mandag, mai 26, 2008

Maria-åpenbaringer - en av endetidens forførelser



I dag tok jeg meg tid til å se en film som tar for seg de siste årenes Maria åpenbarelser ulike steder i verden. Lourdes i Frankrike, Fátima i Portugal, Loreto i Italia, Czestochowa i Polen, Guadalupe i Mexico og Medjugorje i Hercegovina, er steder hvor tusenvis påstår at de har sett jomfru Maria, eller himmeldronningen som hun i disse sammenhengene også kalles. Når jeg skriver at jeg tok meg tid til dette, har det sammenheng med at filmen varer over en time. Men det er den verd. For det som dokumenteres er intet mindre enn skremmende. I motsetning til en del filmer som presenteres, blant annet på YouTube, som er rene antikatolske propagandafilmer er dette en dokumentar hvor begge sider får anledning til å komme med sine synspunkter. Det gis en solid bibelsk veiledning for å vise at disse Maria-åpenbaringene er en ren forførelse som Bibelen tydelig advarer mot. Dette er ikke Bibelens Maria, men ganske riktig: Himmeldronningen, som Bibelen avslører som en åndsmakt allerede i den gamle pakt.

"Du, du skal ikke gå i forbønn for dette folket, og du skal ikke bære fram bønnerop eller bønn for dem, og bønnfall Meg ikke. For Jeg vil ikke høre på deg. Ser du ikke hva de gjør i byene i Juda og på gatene i Jerusalem? Barna samler ved, fedrene tenner ilden, og kvinnene knar deig for å lage kaker til himmeldronningen. De utøser drikkoffer til andre guder, for å egge Meg til vrede." (Jer 7,16-18)

"Da svarte de Jeremia, alle de mennene som visste at deres hustruer hadde brent røkelse for andre guder, sammen med alle de kvinnene som sto der, en stor forsamling og hele folket som bodde i Patros. De sa: Når du har talt dette ordet til oss i Herrens navn, vil vi ikke høre på deg. Men vi vil sannelig gjøre alt det vi har lovt med vår munn. Vi vil brenne røkelse for himmeldronningen og utøse drikkoffer for henne, slik vi også har gjort, vi og våre fedre, våre konger og våre ledere, i byene i Juda og på gatene i Jerusalem. For da hadde vi rikelig med brød, vi hadde det godt og det kom ingen ond ulykke over oss. Men siden vi sluttet å brenne røkelse for himmeldronningen og utøse drikkoffer for henne, har vi manglet alt og forgår ved sverd og hungersnød. Da vi sluttet å brenne røkelse for himmeldronningen og utøse drikkoffer for henne lagde vi da kaker for henne og lagde bilder av henne uten at våre ektemenn gikk med på det?

Da talte Jeremia til hele folket, mennene, kvinnene og hele folket som hadde gitt ham dette svaret, og sa: Den røkelsen som dere brente i byene i Juda og på gatene i Jerusalem, dere og deres fedre, deres konger og deres ledere og folket i landet, har ikke Herren husket på det? Sannelig, det har nådd Hans hjerte! Derfor kunne ikke Herren lenger bære dette, på grunn av deres onde gjerninger, og på grunn av alle de styggedommene har gjort. Derfor er deres land blitt en ødemark, et skremsel, en forbannelse ..." (Jer 44,15-22.a) Ta deg tid til å slå opp kapitel 44 hos Jeremia og les også fortsettelsen av dette kapitlet, så vil du se hvilken straff Herren gav Israels folk for deres avgudsdyrkelse.

Det er skremmende å se det omfanget disse Maria-åpenbaringene har. Hvor mange tusener av mennesker som blir forført til å tro at Maria er en mellommann mellom Gud og mennesker, at hun er alle nasjoners dronning. Noen av budskapene som kommer fra henne høres jo så riktige ut: At vi skal be mer og leve for Gud. Om jeg tror at folk virkelig ser denne Maria åpenbare seg? Ja, det tror jeg. Jeg tror de har opplevelser og erfaringer som er reelle og åndelige. Men vi må ikke glemme at satan omskaper seg til å bli en lysets engel, og at Bibelen snakker om forførende åndsmakter.

Jesu ord gjelder som aldri før: Se til at ingen forfører dere! Våk og be!

Filmen finnes her: http://video.google.com/videoplay?docid=-7840112693585782722

Filmen er på engelsk uten norsk tekst.

22 kommentarer:

Christianculture sa...

Jeg er en av dem som har vært glad for Ulf Ekmans utvikling de siste årene, men jeg begynner nå undre meg om han ikke går for langt. Jeg er blitt oppmerksom på at han har i en tale på Östanbäcks kloster har omtalt Maria som "en ung, evigt förblivande jungfru " Jeg finner slik uttalese vanskelig å forene med Matt1.25. Hvordan oppfatter du denne uttalelsen av Ekman?

Du finner talen her:

http://www.svenskakyrkan.se/klostren/%F6stanb%E4ck/ulf_ekman.htm

oddelv sa...

Det er klart at vi har åndskamp, og den forgår på alle fronter. Hvis noen av de "store" kan forføres (f.eks. Ekmann), er det en viktig seier for Satan. Derfor synes jeg vi skal ta avstand fra alt, og jeg mener absolutt ALT som ikke her et direkte BIBELSK fundament. Bibelen sier nok om vår Gudstjeneste, og jeg tenker ikke da på møter, men vår åndelige gudstjeneste. Rom.12.1,2: " Derfor formaner jeg dere ved Guds barmhjertighet, søsken: Bær kroppen fram som et levende og hellig offer til glede for Gud. Det skal være deres åndelige gudstjeneste. 2 Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne."

Våre egne påfunn kan koste oss dyrt, da de onde åndene kan få innpass uten at vi er klar over det. Husk at vi kjemper ikke mot amatører ! Derfor må vi holde oss til den autoriserte anvisningen: BIBELEN. Og lese MYE i den.

Odd

Anonym sa...

Ja det är skrämmande med all denna Mariadyrkan.Jag tror att det är viktigt att vi ber att vi får göra en djupdykning i Guds Ord.Att den Helige Ande får hjälpa oss att förklara Ordet! BjornOlav,har du läst mitt vittnesbörd som jag skrev i bloggen ;församlingen i bibelens lys? Läs den få höra vad du tycker.
Karin

Christianculture sa...

Jeg ble minnet om disse versene fra 2 Kor. 11.2-4 i går kveld og som de er vel verd å ta med seg:

Jeg har forlovet dere med Kristus, og bare med ham, for å føre dere til ham som en ren jomfru.Men jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, skal også deres tanker bli ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus.For dere tåler det svært så godt når noen kommer og forkynner en annen Jesus enn ham vi har forkynt, eller når dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller et annet evangelium enn det dere har tatt imot.

Bjørn Olav sa...

Nå har jeg lest igjennom Ekmans preken, og jeg finner hans uttalelse heller spesiell. Som du ganske riktig påpeker er den i strid med hva Matt 1,25 faktisk sier. Det er litt interessant å se hvordan våre tre nåværende norske bibeloversettelser oversetter dette ordet:

NTR 05: "Men han levde ikke sammen med henne før hun hadde født sin sønn; og han gav ham navnet Jesus.

Norsk Bibel 88/07: samme som NTR 05

Bibelen Guds Ord 07, 2.utg: "Men han hadde ikke samleie med henne før hun hadde født sin førstefødte Sønn. Og Han gav Ham navnet Jesus."

