mandag, mai 19, 2008

Du skal ære Kristus i din bror


Vil du ære Kristi legeme? Ha da ikke forakt for hans nakenhet. Du kan ikke ære Kristus ved å kle ham i silke her i kirken og deretter gå forbi ham naken og frossen der ute. For han som sa: 'Dette er mitt legeme' og med ordet bekreftet handlingen, han sa også: 'For jeg var sulten og dere gav meg ikke mat,' og 'Det dere ikke har gjort mot en av disse mine minste brødre, det har dere heller ikke gjort mot meg.' Kristus trenger ikke klær, men et rent sinnelag. Men hans legeme trenger stor omsorg.
Den vidunderligste ære er den som den utvalgte selv vil ha, og ikke den som vi velger ut for ham. Slik trodde Peter at han æret Kristus da han forsøkte å få ham til ikke å vaske hans føtter, men det var ikke ære, men noe helt annet. På samme måte skal du ære ham med den ære han selv har bestemt, og la din rikdom brukes på de fattige. For Gud har ikke behov foir gylne kar, men gylne sjeler.
Johannes Chrysostomos

Ingen kommentarer: