torsdag, mai 29, 2008

Globale forførelser i endetiden, del 3


Jesus advarer oss mot at djevelen bruker tegn og under i sin tjeneste: "For falske kristuser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for å forføre selv de utvalgte - om det var mulig. Se, Jeg har sagt dere det på forhånd." (Matt 24,24-25)


Nå er det nok slik at det er tegnene og undrene som gjør at de falske kristuser og de falske profeter får slik makt over mennesker. Ettersom vi også lever i en kraft-fokusert generasjon av karismatiske kristne, vil mange bli bedratt og ført vill av denne bølgen av førførelse som den onde sender.


I alt for mange tid har såkalte pinsekarismatiske menigheter fokusert på troens ytre manifestasjoner, mens de har hatt og enkelte har fremdeles et alt for overfladisk kjennskap til Guds ord. Jeg legger merke til at noe av kritikken som rettes mot det som skjer i Lakeland for tiden, er en manglende forkynnelse av nettopp Guds ord.
Flere av disse er ikke en gang klar over, at også satan, på samme måte som Gud, kan utføre tegn og under. Derfor betrakter de nesten enhver overnaturlig manifestasjon som noe, som kommer fra Gud, og de avviser å bedømme det. Jeg har møtt flere som påstår at så lenge mennesker blir helbredet, må vi bare være glad til, for helbredelse kommer uansett fra Gud. Gjør den virkelig det? Kan ikke også den onde helbrede? På filmen om Mariaåpenbaringene, som jeg har lagt ut en link til annet sted på denne bloggen, vitner en mann som har vært uhelbredelig kreftsyk i siste stadium at jomfru Maria har helbredet ham!


Vi må ikke glemme hva Jesus selv sier i Matt 7,22-23:


"Mange skal si til Meg på den dag: 'Herre, Herre, har vi ikke profetert Ditt navn, drevet ut demoner i Ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i Ditt navn? Men da skal Jeg bekjenne for dem: Jeg har aldri kjent dere. Gå bort fra Meg, dere som driver med lovløshet."


Hva er årsaken til at Herren avviser dem, enda de har gjort tegn og under i Herrens navn? Svaret får vi i de foregående versene: "Hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden. Derfor skal dere kjenne dem på fruktene."


Med andre ord: De levde ikke i overensstemmelse med Guds vilje.


Når vi som Guds folk aksepterer tegn og under uten å stille spørsmål med hensyn til den personlige karakter hos dem som utfører dem, står vi i fare for å bli bedratt.


Til forsamlingen i Tessaloniki skriver apostelen Paulus:


"Den lovløses komme er etter Satans virksomhet med all kraft, tegn og løgnens under og med all urettferdighetens forførelse blant dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kan bli frelst. Og av denne grunn skal Gud sende dem villfarelsens makt, så de skal tro løgnen, for at all de som ikke trodde sannheten, men hadde glede i urettferdigheten, skal bli dømt." (2.Tess 2,9-12)


Løgn må bety, at de ikke er ekte, som utgir det for å være mirakler, men det er forfalskninger. Jeg tviler ikke på at det skjer noe, men sannheten er at det som skjer er en bløff.


Dessverre er mange kristne svært naive. Når det kommer en forkynner og det skjer mye rundt denne, i sær helbredelser, så er det som om vi mister dømmekraften fullstendig. Da kan vedkommende si mye underlig, men vi er villig til å kjøpe det eller overse det, fordi vi er så desperat etter at noe skal skje. På denne måten kan de falske vitnene drive på, Guds folk stiller ikke spørsmål likevel, derfor blir de ikke avslørt og folk får ikke vite hvem de virkelig er.Denne form for villfarelse berører mange troende, ganske enkelt fordi de ikke elsker og ikke interesserer seg for sannheten.


Positivitet kan være farlig. Nettopp fordi vi skal være så positive og ikke beskyldes for å ha en kritisk ånd, stilles det ikke spørsmål, og åndene prøves ikke på Guds ord.

Bildet er brukt i illustrasjonsøyemed.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Det er en ting at hjorden føres vill, men enda mer alvorlig er det at hyrdene svikter. Jeg leste for noen dager siden at Einar Ekerhovd sitt generelle inntrykk av Lakeland vekkelsen var positivt og at han var åpen for å spre ilden.
Han var litt skeptisk til alt englesnakket, men likevel..Gud virket jo.