Jeg vet ikke hva som kan være årsaken til at Ekman ordlegger seg som han gjør. Talen er holdt i nærvær av geistlige, og Ekman er luthersk teolog. Så vidt jeg har brakt på bane var ikke Luther uenig i at jomfru Maria var evig jomfru. I hvert fall ikke til å begynne med. Om Ekman har tatt hensyn til at det var geistlige fra Romerkirken der, kan han vel ha ordlagt seg av taktiske årsaker? Men jeg finner det ytterst besynderlig. Og en skarpskodd teolog som Ekman kjenner nok godt til Matt 1,25. Vi kommer vel ikke bort fra, at Ekman på visse områder, har beveget seg bort fra det ståsted han hadde da han skrev boken "Doktriner".

I likhet med deg synes jeg det har skjedd masse positivt med Ulf Ekman, men i visse ting, som dette eksemplet, går han for langt, slik jeg ser det.

Bjørn Olav sa...

Takk, godeste Odd, la oss alle følge din oppfordring! Les Bibelen, og les MYE i den!

Bjørn Olav sa...

Ja, Karin la oss gjøre dypdykk i Skriften. Det er et veldig godt uttrykk for det som bør være vårt viktigste vern i disse ulvetider.

Jeg har lest vitnesbyrdet, som jeg fant gripende og sterk.

Christianculture sa...

Bjørn Olav

For hva det er verd; En anonym kommentar på følgende blogg hevder at Ekman fikk spørsmål om dette på en menighetsmøte og bekreftet at han sto inne for det:

http://bymarka.blogspot.com/2008/02/ulf-ekman-og-jomfru-maria.html

Bjørn Olav sa...

Et meget viktig ord å bli påminnet, Christianculture!

Anonym sa...

Dette er jo også hva som er problematisk med en stor andel av de katolske karismatikerne.

Ta F. eks en titt på denne karismatiske, katolske foreningen i Danmark:

http://www.profeti.dk/


Og har du foresten hørt om den gresk-ortodokse "profeten" Vassula Rydén?

Hun har blant annet talt i pinsekirken i København.

http://www.tlig.org/

Hun har også en Svensk, og en Dansk side:

http://www.vassula.dk/Vassula/index.html

www.vassula.se




Ellers har du her en Norsk Maria-tilbeder side:

http://www.medjugorje.no

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Jeg får tilsendt et blad kalt "Midnattsropet" (www.midnattsropet.se) som er utgitt av Svensk Maran-ata, som forøvrig er den bevegelse "Pilgrimsfolket" i Norge er tilknyttet (www.pilgrimsfolket.no)

De har i en rekke artikler over flere år satt søkelys på utviklingen på Livets Ord, og hos Ulf Ekman.

Det kan jo være interessant for de som er interessert, og vil rote seg gjennom en litt uoversiktelig hjemmeside.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Lars:

Jeg har lest en del av og om denne "profeten", og må si jeg er meget skeptisk. I en presentasjon av henne heter det: "Som ung pige fik Vassula åbenbaringer om Jesus i nogle drømme og hun så sommetider, hvad hun vidste var afdødes sjæle, siddende i sin stue som om de ventede på noget."

Dette sier i grunnen ganske mye om hva dette er.For meg virker dette svært okkult.

Ellers skal du ha hjertelig takk for link tipsene.

Jeg er også enig med deg at denne siden er den problematiske siden ved karismatiske katolikker, men min erfaring er at de ikke snakker mye om det.

Anonym sa...

Takk Bjørn for at du tar et oppgjør med vranglæren. Det er alt for få som tør å gjøre dette i disse dager. Jeg vet ikke alle grunnene men det kan virke som om trangen til økumenikk og frykten for å "drepe" vekkelsen kan være noe av grunnen.

Jeg har nettopp lest Ernie Gruen sin rapport om Kansas City Profetene og all den ødeleggelse falske profetier, manipulasjon og vranglære som fulgte i deres fotspor. den anbefales til alle. Den er overhodet ikke ei lang kritisk lefse for kritikkens skyld, men født ut av guds kjærlighet til hjorden. Ernie Gruen selv ønsket i det lengste ikke å skrive denne rapporten, men Gud drev ham til det og han kjente han måtte være lydig.

Hvorfor er denne rapporten så viktig?

Det er sikkert mange grunner til det, men en av grunnene er at en av de mest sentrale profetne i KCP (som også får mest søkelyset på seg i rapporten til Ernie Gruen) er Todd Bentley's åndelig far og mentor. Jeg snakker om Bob Jones.

Bare utifra dette er det stor grunn til bekymring over det som skjer i Lakeland.

Min bønn er at det sanne må bli stående igjen og at alt det falske må vike. At alle kristne må få evnen og viljen til å bedømme rett, slik at den onde ikke skal få føre noen vill.

Morten Tobiaz

Anonym sa...

Andre som har vært involvert (dvs. behørig omtalt fra scenen, berørt av vekkelsen og\eller vært på besøk, og talt) er:

Bobby Connor, Mike Bickle, Paul Keith Davis, Rick Joyner, og ikke mint Paul Cain.

(andre kjente navn som har vært innon er Steve Hill, Lou Engle, John Arnott, John Kilpatrick, Paula White, Jackie McDonald, jack coe jr. etc.)

Ellers er Branham nevnt særskilt mye, og engelen "wings of change" er navnet på engelen som Branham møtte, og mottok "utrustningen" fra.


Poenget med å skrive dette er å gi et bilde av miljøet rundt denne vekkelsen, så får folk bestemme selv om det er positivt, eller negativt.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Skal absolutt se nærmere på denne rapporten, Morten Tobiaz.

Når det gjelder det som skjer i Lakeland, må jeg si at jeg blir mer og mer betenkt etter hvert som dagene går.

Anno 2008 Nym sa...

Bjørn Olav:

Du skriver at folk virkelig kan ha "følt"/trodd at Maria åpenbarte seg for dem, men at det kan være Satan som står bak.

Dette argumentet kan jo brukes mot mange "åpenbaringer" som en ikke er enig i. Eksempler:
1) I de siste 100 år har mange påstått at "tungetale" som pinsevenner m.fl. opplever, er falsk tungetale, altså ikke fra Gud. Dvs. fra djevelen?
2) Jeg har hørt noen avfeie helbredelser av sykdommer i Jesu navn i trosbevegelsen ved å si at disse helbredelsene kan være Satans verk for å forlede mennesker til å tro på forkynnelsen i trosbevegelsen.

Hva ville DU si hvis du opplevde å se jomfru Maria? Hvis hun fortalte deg at hun var sendt fra Gud for å oppmuntre deg? Hvis hun sa at hun var det viktigste bindeleddet mellom Gud og mennesker?

Alt må jo prøves mot Guds Ord.

Men hvis noen har en overnaturlig opplevelse som IKKE er i strid med Guds Ord, kan det likevel hende at Satan står bak? Dette lurerjeg virkelig på. Gode svar mottas med takk!

Bjørn Olav sa...

Om satan og forførelsene hans heter det: "For disse er falske apostler, bedragerske arbeidere, som omskaper seg til Kristi apostler. Og det er ikke å undre seg over. For Satan selv omskaper seg til en lysets engel. Derfor er det ikke noe stort om tjenerne hans også omskaper seg til rettferdighetens tjenere. Men deres ende skal bli i samsvar med deres gjerninger." (2.Kor 11,13-15)

Om satan er i stand til å skape seg om til en lysets engel, og komme i form av en apostel, da er det all grunn til å være på vakt! Det vil kreve en stor grad av "evne til å skille ånder", når man står overfor en slik virkelighet.

