lørdag, mai 10, 2008

"Han taler ennå etter sin død"



I går kveld fant jeg en skatt! Ved å lese en svensk blogg kom jeg over opptak av prekener som er holdt av den nå avdøde Hans Johansson (bildet). Pastor Hans Johansson grunnla Tomaskyrkan i Stockholm i 1996. Målsettingen for denne forsamlingen, som er en evangelisk forsamling med baptistisk tradisjon, var den gang som nå å være en plass hvor åndelig søkende mennesker kan nærme seg og ta til seg den kristne troen. Tomaskyrkan er en del av Evangeliska Frikyrkan, som er en sammenslutning av Örebromissionen, Helgelsesförbundet og Fribaptistene. Pastor Hans Johansson, som de siste årene var en del av kommuniteten ved Bjärka Säby døde brått av hjertesvikt i forbindelse med en joggetur for kort tid siden. Hans Johansson ble bare 56 år gammel. På nasjonaldagen vår, 17. mai, skal Filadelfiakyrkan i Örebro holde minnekonsert over denne flotte pastoren, sjelesørgeren og forfatteren. Selv hadde jeg gleden av å både ha Hans Johansson som min teologiske veileder for en god del år siden, og vi møtte hverandre også til flere samtaler da jeg traff ham igjen på Nya Slottet Bjärka Säby. Vi hadde mange felles interesser, og var begge en del av kommuniteten på Bjärka Säby.

På nettsiden til Evangeliska Frikyrkan er det skrevet et minneord om pastor Hans Johansson. Jeg gjengir det her med sin svenske tekst. Det gir en god beskrivelse av hvem denne Herrens tjener var:

Hans föddes och växte upp i Mullhyttan utanför Örebro och där mötte han i tonåren sin blivande hustru Lisbet. Tillsammans fick de på 70-talet två barn, Erik och Robert. Hans kärlek till Gud väcktes tidigt och med den också hungern efter att lära känna Gud och uttolka och utlägga Guds ord. Efter teologiska studier arbetade Hans som lärare vid Örebro Missionsskola och tjänade som pastor i Filadelfiaförsamlingen i Örebro. I början av 1990-talet flyttade de till Stockholm och var delaktiga i starten av Stockholm Vineyard. Efter några år planterades Tomaskyrkan, en församling som samverkar inom Evangeliska Frikyrkan.Sedan 2004 har Hans och Lisbet varit bosatta i Rimforsa i Östergötland. Hans har fortsatt verka som predikant, förkunnare och författare och har tjänat ekumeniskt inom de flesta kyrkosammanhang runt om i Sverige. Tillsammans har Lisbet och Hans haft sin andliga hemvist på Bjärka-Säby, där Hans tillsammans med Peter Halldorf var delaktig i kommuniteten och ledare för reatreter och kurser. Hans tog livet på största allvar. Med en genuin längtan efter sanning ryggade han inte för att ta emot både sitt eget och andras liv. Med oräddhet och urskillningsförmåga gav han såväl nöd och lidande som glädje och fest dess rätta plats i tillvaron. Han hade litet tålamod med klichéer och utanpåverk, men ett stort hjärta för människor som uppriktigt sa som det var. Hans sa själv som det var och han var öppen med sitt livs fram- och baksidor. Orsaken var att han i djupet av sin person hade erfarit Guds kärleksverk och den försonande kraften i korset.Som teolog och predikant var Hans mycket uppskattad. Vart han kom gav han andlig mat till den som var hungrig. Nitälskan för Kristus fick honom att inte väja för de svåra frågorna. Guds helighet och människans värdighet är alltid större än reducerande förenklingar. Hans Johanssons hela livsgärning genomsyrades av ett heligt trots: världen må vara mörk, men ett ljus lyser i mörkret och det är Jesus.

I Hebr 11,4 kan vi lese om Abel: "Og med sin tro taler han ennå etter sin død". Slik er det også med Hans Johansson. Skatten jeg fant finner du også om du går til: http://www.tomaskyrkan.nu/

Se under arkiv, så kommer du til predikningar, klikk på denne så får du en oversikt. Hans Johanssons undervisning finner du fra våren 2000. Lytt og bli velsignet! Jeg vil spesielt anbefale en preken høsten 2000 som heter: Andlig styrka ur ensamhet, hvor Hans taler over ordene fra Markus 1,35: "Tidlig neste morgen, mens det ennå var mørkt, sto Jesus opp, gikk ut og dro til et øde sted og ba der."

Det var på en måte både godt og vemodig å høre denne talen. Godt fordi Hans var en fremragende bibellærer, vemodig fordi han ikke lenger er blant oss. Jeg takker Gud for Hans Johanssons liv.

7 kommentarer:

Bjørn Olav sa...

Til bloggens svenske lesere. I morgen, søndag 11.mai er det minnesgudstjeneste for Hans Johansson kl 15.30 i Vist kyrka, Sturefors.

"Med min egen Ande skall jag fylla er" Gudstjänst till minne av Hans Johasson

Medverkande: Peter Halldorf, Lennart Thörn, Biörn Fjärstedt, Inga-Märtha Isacson, Bengt Johansson, Kristina Bergvall, Daniel Röjås, Lovisa Bergdahl. Andreas Runesson, Kommuniteten Bjärka-Säby m.fl.

Anonym sa...

BjornOlav:
Det var mycket intressant å läsa om Hans Johansson!Jag ska ta in hans predikningar,å lyssna på dom.
Jag önskar att jag kunde närvara vid minnesgudstjänsten i morgon.
Idag har vi suttit ute på balkongen,och grillat Marcos och jag.Det var så skönt.Så ringde min dotter i Amerika,och dom kommer hem nu i slutet på juli,och ska vara hemma ett år!Trevligt! jag ber,att Jesus snart,snart ska frälsa Marcos,och de mina!Vet du BjornOlav,Ibland skulle jag önska att jag skulle vara mycket mer frimodig!Det är något som jag ber om.Men å andra sidan,så ibland så kan man ju vinna de sina utan ord också,bara endast genom att utstråla Jesus!
Jag önskar dej BjornOlav,och de dina en mycket fin pingst!
Må Gud rikligen fylla dej med allt sitt goda,så det flödar över!
Karin

Stener: vilka underbara verser,som du skrev!Tack för dom!
Jag läser dom ofta!
Jag önskar dej också Guds rika välsignelse,och ett överflöd av Guds goda gåvor!
Karin

Anonym sa...

Til Karin i Sverige. Ja, du kan vinne sjeler for Jesus uten for mange ord. Den Hellige Ånd kan gjennom deg virke på din familie. Det sier jeg av erfaring. Men når Gud minner deg sterkt om å si noe, da får du og frimodighet. Gud velsigne deg.
Gleder meg med deg som får din datter hjem fra Amerika. Jeg får besøk av sønn og familie derfra nå i mai, men bare for et par uker.

God pinse til alle på bloggen. Måtte DHÅ få fylle og bruke oss alle.
Hilsen Karin

Anonym sa...

Kära Karin i Norge!
Tack för hälsningen! Gud välsigne dej rikligen!
Jag ber också,att Jesus ska fylla dej så att det flödar över Karin! Var i Amerika bor din son,och hans familj!Min dotter bor i New York.
Vet du Karin,jag måste berätta en härlig sak för dej,som hände när jag och min familj var på Canarieöarna för två år sedan.min dotter och hennes familj var med oss då.Och ialla fall så blev vårt lilla barnbarn Ellen (då två år) sjuk i magsjuka,och efter hon blev bättre,så gick vi ut på en promenad,och tog en fika.Så när vi var klara,så blev Ellen å jag kvar en stund,för hon behövde kräkas igen,för hon mådde inte riktigt bra.Vet du vad min underbara Ellen säger?jo hon knäpper sina små händer,och ber
"Käre Jesus,gör Ellen frisk"
Du må tro Karin,att tårar kom i mina ögon!Visst är dom underbara de små barnen!
Ha en bra kväll.
Karin i Sverige

Michael G. Helders sa...

Tack för informationen kring minnesgudstjänsten i Sturefors i morgon.

Tack också för en fin blogg.

Hans Johansson var en underbar pastor, medmänniska och predikant.

Bjørn Olav sa...

Velkommen til bloggen kefas-jdfk! Ja, Hans Johansson var en underbar pastor, medmenneske og predikant. Jeg er så glad for at han ble en så viktig del av mitt liv, i to ulike og viktige faser. Det takker jeg Gud for.

Are Karlsen sa...

Jeg hadde gleden av å ha Hans (Hasse) Johanson som lærer ved Örebro Teologiske Seminar 1978-81, i blant annet i Ny-Testamentlig Teologi. Jeg husker godt også hvordan han trenet oss i bibel-tolknings-systematikk (interpretasjon). Jeg lærte Hasse å kjenne som ambisiøs, kunnskapsrik og radikal. Må Gud velsigne og trøste hans nærmeste i sorgen og savnet.