "O,Store Gud"på Norska?
Det skulle glädja mej så mycket!
Jag sänder en annan sång till dej här,en gammal sång.

Mel. När ljusen skall tändas därhemma....

När i kvällen mot himlen jag skådar,
och min blick möter stjärnornas här.
Då mitt hjärta blir gripet av längtan,
till det land där min Frälsare är

Kör:
Snart skall portarna öppnas därhemma,
för de frigjorda själarna här.
huru skall jag väl då kunna glömma,
att en pilgrim på jorden jag är.

Skall jag slå mig till ro här i världen,
när jag väntar på hemfärdens bud.
Löftes stjärnor mig lyser på färden.
Och mig vinkar till hemmet hos Gud.

Ofta möter vi sorger och möda,
dock så frimodigt klingar vår sång.
Och jag lyfter min blick mot det höga,
såsom Abraham gjorde en gång.

Vi som främlingar dväljas härnere,
uti världslivets oro och strid.
Men vårt hopp står till Frälsaren
Käre,
som skall föra oss hem uti frid.

Snart skall pilgrimmen lyftas på skyar,
för att bliva vår Frälsares brud.
O, hur härligt det blir att få möta,
alla frigjorda hemma hos Gud!

Kör:
När brudeskaran på skyarna lyftas,
och vår blick möter Frälsaren Kär.
Då vårt hjärta skall jubla och fröjdas,
ja då vet vi,att snart är vi där!

Den sista kören har jag skrivit själv.

Ja ha en bra kväll BjornOlav,hälsar Karin

Anonym sa...

Fantastiske bønner Bjørn Olav. Jeg har kopiert de og skal begynne å bruke dem.

Mvh: Birgir

Anonym sa...

Hey Karin. Her er en vesjon av sangen du etterlyste:

Å store Gud, når ydmykt jeg betrakter
Den jord du skapte ved ditt guddomsord,
Langt over vår forstand din visdom makter,
Og alt det skapte mettes ved ditt bord,
:/:Da bryter lovsang ifra sjelen ut:
«Å, store Gud! Å store Gud!»:/:

Når vinden suser over land og byer,
Og blomster titter langsmed bekken opp,
Og fugler synger under hvite skyer,
Mens ekko høres fra hver furutopp,
:/:Da bryter lovsang ifra sjelen ut:
:/:«Å, store Gud! Å, store Gud!»:/:

Når jeg i Ordet leser om de under
Som du har gjort fra første Adams tid,
Hvordan du nådig hjalp i tunge stunder
Og fridde ut ditt folk fra kamp og strid,
:/:Da bryter lovsang ifra sjelen ut:
:/:«Å, store Gud! Å, store Gud!»:/:

En dag skal sløret fjernes fra mitt øye,
Og klart jeg ser hva her jeg så i tro,
Da ringer himlens klokker i det høye,
Og sjelen føres hjem til sabbatsro,
:/:Da stiger sangen fra din frelste brud:
«Takk gode Gud! Takk gode Gud!»:/:

Takk for den sangen du la ut her, den liker jeg veldig godt. Den skal jeg synge i menigheten vår engang.
I dag hadde vi besøk av en svenske, Mikael Järlestrand. Han er en fantastisk sanger og en fantastisk forkynner.

Mvh: Birgir

Bjørn Olav sa...

Takk til Birgir som fant frem teksten Karin ba om! Ja, bønnene er både vakre og slitesterke, og en kjenner stor velsignelse ved å gjøre dem til ens egne!

Måtte Herren rikelig velsigne deg Birgir. Vet du, jeg var innbudt til å tale på Færøyene for to-tre år siden, men måtte melde avbud pga sykdom. En dag håper jeg virkelig å kunne komme til ditt barndoms hjemland. Min kone har også drømt om dette veldig lenge. Noen venner av oss sendte oss en bok med bilder derfra, og den kikker vi ofte i. Det må være veldig vakkert der. Og språket er som skjønn musikk.

Anonym sa...

Birgir:Tack tack för sången,"O,Store Gud"som du la ut till mej!Gud välsigne dej rikligen Birgir!Nu vill jag sjunga den när vi i strängbandet är ute och sjunger!Så roligt att du tyckte om sången som jag sände!
Vet du Birgir,det är en annan sång på Norska,som jag är ute efter,och det är den här sången
:"Jag har hört om en stad ovan molnen"!Skulle du vilja skriva ner den?
Den här sången "O,Store Gud,"den har jag på Spanska.Skulle du vara intresserad att jag sänder den?
Ha en bra dag Birgir,och BjornOlav, Herren skall rikligen välsigna även dej!
Karin

Anonym sa...

Birgir: Ja,Mikael Järlestrand,han sjunger verkligen så bra!Och det är underbart att även höra honom predika.Har du hört när han sjunger "Det är Fullbordat?"
ÅÅh, han sjunger den verkligen med hjärtat.Man kan inte annat än gråta när man lyssnar till den!
Hälsn. Karin

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav. Takk for hilsen. Hvis du er interessert i flere bilder fra Færøyene så finnes en god del bilder her: http://www.atlantic.fo/myndasavn/default.asp?bolkaid=32&pageno=2&myndaid=257

Det er en veldig spesiell natur på Færøyene. Den må nesten bare oppleves. Det er ikke så lett å forklare naturen der borte. En del turister har besøkt Færøyene hver eneste sommer i over 30 år. De sier at det er det mest spennende land å feriere i. Det er like spennende hver sommer. Man vet aldri hva slags vær man får. Man kan, på sommeren, oppleve tre årstider på samme dag.
Håper det kan legge seg til rette for deg og din kone, så dere kan ta en tur til Færøyene.

Guds rike velsignelse.

Mvh.: Birgir

Bjørn Olav sa...

Takk for tipset, kjære Birgir. Min kone og jeg skal kose oss med disse bildene i kveld! Vi ber og håper at det skal bli en mulighet til å reise. Det er en del som må legge seg til rette. Først må jeg få tillatelse fra legen til å fly. Min hjertelidelse setter noen begrensninger. Dernest trenger vi penger til reisen. Men for Gud er ikke dette noen stor utfordring, så vi legger det i Hans hender.

Jeg har hørt fra andre at de har blitt helt oppslukt av Færøynene etter at de har vært der. Det tror vi så gjerne.