Dette er skuffende av et menneske med teologisk utdannelse. Har han ikke lest vekkelses historie. Vekkelse har alltid handlet om forkynnelse om omvendelse, hellighet, synd og nåde. Alt jeg har sett av Lakeland vekkelsen handler om Todd Bentley og andre sine engleopplevelser, turer til den 3. himmel, helberedelser osv. Noen ganger snakker han om at mennesker trenger jesus, men det er aldri fokuset i møtene. De handler om "the glory", "the anointing", "the impartation" og " god is doing a new thing".

Ofte tror jeg vi tenker slik at vranglære er å forkynne noe som åpenbart strider imot Skriften. Hva med å utelate det viktigste?
Er ikke det vranglære.

Da jeg vokste opp i det karismatiske miljøet var det alltid slik at vi måtte unnlate kritikk, avstå fra å røre ved guds hellige, ikke slukke ånden osv. Å bedømme ting ble nærmest sett på som en synd mot DHÅ. Av den grunn var det få som turde å si fra. jeg tror også det er mye av den mentaliteten også i dag, kanskje spesielt i USA. heldigvis er det positive ting som skjer.
Jeg leste at Gerorde Wood (presidenten for pinsebevegelsen i USA), JAck Hayford (presidenten i
Foursquare), Lee Grady og andre karismatikere ikke har hevet seg på bølgen, men prøver fruktene.

Anno 2008 Nym sa...

Hvis noen ber i Jesu navn, tror jeg at Gud kan gi bønnesvar, selv om personen som ber, er falsk.

En annen sak er at jeg tror at Gud kan bønnhøre en katolikk som ber Maria gå i forbønn til Gud, for selv om katolsk teologi neppe er korrekt, så vet vi jo at alle som tar imot Jesus, får rett til å bli Guds barn. (Joh 1,12)

Dette var bare et par tanker. Dette skriver jeg ikke for å bagatellisere det Bjørn Olav tar opp. Bibelen advarer oss jo mot falske profeter, vranglærere og hyklere.

Likevel er nok det viktigste for oss alle at vi prøver oss selv: Er JEG på Veien? Gjør jeg alt jeg kan for å følge Jesus i livet mitt?

Anonym sa...

Enig med deg i dette. Jeg tror også gud kan velsigne gjennom falske mennesker så lenge de ber i Hans navn eller forkynner hans Ord. Bileam er vel et eksempel på det.
Vi må også teste oss selv. Absolutt. Det kan vel ofte være faren for oss at vi overser oss selv i all vår iver etter å avdekke det vrange.

Bibelen snakker jo om å gjøre det ene uten å glemme det andre.

Anonym sa...

Takk, Bjørn Olav for at du underviser oss i dette. Jeg har lenge holdt fram noe av de du skriver og fått motstand både av ledere og venner.
Har bedt Gud om hjelp til å se om jeg tar feil, og jeg tror dine artikler om forførelse er et svar til meg.
Selv om det og kan bli brukt mot meg.
Gud velsigne deg og din familie.
glad du har kapasitt til å skrive tross dine mange plager.
Hilsen karin

Anonym sa...

Jeg er blitt sterkt overbevist om at den ondes største frykt er at Kristne begynner teste åndene. Jeg håper og tror at det vil bli enda sterkere fokus på dette i tiden som kommer.
Jeg hørte en gang en som sa at djevelens største glede er å føre troende inn i ting som strider mot sannheten, slik at Gud før eller siden blir nødt til å dømme dem.

For meg virker det som om at djevelens virke har vært konsentrert om homofili, abort, islam osv. Slike ting som er åpenbare. Så kan det virke som vi har tatt for lett på den snikende forførelsen. Tross alt sier jo Paulus at forfører skal oppstå i menigheten, ikke utenfra.

Når jeg først begynte å sette meg inn i dette ble jeg overmnannet av motløshet. Jeg følte alt var i ferd med å rase og alt var håpløst, men jeg er kommet til den konklusjon at selv om djevelen jobber intenst for å forføre, jobber Gud intenst for å bevare og beskytte. Gud Vil hjelpe hver den som vender seg til ham. Selv ikke en dåre skal fare vill på hans veier. Evangeliet er heldigvis enkelt. Vi trenger ikke doktorgrader for å skjønne det eller for å forholde oss til det. Alt vi trenger er et hjerte er vendt mot Ham og søker Hans sannhet. Da skal vi ikke bli forført. Gud er trofast.

Mvh

Morten Tobiaz

Anonym sa...

Du har så rett, så rett, Bjørn Olav! Jeg har ofte vært forundret over hvor lettlurte mange kristne er. På en måte skjønner jeg dem. Det er lett å bli oppgitt over situasjonen i landet vårt, med avkristning, svake menigheter, unnvikende forkynnere og så videre. Og vi vil jo så gjerne at det skjer noe!

Men denne frustrasjonen må ikke føre oss dit hen at vi hopper på enhver bølge som dukker opp. Og kanskje vi som har ansvar skulle vært djervere og tydeligere. Sette navn på usunnheter, fortelle hvilke forkynnere og hvilke TV-predikanter folk bør holde seg unna, og i hvert fall ikke støtte økonomisk. Men slikt blir det jo bråk av....

Anonym sa...

Jag håller med dej Karin,att jag verkligen vill tacka dej BjornOlav,för att du tar opp dessa viktiga saker och skriver om det så att man verkligen förstår det,och som även Karin säger trots dina många plågor.
Du är en strålande pärla i Guds Hand BjornOlav! Jag tänker på vad som Elia fick uppleva på berget Horeb, 1 konungaboken kap:19 vers 11-13.
I slutet av vers 12 står det
;"då kom ljudet av en sakta susning,och då skylde Elia sitt ansikte."
Jag tror att genom stillhet och förtröstan så ska vi bli starka.
Det heter ju också "Om du vill be gå då in i din kammare och stäng din dörr, och be till din Gud, i det fördolda,så ska Gud som bor i det fördolda vedergälla dig"
Ödmjukhet och sanning tror jag är en viktig del i vårt liv.
Ha en bra dag,Gud välsigne er!
Karin

Bjørn Olav sa...

Jeg tror vi skal trå varsomt når det gjelder det som skjer i Lakeland, og prøve det på Guds ord. Så langt er det jeg har sett foruroligende på flere områder. Det gjelder både fokuset på engler, den tredje himmel, gull og edelstener etc. Det nok Paulus 14 år før han talte om at han var bortrykket i Ånden, og han deler heller ikke da med sine lesere alt det som skjedde den gangen. Han forsøker til og med å dekke over det, og omtaler seg selv som en annen. Mennesker som skryter av høye åpenbaringer, burde få oss til å skygge unna! Alt som tar fokuset bort fra Jesus, bør få oss til å besinne oss.

Bibelen snakker både om det åndelige og det sjeliske. En god del av det vi ser av såkalte manifestasjoner er av sjelisk karakter. Man fremhever seg selv, ved at man tiltrekker seg oppmerksomhet, og Jesus blir ikke æret.

Bjørn Olav sa...

Anno2008nym:

Jeg vet ikke om jeg kan si meg enig i det du skriver her: "Hvis noen ber i Jesu navn, tror jeg at Gud kan gi bønnesvar, selv om personen som ber, er falsk."

For vi må spørre oss: Kan djevelen også helbrede? Vi vet at han kan gjøre tegn og under. Det sier Bibelen en rekke steder.

Vi bør også tenke nøye igjennom hva historien om trollmannen Simon lærer oss. Han blir frelst, døpt og tillagt menigheten i forbindelse med evangelisten Filips forkynnelse under vekkelsen i Samaria. Men han har likevel ikke brutt med sin okkulte fortid, og vil kjøpe Den Hellige Ånds gave for penger. Han vil bli noe stort, og fra oppmerksomheten til seg. Simon får en kraftig tilrettevisning av apostlene når de kommer til stede. Se Apgj 8,9-24

Jeg tror Gud kan helbrede, og at Han har gitt helbredelsens nådegaver til menigheten. Det står at vi skal kalle til oss menighetens eldste når vi blir syke, og de skal salve og be for oss. Dette tror jeg det er en spesiell mening med. De eldste er betrodde tjenere i forsamlingen, som er kalt og innsatt til tjenesten. Menigheten kjenner dem, og har anerkjent dem. De står ansvarlige og de lever sine liv i menigheten, så alle ser dem. Jeg vil ikke lenger betro mitt liv til hvem som helst.

Nå tror jeg ikke Maria svarer på bønn. Det er Jesus og Den Hellige Ånd som går i forbønn for oss hos Gud. Maria har heller ingen helbredelsesgaver. Jeg tror ikke Gud svarer på en slik bønn fordi:

1) Det ville kunne få vedkommende til å tro at man kan be til Maria og få bønnesvar.

2) Det ville kunne få vedkommende til å tro at Maria kan helbrede

3) Det ville flytte oppmerksomheten bort fra Jesus, og æren som tilkommer Han alene.

Anonym sa...

Jeg har sendt profetien til deg på den riktige adressen

Mvh
Morten Tobiaz

Bjørn Olav sa...

Når det gjelder kommentaren til Morten Tobiaz, så fikk jeg lyst til å si: Amen!

Lik deg har jeg også kjent på fortvilelsen over dette, og jeg ber om at Herren skal utruste oss med nådegaven å prøve åndene. Mer enn noensinne trenger vi dette.

Bjørn Olav sa...

Kanskje vi som ledere burde være enda tydeligere i dag, kjære anonym.Selv om det blir bråk, kanskje er det en av lidelsene vi må bære fordi vi har ansvar for hjorden. Kanskje må vi være så tydelige at vi advarer fra talerstolen.

Bjørn Olav sa...

Norske og svenske Karin:

Takk. Måtte Herren rikelig velsigne dere. Jeg takker Gud for dere begge - hver dag.

Bjørn Olav sa...

Morten Tobiaz:

Har svart deg i egen epost.

Anonym sa...

Dette skriver Einar Ekerhovd på Oase.no
"Inspirasjonssamling Holmen kirke 24. mai kl 17
Oase inviterer til medarbeiderdag og inspirasjonssamling i Holmen kirke lørdag 24. mai. Vi begynner med en samling for medarbeidere (Barne/Junior-Oase, TenOase, bønnemedarbeidere, forbedere og veiledere) kl 1700. Denne er for alle som kan tenke seg å være medarbeider under Oase i Skien 2008.

Her vil vi informere om program og visjon for stevnet. Denne samlingen er også åpen for de som lurer på om de skal være medarbeidere! Vel møtt alle sammen!

Kl 1930 blir det et åpent møte med lovsang, undervisning og rikelig tid til forbønn og betjening.

Den siste uken har undertegnede og Asbjørn Simonnes vært i Florida for å få del i den store vekkelsen som er på gang der. Dette er en vekkelse med mektige helbredelser, tegn og under. Vi vil ikke bare informere om det som skjer, men være en del av det! Det er en sterk utgytelse av Guds ånd og nærvær i denne tid som brer om seg i den vestlige kirke. Ilden sprer seg, og Norge har fått mange profetier om en sentral plass i denne utgytelse. Vi i Oase er åpen for og ønsker velkommen det som Den Hellige Ånd vil gjøre mellom oss.

Spre denne informasjon og inviter med venner til en sterk kveld i Holmen kirke. "

Til Dagen sa han at han var skreptisk til all englefokuset. Det sier han ingenting om her.

Anno 2008 Nym sa...

Hvis Gud ikke vil besvare bønner når folk ber jomfru Maria gå i forbønn til Gud/Jesus, håper jeg iallfall at "rett-troende" katolikker er frelst; at troen deres gjør at de er Guds barn i Guds øyne. - Hva tror bloggens lesere og redaktør om dette?

Forøvrig vil det nok vise seg at vi alle tok feil i noen teologiske spørsmål. Jeg håper og tror at Gud ikke lar seg stoppe av dette, men gir oss bønnesvar, "villig og uten bebreidelse".

Bjørn Olav sa...

Hva mener du med "rett-troende" katolikker?

Jeg er helt enig med deg når du skriver at vi alle tok feil "i noen teologiske spørsmål". Men det gjelder vel ikke avgjørende spørsmål som handler om vår frelse og evige salighet, slik jeg ser det. Det finnes for eksempel ikke flere frelsere eller frelsesveier.

Jeg har trossøsken i mange sammenhenger - også mennesker som ser forskjellig på flere ting. Men nå snakker vi om forførelser.

Anno 2008 Nym sa...

Med "rett-troende" katolikker mener jeg mennesker som tror på den romersk-katolske kirkes offisielle lære. Du mener vel ikke at disse går fortapt?

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Det er flere sider ved Romerkirkens lære jeg finner problematisk, og som jeg vanskelig kan se er i samsvar med Guds ord.

