torsdag, juni 12, 2008

Den første kjærligheten til Jesus, del 1


Denne uken var jeg sammen med en gruppe ledere. Vi ble sittende å snakke om hva som er det største behovet blant de kristne i Norge idag. Alle ble vi enige om at det største behovet er at Guds folk trenger å vende tilbake til den første kjærligheten til Jesus. Noe større behov enn dette finnes ikke blant oss idag.


Det er til den kristne forsamlingen i Efesos at Jesus sier disse ordene:


"Jeg vet om dine gjerninger og ditt arbeid og din utholdenhet, og at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg selv apostler, og ikke er det, og du har funnet at de er løgnere. Du har tålmodighet, du har mye å bære for mitt navns skyld, og du har ikke gått trett. Men jeg har imot deg, at du har forlatt din første kjærlighet. Kom derfor i hu hva du er falt fra. Omvend deg og gjør de første gjerninger! Men hvis ikke, så kommer jeg brått over deg og jeg vil flytte din lysestake bort fra sitt sted - hvis du ikke omvender deg. Men du har dette: Du hater nikolaittenes gjerninger, som jeg og hater. Den som har ører, han høre hva Ånden sier til menighetee: Den som seirer, ham vil jeg gi å ete av livets tre, som er i Guds paradis." (Åp 2,2-7)


Den kristne forsamlingen i Efesos får gode karakterer. Det er en aktiv forsamling, men det er noe helt grunnleggende som mangler. Legg merke til hva det ikke er: de kristne i Efesos trenger ikke mer tålmodighet! Jeg vil tro at behovet for mer tålmodighet står på vår personlige bønneliste? Det gjør det hos meg. Det er ikke behov for mer lærebevissthet. Denne forsamlingen har vært tydelige på å verne om den tro som en gang for alle er overgitt de hellige. De har altså ikke større behov for evnen til å skille ånder. Jeg tror det er et av våre store behov i dag, men i forsamlingen i Efesos så fungerte dette. De kunne avsløre falske apostler, og falsk lære. I denne forsamlingen fantes det mennesker som villig bar tunge byrder, og de var ikke gått trett. Det fantes med andre ord ikke mye mismot og nederlagsstemning her.


Så forsamlingen i Efesos var ikke i behov av noe av dette. Men den led av en forferdelig mangelsykdom. Kjærligheten til Jesus, lidenskapen, den hellige pasjonen var ikke der. Alt det andre var på plass. Alle de ytre tingene. Det var derimot noe feil med det indre livet.


Og denne mangelen er så alvorlig, sett fra himmelens side, at Jesus ber dem om å vende om. Og her er det ingen snillisme som i våre dager, her glattes det ikke over og man får lov til å fortsette å leve i sine synder. Forsamlingen får vite med all tydelighet at om de velger å ikke omvende seg, vil det få konsekvenser. Og ikke en hvilken som helst konsekvens heller: lysestaken vil bli flyttet. Forsamlingen i Efesos vil med andre ord opphøre å være lys i denne verden. Lyset vil slukne. Deres vitnesbyrd vil dø bort. Den vil ikke lenger ha noen betydning annet enn som et skrekkens eksempel på hvor galt det går, når Gud trekker sin velsignelse tilbake.


Men hva er dette de har mistet?


(fortsettes)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vi trenger forsamlinger som er lys i denne verden. Er det for få av slike menigheter i dag?

Selv vil jeg være et lys i denne verden. Hvilke skritt er jeg da villig til å ta?

Stener

Anonym sa...

Ja herre, hjelp oss som Maria å sitte ned for dine føtter.

Hjelp oss som Johannes å lene oss inntil ditt bryst.

Det er hos deg vi finner hvile. Det er hos deg vi finner trøst og forståelse.

Herre la din lengsel merke våre liv. Hjelp oss å gi rom for deg slik at din kjærlighet kan brenne i våre hjerter.

Når vi er slitne og trette og det ingen lysning syntes, hjelp oss likevel å vende våre øyne mot deg.

salme 23

Herre du elsker oss. Du er kjærlighet.

