lørdag, juni 28, 2008

Bønn og lovsang på Orknøyene




Orknøyene - selve navnet har en helt spesiell klang i en nordmanns hjerte. Og slik har det vært for meg lenge. I mange år har jeg kjent en spesiell nød for å be for Shetland, Færøyene, Hebridene og Orknøyene. For noen år siden hadde jeg det store privilegiet å tale på den transatlantiske bønnekonferansen på Shetland, og jeg kommer aldri til å glemme det! Jeg la igjen noe av hjertet mitt der, og av alle de land jeg har vært i - og det begynner å bli en del - så er Shetland et av de få stedene hvor jeg virkelig lengter etter å komme tilbake. 4. til 8. april i år ble det arrangert en bønnekonferanse på Orknøyene i Kirkwall Grammar School. Dessverre fikk jeg vite om denne konferansen så sent at det var umulig å komme seg dit. Ellers hadde jeg nok deltatt. Men i dag fikk jeg det siste bønnebrevet fra bønnefolket på Shetland, og de kan fortelle at det var 24 shetlendere som dro til bønnekonferansen på Orknøyene. Det gleder jeg meg veldig over. De kan fortelle at lovsangen var spesielt velsignet og salvet på denne konferansen. Det har jeg ikke vanskeligheter med å tro. Det vi opplevde av lovsang og tilbedelse på Shetland tror jeg ikke jeg har opplevd maken til noe sted. Lovsangen på "Island Ablaze" som konferansen på Orknøyene het ble ledet av Michael Harcus, som vi hadde gleden av å høre på Shetland, og vennene på Shetland skriver at Harcus virkelig var "salvet for denne anledningen"! Konferansen hadde også et annet særpreg og det var stillheten. Særlig den siste dagen var Guds nærvær følbart i stillheten som senket seg over den bedende forsamlingen. Vennene fra Shetland kunne også glede seg over god undervisning og måltidsfellesskap, og en reise rundt på øyene hvor de kunne be på stedene de så. Flagget som ligner så på det norske er flagget for Orknøyene.

5 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav,det är intressant å läsa om alla ställen som du varit på,och haft bönekoferanser. jag har läst ut boken som jag fick av dej "ved stille vann",och det var så intressant att läsa om hur du beskriver att man kan genom bön komma in i Guds nerver.Kontemplation,och Jesusbönen!Och så det viktiga att inte låta något stoppa till kanalen från hjärtat till Gud!
Skall börja med den andra boken nu!När jag läser en sådan bok som ved stille vann,då vill jag så att läsa den (samman med Herren).
Vet du BjornOlav,nästa helg,så är det ju Pover meet,här i Västerås,och vi i kyrkan ska ställa opp med två cafe stationer,ett tält där vi ska spela lovsånger och ett böne team inne i tältet för den som behöver ! och med tre bilar åka runt (cruising) i Västerås och via högtalare meddela att den som vill har möjlighet att få både lekamlig och andlig spis!
Jag har anmält mej!Vad tror du om det BjornOlav?Be gärna för mej att jag då får vara i Herrens Händer!
Vet du förra söndagen vittnade jag i Skultuna,de har börjat med vittnesbördsmöten på söndagskvällarna där.
Vet du,jag talade om en sak som hände mej för ungefär tre år
sedan.
:Det var så att jag en sommarkväll satt på balkongen,och så fick jag syn på månen,(fullmåne)och det var så vackert,jag tänkte så märkligt att månen kan lysa så starkt,när den i sig själv inte är något.
Då kom det stilla till mej,;Ja men det är ju solen som lyser på månen så att den i sin tur återger solens sken! Då kom det stilla en bön inom mej ;" Så,vill jag vara,tom på allt inom mej,så att Jesus Kristus kan med sitt ljus lysa genom mej,så att säga vara ett Kristusbrev för andra!"Vet du,det blev som en hel predikan till mej i ensamheten!
Ha en bra kväll och hälsa familjen.Guds välsignelsr till er!
Karin

Bjørn Olav sa...

Så fint å høre om det utadrettede arbeidet dere gjør i Västerås. Måtte mange finne Herren gjennom dette. Det er mitt bønneemne. Og så fint at du stiller som frivillig medarbeider. Som jeg har skrevet tidligere tror jeg du har et kall for å nå andre mennesker, Karin. Du viser det tydelig gjennom dine handlinger. Vi skal be spesielt for deg, både for dette evangeliseringsinitiativet og vitnemøtene.

Bildet med månen og solen skal jeg ta med meg. Det var et godt bilde. Ha en velsignet helg, Karin - du og dine. Takk for alle dine gode bidrag på bloggen. I morgen skal jeg tale i Den evangelisk lutherske frikirken. Det er siste møtet jeg skal ha før høsten. Litt underlig, men neste uke skal jeg og kona mi delta på pinsevennenes sommerfestival. Først på bønnedagene og så på selve sommerfesten. Det gleder vi oss til. Det er kort avstand herfra, en biltur på 45 minutter.

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav
Leser at du sliter med disse sykdommene
Ønsker deg Guds rike velsignelse.Ber for deg
Ha en god sommer med dine

Anonym sa...

Her er en link til en fantastisk sang:

www.youtube.com/watch?v=PNww8F6G9U8

Lytt til denne! Jeg er sikker på at du blir berørt. Sjekk også ut andre sanger av Keith Green....

Stener

Bjørn Olav sa...

Stener

Når jeg går inn på denne videoen får jeg beskjed om at den ikke er tilgjengelig. Vedlegget i eposten inneholder bare noen uleselige tegn.