søndag, mai 18, 2008

Villedende og feilaktig informasjon om våre kurstilbud og vårt arbeid


I en artikkel gjengitt på en norsk nettside forsøker man nå å mistenkeliggjøre vårt arbeid, ved å bringe feilaktig informasjon om våre seminarer og kurs. Vedkommende har lest de innledende artiklene om de klassiske åndelige øvelsene, som jeg har skrevet på bloggen her de siste dagene, og trekker følgende konklusjon: "Her på berget er det pastor Bjørn Olav Hansen, en mye brukt skribent og taler i pinsekarismatiske sammenhenger, som er talsmann for nødvendigheten av geistlig hierarki og middelaldersk mystikk. På bloggen sin annonser han nå at han vil tilby kurs og seminarer i "åndelige øvelser", blant annet meditative teknikker, basert på materiale utviklet av den i vide kretser anerkjente amerikanske organisasjonen Renovaré, ledet av grunnleggeren John Foster."
"De åndelige øvelsene" vi snakker om er slett ikke basert på "meditative tekniker" utviklet av "John Foster." Det jeg har skrevet om på bloggen, handler om de "klassiske åndelige disipliner" som meditasjon, faste, bønn, studier, enkelhet etc. Disse har fulgt Kirken siden starten, og har sine røtter også i jødedommen. Når vi snakker om å be tidebønner, så er jo det en bønnepraksis som jødene begynte med, og som Kirken har overtatt derfra. Når vi ber Tidebønnene så ber vi Salmenes Bok! Ja, den du finner omtrent midt i Bibelen. Den Foster vedkommede henviser til heter heller ikke John med Richard. Richard Foster, driver et relrenomert arbeid som mange kirkelige ledere har gitt sin tilslutning til. Hans bok om de åndelige disipliner er utgitt på Luther forlag i Norge. Det sier litt om hvor anerkjent Foster er. Forlagssjef Asle Dingstad, som er en god venn av meg, utgir ikke hva som helst.


Bloggskribenten skriver videre: "Blant annet hevdes det at man tar i bruk Zen-Buddhistiske meditasjonsteknikker som kombineres med romersk-katolske tradisjoner, for å oppnå det som dr. Foster kaller helhet."


Vi driver ikke med zen-buddhistiske meditasjonsteknikker. Hadde vedkommende som skriver dette lest Fosters bok, noe vedkommende nok ikke har gjort før han skrev artikkelen, så ville han ha lest følgende: "Østens meditasjon er et forsøk på å tømme tankene; kristen meditasjon er et forsøk på å fylle tankene. De to forestillingene er svært forskjellige."


Vi lærer våre kursdeltagere Jesus-meditasjon. Den har jeg lært av Edin Løvås, som også en god venn av meg. Noe mer evangelisk finnes vel knapt nok, og noen mer respektert kristenleder i Norge skal man lete lenge etter. Det går ut på å lese en Jesus-tekst, legge Bibelen fra seg, og forsøke å tenke seg/leve seg inn i handlingen, som om man selv var der. F.eks ta historien om Jesus og den samaritanske kvinnen. Da setter vi oss ved siden av de to og lytter til samtalen mellom dem. Etter å ha gjort dette en stund, finner vi noe vi kan be for i den teksten vi har lest. F.eks kunne vi be for alle alene-mødrene, og når vi har gjort det, finner vi noe i teksten vi kan takke Gud for. Vanskeligere eller farligere enn dette er det ikke. Svært mange mennesker har fulgt og følger denne åndelige øvelsen daglig, til stor velsignelse.


Jesusmeditasjon er noe som har fulgt retreatbevegelsen Norge siden Sandom ble stiftet. Den samme meditasjonspraksisen brukes på Lia gård, Thomasgården, Johannesgården - ja jeg vil tro alle retreatstedene i Norge.