La oss se deg på nytt, så tro håp og kjærlighet på ny kan brenne i våre hjerter.

Herre vi lengter etter deg, bare deg. Ikke alt det andre, men deg. Du er den enste, helligste reneste og har vi deg, ja da har vi alt.

Hjelp oss i denne time å gjøre det store bud. Hjelp oss å elske deg med all vårt hjerte, all vår sjel og all vår forstand.

Alt skal en dag opphøre, men din kjærlighet skal stå fast til evig tid.

Amen

Anonym sa...

Takk anonym!

annaberit sa...

En sang/ dikt som sto i Magazinet/Dagen for noen uker siden:

Ta handa mi, Jesus
eg treng hjelp til å gå.
Eg famlar i blinde,
treng hjelp til å sjå.
Det er mørke omkring meg,
det gjer meg så matt.
Eg føler meg liten, eg ser berre natt.

Du treng ikkje frykte,
berre legg deg til ro.
Det er eg som har makta, du kan kvile deg no.
Du må huske eg kjende deg,
langt før eg kalla.
Eg visste så godt,
at du kom til å falla.

Kvart einaste barn
har brukt famlande steg.
At du snubler og fell,
er naturleg for deg,
men du må reise deg opp
for å lære å gå.
Mi favn den er open,
lyft blikket og sjå.

Kom no med handa
og legg den i mi,
så skal vi to gå saman til evig tid.
Om natta er mørk,
det gjer ikkje det slag.
Når du går med meg,
går du mot dag.

Her kjenner jeg at min kjærlighet til Jesus vokser.

Det blir spennende å følge med på denne serien din!

Anonym sa...

;"Ja,Jesus, jag ber dej om mera kärlek till dej!Den första kärleken,låt den åter brinna i våra hjärtan!Såsom det är en sång som är;
" Jag vill vara i din atmosfär
vara stilla och lyssna till dej.
Varje dag din trygghet mej bär
Halleluja du Lever i mej!

Jag är tacksam att vara i Jesu förvar,jag behöver ej leva i fruktan.
Han har utfört ett offer jag kan ej förstå
att Han Älskar mej bara av nåd.

Det var blodet som rann för att lösa från synd,
det finns kraft i Hans sårmärkta händer.
Jag får vila i löftet Han gav för mitt väl,att Hans Blod helt har renat min själ."

:"Ja Jesus dra oss närmare,ja ännu närmare Dej,så att vi bara har Dej för våra ögon,Amen!"
Karin

Ps. Stener,det kommer ett kort på posten till dej.

Anonym sa...

Tack Anna Berit för en härlig sång!Den talar så mycket om den innerliga kärlek som Jesus har för oss!
Gud Välsigne dej!
Karin

Bjørn Olav sa...

Anna Berit.

Takk for det nydelige diktet du deler med oss. Var vært innom nettsiden din, og må bare si: Gratulerer! Der var det veldig mye fint og oppbyggelig å lese. Så flott at du blogger med et slikt budskap!

Bjørn Olav sa...

Og igjen, Karin: Takk for alle dine gode bidrag! Du velsigner oss alle.

annaberit sa...

Til Bjørn Olav og Karin: Takk!

Geir Rune L@rsen sa...

Det som dere har pratet om på dette møtet er utrolig viktig...det er ikke de som gjør alt rett som blir frelst men de som "kjenner" Jesus...

Å kjenne Jesus er det som er kjernen , like viktig er det at Jesus kjenner oss...

matt.25.11 Senere kom også de andre brudepikene og sa: 'Herre, herre, lukk opp for oss!' 12 Men han svarte: 'Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjenner dere ikke.'

Anonym sa...

Hej igen!
Jag sitter här och sjunger Lovsånger på Norska,och jag bara måste dela med mej av en så underbar sång:

"Ingen,er så skön som Jesus!Ingen er så Herlig som Ham.
Ingen er så ubeskrivlig!
Han er det skönneste som finns,Han er hoyt over alle og alt"!!!

Ja,Han är verkligen det skönaste som finns!
Karin