onsdag, mai 21, 2008

Jeg elsker min Bibel




I går ble jeg sittende å tenke på hvor heldig jeg er som har en Bibel. Jeg kjente en så dyp, dyp takknemlighet for å eie Guds eget ord, og ha muligheten til å lese det, grunne på det og memorere det. Denne kjærligheten til Guds ord, til Bibelen deler jeg sikkert med mange av bloggens lesere. Det kunne ha vært interessant å høre fra dere om hva Bibelen betyr for deg. Skriv gjerne en kommentar, eller send en epost! Mens jeg tenkte disse tankene, kom jeg også til å huske på noe jeg hadde lest som en amerikansk baptistpastor har skrevet:


"Vi ber ikke om unnskyldning for sterk forkynnelse, sunn lære og hengivenhet til Herren Jesus Kristus og Hans ord."


Ordene tilhører Clarence Sexton (bildet), pastor for Temple Baptist Church, en uavhengig baptistmenighet i Knoxville i Tennessee, USA. Jeg liker utsagnet godt. Vi har ingen grunn for å gjemme oss og beklage at vi finnes, og at vi har funnet Frelseren! Pastor Clarence Sexton hører med blant de som tror at Bibelen er Guds evige, uforanderlige, autoritative og guddommelig inspirerte ord. På det punktet er vi også helt enige. I noen artikler har jeg skrevet om viktigheten av å studere og grunne på Guds ord.


I denne artikkelen vil jeg si noe om hvor viktig det er å holde fast ved at Bibelen er Guds ord. I 2.Tim 3,16-17 kan vi lese: "Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for at Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning." (Norsk Bibel 88/07)
Dette verset forteller meg at Gud er Bibelens forfatter, og den eneste kilden i hele verden jeg kan stole på når det gjelder å fortelle meg hvem Gud er og hvordan Gud er. Bibelen er Guds egen åpenbaring av seg selv og er samtidig Guds eget ord til menneskene. Bibelen er boken som forteller oss hvor vi kommer fra og hvorfor vi er her på jorda. I Bibelen, forteller ikke Gud oss alt Han vet, Han forteller oss det Han ønsker at vi skal vite. Bibelen er den eneste boken som forteller meg om hvor jeg skal når jeg forlater dette jordelivet, enten det er himmelen som venter, eller en evig fortapelse borte fra Gud. Hvor det blir avhenger av om jeg har omvendt meg fra mine synder, tatt i mot Jesus som min frelser, og har fått mitt navn skrevet i Livets bok.


Når Gud innåndet sitt ord, valgte Han over 40 forskjellige menneskelige instrumenter til å føre i pennen Hans ord over en periode på mer enn 1.500 år. Om dette ordet kan vi lese hos profeten Jesaja:


"Hør, det er en som sier: Rop! Og, en annen svarer: Hva skal jeg rope? - Alt kjød er gress, og all dets herlighet som blomsten på marken. Gresset blir tørt, blomsten visner når Herrens ånde blåser på det. Ja, sannelig, folket er gress. Gresset blir tørt, blomsten visner. Men vår Guds ord står fast til evig tid." (Jes 40,6-8)


Og i Salme 119,89: "Til evig tid, Herre, står ditt ord fast i himmelen."


Bibelen har aldri forandret seg, og vil heller aldri forandre seg. Den er Guds ord gyldig for alle tider.


Her er noen flere bibelord om Bibelen:


"Herrens ord er rene ord, likesom sølv som er lutret i en smeltedigel i jorden - sju ganger renset. Du, Herre, vil bevare dem. Du vil vokte dem for denne slekt for evig." (Salme 12,7-8)


"For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav, eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen." (Matt 5,18)


"Og dette forkynner vi, ikke med ord som menneskelig visdom har lært oss, men med ord vi har lært av Ånden. Vi tolker åndelige ting med åndelige ord." (1.Kor 2,13)


"Derfor takker vi også alltid Gud for dette: Da dere fikk det ordet som vi forkynte, tok dere imot det, ikke som menneskeord, men som det i sannhet er, som Guds ord, som virker med kraft i dere som tror." (1.Tess 2,13)


"For Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver sjel og ånd, ledd og marg, og dømmer hjertets tanker og råd." (Hebr 4,12)


"For dere er gjenfødt, ikke av forgjengelig, men av uforgjengelig sæd, ved Guds ord, som lever og blir." (1.Pet 1,23)


Charles Haddon Spurgeon, en annen baptistpastor, som jeg siterte i går, har sagt: "Du vokser aldri fra Bibelen, den Boken vider seg ut og dens bunn blir stadig dypere med årene."

1 kommentar:

Anonym sa...

Skriftens ord elsker jeg overlat. Det er Gud som til støvet har talt. Ja, vår Gud hvisker trøst hver en stund. Gjennom dem i fra Guds egen munn.

/ Jesu ord, Jesu ord, er den grunn hvor jeg bygger eller bor! Jesu ord, Jesu ord. Er mitt dyreste eie på jord! /

Da bedrøvet jeg sto uten trøst. Gleden visnet som gresset hver høst. Da hvert håp som jeg stolte på, brast, Jesu ord gav meg håp som er fast.

Ukjent forfatter. Nr 416 i Salmer og Sanger. (Sangboka til Misjonsforbundet)

Johannes