Vedkommende som forsøker å sverte vårt arbeid blottlegger manglende kunnskap om det han skriver om. Han mener også at det sikkert vil bli stor etterspørsel etter våre kurs, fordi de passer godt med New Age strømningene i tiden. Våre kurs har intet med New Age eller healing å gjøre, men vi tror på Jesus, helbrederen. Den siste retreaten jeg ledet gav jeg bort gratis. Det er ikke for pengene jeg driver dette arbeidet! I bloggartikkelen angripes også Peter Halldorf. Det er bare en ting å si om dette: Det hele er bare trist.


Seminarene og kursene våre er åpne for alle. Skulle det være menigheter/grupper som ønsker å ha oss på besøk er det bare å ta kontakt med: trooglivsmestring@yahoo.no Vi holder seminarer om det personlige bønnelivet, om åndelig veiledning, livsmestering. Det er heller ikke riktig som denne artikkelforfatteren hevder at vi er mye brukt i pinsekarismatiske kretser. Vi holder kurs og seminarer der også, men det gjør vi også i Den evangelisk-lutherske frikirke, Misjonssambandet, Den ortodokse kirke, pinsebevegelsen, Det Norske Misjonsforbund, Den nordisk-katolske kirke og blant baptister.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Det er selvsagt denne personens fulle rett å mene at F. eks Jesus-bønnen som følges at en slags meditasjon er antikristelig, og okkult.

Men det som irriterer meg med dette innlegget, og utallige andre i samme sjanger er at personen ikke på noen måte har satt seg inn i saken, men derimot bare snapper opp nøkkelord fra en bloggpost, og påstår bastant å ha full oversikt over det teologiske, og spirituelle fundamentet til en person, kirke eller tjeneste.

Du har din fulle rett, og forpliktelse til å følge din overbevisning, også til å henge ut hva du anser at er vranglærere.

Men du skylder i det minste denne personen å sette deg inn i saken, eller innrømme at du ikke har gjort det, men har et inntrykk.

Dette kan jeg si, selv om jeg deler en viss "fremmedfrykt" mot katolsk, og ortodoks teologi og praksis (samtidig som jeg også har en viss fascinasjon).

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Det er vanskelig å forstå hvorfor vedkommende gjør dette. Han burde ha satt seg inn i hva dette dreier seg om på forhånd, og en telefon til oss ville ha oppklart mange av de direkte feilaktige opplysningene han gir.

Anno 2008 Nym sa...

Bjørn Olav:
Er trooglivsmestring@yahoo.no din nye (og eneste) personlige email-adresse?

Bjørn Olav sa...

Nei, jeg har fortsatt min private epostadresse som du kjenner. Denne bruker vi kun til henvendelser via denne bloggen, og i forbindelse med forespørsler vedrørende vårt arbeid. Den private epostadressen sjekkes ca tre ganger i uka.

Anonym sa...

Forstår ikke at det er mulig å misforstå så grundig som denne personen har gjort og som har skrevet dette. Han burde fjerne innlegget fra nettsiden sin, og beklage det hele.

Johannes

Bjørn Olav sa...

Ja, det hadde vært det mest redelige.

Anonym sa...

BjornOlav,när jag läser din blogg ikväll,så kommer jag att tänka på ett bibelord som Jesus säger i Matt. kap.5: vers 10- 12.Och så står det ju skrivet i Petrus första brev 5 kap.vers 7;"Kasta alla era bekymmer på Honom,för Han har omsorg om eder!"Härligt att vi får göra det!
Läste du inlägget,som jag skrev till dej i lörd. blogg?
Ha en bra kväll.
Karin

Bjørn Olav sa...

Takk for bibelvers og hilsen, både i dag og lørdag. Setter veldig pris på dette. Dagen i dag har vært noe lettere. Klarte å gjennomføre gudstjenesten i formiddag og er veldig glad for det.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Are Karlsen sa...

Bjørn Olav,

Du har begynt å stryke mine kommentarer. Før jeg legger ned mer arbeid i det, gir du meg anledning til å kommentere det du og andre har skrevet her?

Bjørn Olav sa...

Dine innlegg kommer ikke å trykk fordi du bringer villedende og fullstendig feilaktig informasjon om vårt arbeid. Om det er for å beklage at du gjør dette og forsøker å mistenkeliggjøre oss, så får du en anledning til å gjøre det. Om du ikke ønsker å gjøre dette, får du holde deg til din egen blogg.

Christianculture sa...

Det som dessverre er tilfelle med en rekke fremtredene representanter for den kontemplative bønnen,, mer spesifikt; såkalt sentert bønn, f. eks Thomas Keating og Basil Pennington er at de åpent og utilslørt har leflet med østlige meditatsjonsteknikker. Dette er ting som skulle være helt unødvendig all den tid vi har en rik og mangfoldig kristen arv og tradisjon og øse av.
Jeg opplever dette svært frustrende fordi en rekke forfattere jeg selv setter pris på henter inspirasjon av nevnte herrer.
Jeg tror også at retreatbevegelsen også vil være tjent med å ta en tydelig avklaring på hvor den står i forhold til slike ting.(Det kan godt hende at det alt er skjedd, uten at jeg har fått det med meg.

Bjørn Olav sa...

Christianculture:

Det er fint at du skiller mellom den kontemplative bønnen og den sentrerte bønn som blant annet Keating/Pennington gjør seg til talsmenn for.

Dette er noe lederskapet i retreatbevegelsen er klar over. Jeg har blant annet hatt samtaler med Joachim Grün om dette, og han har med sin store kunnskap om New Age/Østens mystikk, vært veldig tydelig i sin avvisning av dette. Han har så vidt jeg husker også skrevet om dette.

Anonym sa...

Anklagene Are Karlsen retter mot Bjørn Olav Hansen og Peter Halldorf er alvorlige, men det er jo også tragisk å lese at en så oppegående person kan ta så grundig feil som han åpenbart gjør i denne saken. Han uttaler seg om noe han ikke aner hva er. At han ikke forstår sitt beste og trekker tilbake denne famøse artikkelen, eller benytter anledningen til å beklage den, kan man jo bare undre seg over. Er det andre ting som ligger bak?

Den undervisningen som Bjørn Olav Hansen gir er evangelisk og sunn, og har intet å gjøre med buddhisme eller østens religioner. Vi har hatt ham i vår sammenheng så jeg vet hva jeg snakker om. Å beskylde Hansen for noe slikt er fullstendig bomskudd. På Karlsens blogg har han fått to reaksjoner fra en og samme person. Denne mannen, som er en kjent kritiker av Hansen, har lenge leflet med nettopp buddhismen. Jeg kan ikke se at Karlsen har vært nevneverdig bekymret over dette. Ei heller har han skrevet noe eller tatt et oppgjør med denne mannens åpenbare beundring for østens religioner. Det kan ha sammenheng med at denne personen er en av de få som fortsatt kommenterer Are Karlsens blogg.

Ole Petter

Bjørn Olav sa...

Takk Ole Petter, det kjennes merkelig ut å bli beskyldt for dette.

Anonym sa...

Bjørn Olav.

Ta disse ordene til deg:

Herren er mitt lys og min frelse,
hvem skal jeg da frykte?
Herren er et vern om mitt liv,
hvem skal jeg da skjelve for?

Når ugjerningsmenn går løs på meg
og vil sluke meg,
da snubler de og faller selv,
fiendene som står meg imot.

Salme 27,1-2

Jeg ønsker deg Guds fred!

Stener

Anonym sa...

Det bør jo samtidig nevnes at noen også kan være motstander av den kristne kotemplative arven, bla. fra ørkenfedrene.

Og det er forsåvidt også rett at pinsebevegelsen i sin start var nettopp det.

Så akkurat denne observasjonen. At Bjørn Olav Hansen bryter med både de radikale delene av reformasjonen, og pinsebevegelsen i sin begynnelse er nok rett på dette punkt. (mht. tidebønner, ikoner, kontemplativ bønn etc.)

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Nå er jeg ikke så sikker på at jeg bryter med den radikale delen av reformasjonen. Visste du at noen av de gruppene som går under samle- benevnelsen anabaptister ba tidebønner? Det gjør også anabaptistiske grupper idag. I boken jeg skriver vil jeg føre beviser for dette.

