onsdag, juni 18, 2008

Den åndelige rustningen, del 7


I gårsdagens artikkel om den åndelige rustningen skrev jeg om troens skjold, men konsentrerte meg da kun om første del av dette verset. Med troens skjold skal vi også kunne "slokke alle den ondes brennende piler." (Ef 6,16)

I vår sofistikerte og rasjonalistiske tid så er det ikke lenger så mange som taler om at vi har en fiende. Men han er høyst oppegående. Apostelen Peter advarer oss: "Være edrue, våk! Deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve og søker noen han kan oppsluke. Stå ham imot, faste i troen! For dere vet jo at deres brødre rundt om i verden må gå igjennom de samme lidelser." (1.Pet 5,8-9)


Paulus snakker om vår motstanders brennende piler. De er ment å ramme oss, og såre oss og uskadeliggjøre oss. Men troens skjold er gitt oss til å beskytte oss mot disse pilene. Med dette skjoldet skal vi slukke de brennende pilene!


Martin Luther har sagt noe om dette som jeg synes beskriver den kampen vi alle står oppe i: "Selv om du har ført et godt liv, og møtt hvert menneske med fred, oppriktighet og kjærlighet, så kan djevelen pine deg. Han forvrenger og skjemmer det hele ut for deg så samvittigheten blir ganske syk av engstelse og bekymring. Du vet snart ikke hvor du skal ta veien. Både belte, brynje og fottøy synes så gagnløse for deg at du er nær ved å fortvile. Dette vet alle godt om som har prøvd tunge åndelige brytninger."


Hva er målet for djevelens piler? Ditt hjerte! Det er det han vil ramme. Hvorfor? Ord 4,23 gir oss svaret: "Bevar ditt hjerte FRAMFOR ALT DU BEVARER, for livet utgår fra det."


Derfor må jeg beskytte mitt hjerte. Legg merke til at Guds ord sier at dette må ha vårt 1 prioritet. Dette er det viktigste: å bevare sitt hjerte. Og til det trenger jeg troens skjold. Troens skjold er dette: Jeg blir salig på grunn av en annens fullbrakte gjerning. Det var en som gav sitt liv for meg.


Rosenius sier igjen noe som inneholder stor visdom i denne sak: "Troen i seg selv er ikke noen dyd hos oss, noe som gir oss vern mot verden. Nei, det er troens emne eller objekt, Kristus, som med sin lydighet og sin død er vårt vern. Han er det skjoldet som stanser og slukker satans brennende piler." (C.O. Rosenius: Et liv i seier. Lunde forlag, side 105)


Luther sier at "den ekte troens vesen, er at den ikke setter sin lit til troen selv, men holder seg til Kristus. Den gir seg inn under Hans rettferdighet og lar den være skjerm og vern for seg."


Når jeg leser disse ordene av Luther tenker jeg på Salme 91,1-2: "Den som sitter i Den Høyestes ly, som bor i Den Allmektiges skygge, han sier til Herren: Min tilflukt og min borg, min Gud som jeg setter min lit til."

Ingen kommentarer: