fredag, mai 09, 2008

Kjennetegn på en mentor eller åndelig veileder, del 3


4. En mentor eller åndelig veileder er en som ber. Egentlig handler hele konseptet om mentoring eller åndelig veiledning om det vi kaller lyttende bønn. Søker du en mentor, så se etter en som ber! En som lever i bønn hører fra Gud. En åndelig veileder vil være en som "bader" samtalen i bønn. Innled og avslutt alle samtaler med bønn. Bønn som følger en samtale med den åndelige veilederen kan forsegle det som er blitt sagt og hindre satan fra å omgjøre det gode som er blitt gjort. Vi bør følge rådet fra Jak 5,16: "Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye."


5. En mentor eller åndelig veileder er en som har erfart lidelse og som har gjort feil. "Stol aldri på en som ikke halter," heter det, sikkert med henvisning til Jakob som kjempet med Gud og som kom merket ut av kampen. En som aldri har opplevd prøvelser og vanskeligheter har neppe noe særlig å gi videre til en som kjemper. Ofte er slike mennesker ufølsomme for andres utfordringer, de har rett og slett vanskelig for å forstå hva den andre går igjennom. De dypeste erfaringene vi gjør oss skjer når troen settes på prøve, når vi gjør oss erfaringer av Gud midt i lidelsen. Apostelen Paulus beskriver denne sannhet for oss i sitt andre brev til forsamlingen i Korint:


"Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, den Far som er rik på barmhjertighet, vår Gud som gir all trøst! Han trøster oss i all vår nød, så vi skal kunne trøste dem som er i nød, med den trøst vi selv får av Gud. For om vi har rikelig del i Kristi lidelser, får vi ved Kristus også rikelig trøst. Lider vi nød, er det for at dere skal få den trøst om gjør at dere holder ut de samme lidelser som vi må tåle. Vårt håp for dere står fast. For vi vet at slik dere har del i lidelsen, har dere også del i trøsten" (2.Kor 1,3-7)


Apostelen Peter forteller oss om sine erfaringer, når han skriver: "Deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve for å finne noen å sluke." (1.Pet 5,8)


Peter visste hva det ville si. Han falt for denne løven, og forrådte sin Herre og Mester. Men han opplevde også Herrens tilgivelse og nåde og legedom for sine sår. Derfor kunne han skrive: "Stå ham imot, faste i troen." (v.9)
Fordi Peter hadde gått igjennom hva han hadde gått igjennom, så ble han troverdig som mentor. Han hadde gjort seg dyrkjøpte erfaringer.

(fortsettes)

4 kommentarer:

Christianculture sa...

Veldig bra at du løfter frem disse tingene Bjørn Olav. Det trengs i en kultur som kun dyrker det unge, friske og sterke, noe også våre menigheter ofte er preget av.

Kan forøvrig sterkt anbefale boken "Sacret companions, The gift of spiritual friendship and direction" av David Benner.

En liten digresjon: Har du hørt samtalen mellom Ulf Ekman og Peter Halldorf på Livets Ord 7/5? Du finner link til samtalen på min blogg.

Anonym sa...

Jeg leste idag en bønn som er skrevet av Wesley L. Duewel. Bønnen er hentet fra hans utmerkede bok "Touch the World Through Prayer". Det ble veldig sterkt for meg å lese denne teksten igjen. Bønnen vil fra nå av bli min daglige bønn.

"Gi meg tårer i mine øyne, elskede Herre.
Gi meg tårer når jeg ber.
Gi meg tårer når jeg kneler ved din trone.
Gi meg tårer til jeg lærer å be.

Naglemerkede Herre, knus mitt kalde hjerte.
Smelt det med en hellig ild.
Fyll min sjel med kjærlig guddomsglød.
La meg lengte med din lengsel.

Fjern all slagget fra mitt hjerte
til jeg sulter, tørster, lengter,
til lengselen etter sjeler
fortærer meg som en brann.

Fyll mitt hjerte, vis meg korset.
La alt i denne verden dø,
la ingenting meg fange,
kun Jesu Kristi kors.

Må hjerte alltid være
korsfestet her med deg.
Må byrden for de tapte
gjøre meg ett med deg.

Gi meg tårer når jeg preker,
gi meg tårer når jeg ber,
gi meg tårer når jer er for tronen.
Guds kjærlighet, smelt mitt hjerte!"

Jeg ønsker Bjørn Olav og bloggens lesere god pinse!

Må Herren velsigne dere alle sammen!

Stener

Bjørn Olav sa...

Takk Christianculture for boktipset, og ja jeg har sett intervjuet med Halldorf/Ekman. Jeg anbefaler det på det aller varmeste. Dette burde alle få med seg!

Gå til den meget lesverdige bloggen til Christianculture, og finn lenken der!

Bjørn Olav sa...

Takk, takk Stener for at du deler denne bønnen med oss. Jeg ble dypt berørt av den.

En velsignet pinse til deg også!