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Are Karlsen fortsetter å villede sine lesere. I en kommentar til sin famøse artikkel om vår virksomhet, skriver han: "Det er Bjørn Olav selv som har koblet seg opp mot Renovaré." Dette er helt misvisende. Vårt arbeid har ingen kontakt med Renovarè. Det jeg har gjort er å henvise til og omtale boken som Richard Foster har skrevet om de klassiske åndelige disipliner eller øvelser. Jeg har også nevnt nettsiden til Renovarè hvor det finnes mye godt stoff. I den sammenheng jeg skriver og i det arbeid vi står i, har jeg også sitert Dallas Willard som har skrevet en bok om samme tema. Dallas Willard er professor i filosofi og teolog knyttet til Sørstatsbaptistene. DE er ikke akkurat kjent for katoliserende tendenser eller Østens religioner. Hvorfor nevner ikke Karlsen Dallas Willard med et eneste ord? Er det fordi det ikke passer inn i det bildet han forsøker å skape? Jeg går ut i fra at Karlsen verken har lest Foster/Willard.

At Karlsen ikke har forstått hva de klassiske åndelige øvelsene handler om, viser han med all tydelighet når han tror at dette er noe som Richard Foster har funnet på. Karlsen skriver:"På bloggen sin annonser han nå at han vil tilby kurs og seminarer i "åndelige øvelser", blant annet meditative teknikker, basert på materiale utviklet av den i vide kretser anerkjente amerikanske organisasjonen Renovaré, ledet av grunnleggeren John Foster." (Karlsen skriver feil navn. Foster heter Richard til fornavn). Før Karlsen skriver dette burde han ha sjekket hva de klassiske åndelige disiplinene er. Da hadde han unngått å skrive slikt som dette. De klassiske åndelige disipliner er selvsagt ikke noe kvekeren Richard Foster har funnet på!

Karlsens misvisende "opplysninger" kunne ha vært unngått, om Karlsen hadde tatt en telefon, men det gjorde han ikke. Artikkelen han har skrevet har kun til hensikt å sverte vårt arbeid og forsøke å mistenkeliggjøre oss.

Anonym sa...

Trist og veldig unødvendig at du skal bli utsatt for dette. Dessuten - etter all den tydeliggjøring som fremkommer i de oppfølgende kommentarene dine - burde denne mannen ha trukket tilbake artikkelen sin, eller i det minste beklaget at han så til de grader har misforstått. Det hadde det stått stor respekt av. Når han nå likevel velger å ikke gjøre det tolker jeg det dithen at han har en annen agenda for å skrive som han gjør.

Johannes

Anonym sa...

Et PS: Kan det faktisk være så enkelt at det dreier seg om å få skaffet seg flere og nye lesere til sin egen blogg? Den er jo ikke veldig godt besøkt, men fikk dobbelt så mange lesere i går. Sikkert på grunn av denne artikkelen.

Johannes

Anonym sa...

Her var det da mange hårsåre folk. At kritikk og spørsmål skal være så fryktelig virker ganske merkelig (og litt paranoid) i et åpent (nett-)samfunn.

2mas

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Nevnte artikkel bygger på feilaktig og villedende informasjon. Det handler derfor ikke om man kan stille kritiske spørsmål eller ikke. Det handler heller ikke om å være "hårsår", men om anstendighet. At man bringer videre sann og korrekt informasjon. Jeg går ut fra at 2mas heller ikke ville satt pris på om det han drev med, ble helt feilaktig fremstilt

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Jeg har skrevet en kommentar til dette under artikkelen om Lectio Divina publisert 22.mai 2008

Tor Erling

Anonym sa...

Bjørn Olav,
ikke alle bibeltro kommentatorer deler din entusiasme for Richard Foster og hans virksomhet. Les bl.a Gary E. Gilley's anmeldelse av boken

Celebration of Discipline
by Richard Foster

http://www.svchapel.org/Resources/BookReviews/book_reviews.asp?ID=219

Gilley avslutter:

"Overall Foster's book is an encyclopedia of unbiblical teaching, which leads the unsuspecting reader away from Christ and into mysticism or worse. It is a telltale sign of the state of the church to find how accepted Foster's teachings are."