tirsdag, mai 20, 2008

Vi får ikke del i alle nådens gaver med en gang



I fjor sommer hadde jeg den store gleden av å besøke Metropolitan Tabernacle i London, hvor den legendariske Charles Haddon Spurgeon (1834-1892) var pastor. Nåværende pastor, Peter Masters, var så vennlig å invitere meg og min sønn til en personlig samtale på hans kontor og vi fant at vi delte hverandres syn på mange teologiske spørsmål. Peter Masters har stått som en søyle i kampen for bibeltroskap i England, og ikke veket en tomme, selv om det har kostet ham mye. Der er han ikke ulik Spurgeon som i sin samtid kjempet mot det liberale bibelsynet. Spurgeon bygget Metropolitan Tabernacle opp til en forsamling på over 6000 mennesker, og la til godt over 14.000 medlemmer i løpet av de 38 årene han tjenestegjorde i London. Forbløffende 3561 prekener er bevart i 63 bind. I løpet av sin livstid antas Spurgeon å ha forkynt for 10 millioner mennesker. Han er fortsatt historiens mest leste predikant. Hans 63 bind med prekener står som det største antall bøker av en eneste forfatter i kristenhetens historie, tilsvarende 27 bind i den niende utgaven av Encyclopedia Britannica.

Metroppolitan Tabernacle, baptistmenigheten ved Elephant and Castle, fortsetter å vokse under pastor Peter Masters ledelse. I går, før jeg krøp til sengs, leste jeg noe som Spurgeon har skrevet om bønnens hemmelige kraft, ut fra ordene i Joh 15,7 som jeg gjerne deler med bloggens lesere:

"Hvis dere blir i Meg og Mine ord blir i dere, kan dere be om hva dere vil, og det skal bli gjort for dere." (Bibelen Guds Ord 2007)

Dette er hva Spurgeon skriver: "De troende får ikke del i alle nådens gaver med en gang. Når vi kommer til Kristus, blir vi frelst gjennom en sann forening med Ham, men det er ved å bli i Ham at vi fortsetter å motta renhet, glede, kraft og de velsignelser som er forvart i Kristus til Hans folk. Se hvordan vår Herre uttrykker dette når Han taler til de troende jødene i Johaannes åttende kapittel: Jesus sa da til de jøder som var kommet til tro på Ham: 'Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler. Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal sette dere fri.'(v.31-32)

Vi kjenner ikke hele sannheten på en gang, men vi lærer den ved å bli i Jesus. Utholdenhet i nåde er en læringsprosess der vi lærer sannheten helt å kjenne. Den frigjørende kraften i den sannheten oppfattes og nytes gradvis: '... sannheten skal sette dere fri." Det ene båndet etter det andre brister, og vi blir virkelig fri. Dere som er nybegynnere i det åndelige livet, kan bli oppmuntret av at det fortsatt ligger noe bedre for dere der fremme. Dere har ennå ikke mottatt den fulle lønn for deres tro. Dere vil få en stadig mer gledelig utsikt over de himmelske ting etterhvert som dere klatrer høyere på fjellet av åndelig erfaring. Når dere blir i Kristus, skal dere få fastere tillit, rikere glede, større stabilitet, mer fellesskap med Jesus, og større fryd i Herren deres Gud."

Dette er befriende lesning i en tid hvor alt går i sitt heseblesende tempo, og hvor det meste skulle ha skjedd i går, også på det åndelige området.

Bildet viser Charles Haddon Spurgeon i sitt arbeidsværelse.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tenk hva ett menneske, overgitt til Gud kan utrette!
Johannes

Anonym sa...

BjornOlav,Jag har beställt tre böcker från antikvariatet i Oslo,av Wurmbrand.De böcker jag beställt är;;Kirken under jorden ,For Kristi skyld och Torterad för Kristus. Jag frågade om de kunde ta hem den här boken som Birgir nämnde,;Fra tortur til triumf,så få se vad jag får tag på!
Jag har hört mycket om Charles Spurgeon var det inte han som var med om väckelsen i Los Angeles i början på 1900-talet?,eller har jag fel?
Ha en bra dag BjornOlav
Hälsar Karin

Bjørn Olav sa...

Nå har du noe å glede deg til, selv om dette er utfordrende lesning. Richard Wurmbrand, som døde for noen få år siden, var noe så sjeldent som en luthersk prest av jødisk opprinnelse. Jeg mener å huske at han satt 14 år i fengsel for sin tro. Han ble torturet kraftig. Jeg husker når jeg traff ham i forbindelse med et møte i den amerikansk lutherske kirken i Oslo, klarte han ikke å stå og preke. Han satt, uten sko på føttene. Han var en mild mann, men med hadde en autoritet når han forkynte Guds ord.

Når det gjelder Spurgeon så døde han i 1892. Du tenker nok heller på en annen på S, nemlig Seymour, som var en av pinsevekkelsens pionerer. Nå var sistnevnte av afrikansk bakgrunn, men bortsett fra hudfargen ligner de på hverandre. Begge var kraftige og begge hadde skjegg!

Jeg håper brevet kommer frem snart. Vi har streik her i Norge nå, og de fleste flyplassene er stengt. I brevet ligger det også en bok, så det er snakk om en liten pakke. Boken, som har betydd mye for meg, er en liten gave til deg.

Anonym sa...

Ja,BjornOlav,du har rätt det var Seymour jag menade.Det finns en bok som heter ;Hur pingstelden föll i Los Angeles,med Frank Bartleman.Har du läst den?
En helt fantastisk bok,som beskriver de härliga möten på Azusa Street!
Tänk BjornOlav,om vi kunde få uppleva sådana möten igen!
Så ljuvligt,eller hur?
Jag tackar på förhand för brevet och boken som nog kommer snart!
Hur ska jag återgälda alla dina gåvor BjornOlav?Jag tänkte på en sak.Har du någon cd av Lennart Larsson?Jag har en som är så underbar!Om jag får tag på en,skulle du vilja ha en?

BjornOlav jag undrar på en sak,min syster ringde och talade om att hon hade hört i tv att det hade blivit tillåtet med könsneutrala äktenskap i Norge.Det kan väl inte vara sant,eller?
Man får gråten i halsen när man tänker på det.
Ja,BjornOlav vi får krypa Nära Nära vår Jesus,och låta Honom omsluta oss på alla sidor!
Ha en bra kväll Och Guds Frid till dej! Karin

Bjørn Olav sa...

Jeg har lest deler av Bartlemans bok, og jeg husker at den inspirerte meg veldig den gangen. Kanskje jeg burde ta den frem igjen.

Du skal ikke tenke på at du skal gjengjelde bokgaven. Jeg fikk bare så lyst til å sende deg et eksemplar av "Jesus den eneste", en bok som har fulgt meg i mange år. Håper den blir til hjelp og velsignelse for deg på samme måte som den er blitt det for meg.