Jeg tviler ikke på at flere av de som har sett Maria, virkelig har sett henne. Jeg tror på deres oppleveler. Dette tror jeg nemlig er noe av det "geniale" med denne forførelsen. Djevelen omskaper seg til en lysets engel - i dette tilfelle Maria, og taler gjennom henne. Årsaken til at mange blir forført er jo at det hele er så virkelig. Jeg vet ikke om du har sett filmen, men der fremkommer det at både en tidligere pastor innenfor pinsesamfunnet Assemblies of God, og en metodistpastor nå har forlatt sine tjenester og blitt svorne Maria-tilhengere. Det sier en del om hvilke krefter som her er i sving.

Jeg ville nok ha opplevd en slik åpenbaring av Maria som noe skremmende, fordi det ville innebære at jeg faktisk sto overfor en virkelig åndsmakt. Om hun derimot påsto at hun var et slags mellomledd mellom meg og Gud, ville det ha vært enklere å avvise fordi det så klart strider imot Guds ord:

"For det er èn Gud og èn Mellommann mellom Gud og mennesker, Mennesket Kristus Jesus." (1.Tim 2,5)

Vi bør være forsiktige med hvem vi lar legge hendene på oss og be. Jeg tillater ikke hvem som helst å gjøre det med meg lenger, uansett hva de påstår seg å være. For det heter i 1.Tim 5,22:

"Vær ikke snar til å legge hender på noen! Gjør deg ikke medskyldig i andres synder! Hold deg selv ren!"

Jeg vil kjenne det mennesket, som skal legge hender på meg, og be for meg. Nettopp fordi jeg ikke vil bli medskyldig i andres synder. Håndspåleggelse er ikke bare dette at man legger hendene på noen, men man overfører også noe av det man selv representerer. Det behøver ikke nødvendigvis være av Gud.

Jeg har selv vært "utsatt" for noen som på død og liv skulle ha meg til å "falle under Ånden". De dyttet og dyttet, men da det ikke nyttet, dyttet de igjen kraftig. Jeg valgte selv å legge meg ned på gulvet, og da ropte de: Se, se en pastor har falt under "Åndens" kraft. Det var bare tull. Men det var samtidig en meget ubehagelig opplevelse, all den stund disse menneskene ble ansett for å være virkelige bønnekjemper fra Korea. Bare for noen uker siden dyttet en person med bakgrunn fra Toronto meg kraftig i hodet, for at jeg skulle falle og ropte, mens forsamlingen lo da jeg falt bakover. Jeg på min sidee valgte også denne gangen å legge meg ned. Senere fikk jeg høre hvor sterkt det var å se at jeg falt under "Åndens" kraft. Dessverre var det bare ren kjødelig kraft som gjorde at jeg falt.

Og ja - overnaturlige hendelser behøver ikke være i strid med Guds ord, og likevel være av den onde.

"Den lovløses komme er etter Satans virksomhet med all kraft, tegn og løgnens under og med all urettferdighetens forførelse blant dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kan bli frelst." (2.Tess 2,9-10)

Anonym sa...

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er så viktig å falle i gulvet. Kan noen forklare meg det?

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Akkurat det er et meget godt spørsmål! Nå har jeg lest gjennom Bibelen noen ganger, og jeg finner ikke et eneste eksempel på dette i Guds ord. Det burde få oss til å tenke!

Men jeg leser om mennesker som faller på kne, eller blir liggende langflate. Men jeg finner ingen som faller bakover "under Åndens kraft".

Anonym sa...

Men hva da med de som har opplevd dette? Hva med møtene hvor dette er en del av opplegget, som har egne folk som står der klar til å ta imot de som faller?

ingunn sa...

Hei, jeg lurer på hvordan Maria åpenbarings skeptikere forstår Ap.12,1; Kvinnen kledd i solen,med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjernerpå hodet ?

Luk.22,19
Så tok han et brød, takket, brøt det,gav dem og sa:"dette er mitt legeme, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg." Likeså tok han kalken etter måltidet og sa:"Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utøses for dere."

Hvis Jesus kristus er den nye pakt må Maria,Jesu mor være den nye pakts ark. Det er interessant å lese i GT om hvordan paktens ark ble verdsatt.