La meg nevne noen eksempler:

1. Avlat
I Romerkirken er avlat en ettergivelse av timelig straff for syndige handlinger. Bakgrunnen er at man i katolsk lære mener at synd fører til skyld, som må skriftes, og straff som må avtjenes. Denne straffen kan avtjenes på tre måter: Ved å gjøre bot, ved å gjøre handlinger som gir avlat, eller i skjærsilden.I skriftemålet tilgis, etter katolsk lære, syndene, slik at det ikke lenger finnes skyld. Dog gjenstår straffen. Presten, og det er bare en prest,som tar imot skriftemålet vil oppgi en bot man skal utføre, men man anser at denne ikke alltid er tilstrekkelig; blant annet dekker den ikke straff for mindre synder som er tilgitt gjennom den allmenne syndsbekjennelse i messen. For å sikre at denne straffen er sonet er avlat den beste mulighet i det jordiske liv, og mange velger derfor å utføre de handlinger som fører til avlat.

2.Jeg har allerede nevnt Marias plass. Hun er både evig jomfru, ubesmittet av synd, og kan frembære bønner til Kristus. I enkelte katolske sammenhenger sees hun også på som medforsoner. Glem heller ikke dogmet om Marias opptagelse i himmelen.

3.Pavens stilling, som Kristi stedfortreder. Paven er også i følge Romerkirken ufeilbarlig. Pavelig ufeilbarlighet er et dogme i Den katolske kirke. Kjernen i dogmet er at paven blir beskyttet av Gud mot feil når han uttaler seg ex cathedra i et spørsmål om tro eller moral. Læren ble nedfelt som et dogme ved Første Vatikankonsil i 1870.

4. Romerkirken tar ikke din tro på alvor. Som protestant må du igjennom et kurs som ender opp med en seremoni hvor du må avsverge deg din overbevisning som protestant. Du får ikke del i nattverden, før du er opptatt som medlem av Romerkirken.

Jeg kunne nevnt mange andre eksempler også, men dette holder for å illustrere poenget mitt: Vi forholder oss til noe som vi ikke finner støtte for i Guds ord.

Alle som ikke har omvendt seg,og tatt imot Jesus som sin freler og har kronet Ham som herre i sitt liv, går fortapt.

Anonym sa...

En tredje problemstilling vi skjeldent tar på alvor er at svært mange av helbredelsene på slike møter hverken er fra Gud eller djevelen men rett og slett ikke er reele.

Dvs. at mennesker i virkeligheten aldri ble helbredet, og i noen tilfeller hadde de aldri sykdommen i utgangspunktet med trodde det, ønsket oppmersomhet el.l.

Det hadde vært interessant å F. eks fulgt Svein Magne Pedersen, eller Benny Hinn og fulgt opp de menneskene som sier seg helbredet.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Det siste forslaget ditt er veldig interessant, Lars. For om Gud har helbredet noen tåler det en grundig sjekk hos lege og spesialist.

Nå tror jeg også at Gud kan helbrede over tid. Det har jeg sett flere ganger, og har opplevd selv.

Anonym sa...

"Det hadde vært interessant å F. eks fulgt Svein Magne Pedersen, eller Benny Hinn og fulgt opp de menneskene som sier seg helbredet."

Så et TV-program om Svein Magne Pedersen på Nrk for noen år siden. Der fulgte de en kvinne som mente hun var helbredet under et møte. Da Nrk besøkte kvinnen noen uker etter var tilstanden hennes slik den hadde vært før møtet hun ble "helbredet" på. Jeg hørte om at en person som var blind på det ene øyet, han ble bedt for av Todd Bentley, hadde fått synet igjen. Men det var bare det at denne personen hadde et glassøye, og det var så rart at han plutselig SÅ med glassøyet sitt. Jeg tror man skal være litt forsiktig med å kalle alt for helbredelse. Men selvfølgelig kan Gud helbrede momentant. Jeg kjenner folk som har opplevd det.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Jeg tror definitivt også på helbredelse.

Men det betyr ikke at alt som fremstilles som helbredelser virkelig er det. (ikke en gang dem som virker udiskutable når du ser dem på TV.)

Jeg tror kanskje også desperasjonen etter at det skal "skje noe" gjør at vi lettere aksepterer etterligninger, og forfalskninger.

Om man har manglet, eller hatt for lite av noe lenge nok så later man som.

Men her tror jeg vi er rimelig enige.

Som både du, og Emanuel Minos sier. Guds verk tåler å bli prøvd av en lege!

Mvh.
Lars