tirsdag, juni 17, 2008

Den kjødelige, sjelelige eller åndelige kristne, del 1


Bibelen forteller oss at vi er skapt som ånd, sjel og legeme. Det er mange skriftsteder som viser dette, blant annet 1.Tess 5,23: "Må han selv, fredens Gud, hellige dere helt igjennom, og må deres ånd, sjel og legeme bevares fullkomne, ulastelige ved vår Herre Jesu Kristi komme!" Men det er ganske vanlig at man blander sammen begrepene "sjel og ånd", selv om det er to vidt forskjellige ting ut fra bibelsk tankegang.


Bibelen viser oss også at vi som mennesker kan leve etter det som kalles kjødet, et annet ord er legemet eller kroppen. Et eksempel på dette er Rom 8,12: "Derfor, brødre, skylder vi ikke kjødet noe, så vi skulle leve etter kjødet." Når Bibelen taler om at vi lever etter kjødet, betyr det at jeg lar kroppens fem sanser herske over meg, at jeg lever etter hva hørselen, synet, følelsen etc sier meg. Et kjødelig menneske i bibelsk forstand lever ikke etter ånden eller sjelen men etter sine sanser.


Men Bibelen taler også om sjelelige mennesker. "Men et sjelelig menneske tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, for det kan bare bedømmes på åndelig vis." (1.Kor 2,14) Judas er i sitt brev også inne på dette: "Disse er det som skaper splittelse, de er sjelelige mennesker som ikke har Ånden." (Jud v.19) Et sjelelig menneske lar sin sjel - det vil si deres følelser, vilje og forstand regjere over seg. Har jeg sterke følelser, så styrer disse meg. Det samme om jeg er en viljesterk person, så er det viljen som sitter i førersetet, og om mitt intellekt er stort, så blir forstanden lett min ledestjerne.


Når vi forstår at vi kan leve på disse to plan: som kjødelige og sjelelige mennesker, så er det lettere å forstå en god del av det som skjer i den kristne forsamling i dag. Og vi må lære oss til å skille mellom hva som er ånd, hva som er sjel og hva som er kjødelig. For om du leste disse skriftstedene nøye, la du sikkert merke til at begge disse måter å leve på er negative. Om det kjødelige menneske skrev apostelen Paulus: "vi skal ikke leve etter kjødet." Og om mennesker som styres av sitt sjelsliv: "det tar ikke imot det som hører Guds Ånd til ..."


Gud har nemlig aldri ment at vi skal leve etter kjødet eller sjelen. Guds mål er at ånden skal herske over sjelen og kjødet. Sjelen vår er ment å være en kanal, ikke en hindring for ånden, slik at Guds Ånd, som bor i vår ånd, kan vinne skikkelse i vår sjel. Om dette kan vi lese i 1.Kor 6,17 og Gal 4,19: "Men den som holder seg til Herren, er èn Ånd med ham." "Mine barn, som jeg igjen må føde med smerte, inntil Kristus vinner skikkelse i dere!" På denne måten kan ånden vår uttrykke seg gjennom vår sjel: "For det er åpenbart at dere er Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste, ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men på hjertets kjødtavler." (2.Kor 3,3)


Vi skal heller ikke lese lenge i vårt Nytestamente før vi støter på tre andre begreper, som har sammenheng med begrepene ånd, sjel og legeme. Jeg tenker på det indre menneske, det ytre menneske og det synlige menneske. Det synlige mennesket er kroppen vår, det ytre menneske er sjelen vår og det indre mennesket er vår ånd.


I kommende artikler skal vi se nærmere på hver enkelt del av disse. Og vi skal se hvordan Gud bruker korset (se illustrasjonen) utfører sitt verk i oss, slik at vi begynner å leve det korsfestede livet, og vår ånd frigjøres til å leve fullt for Gud. Jeg håper samtidig disse sannhetene, som man nesten aldri hører forkynt idag, skal gjøre oss bedre rustet til å skille åndene i en tid preget av så mye forvirring. Jeg håper denne undervisningen skal gjøre det lettere for oss å forstå når sjelelige og kjødelige krefter er til stede i våre møter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Denne undervisningen har jeg aldri hørt der jeg går for å høre Guds ord. Takk.

Anonym sa...

Tack BjornOlav,för den undervisning som du ger oss!
Det är som att få göra en djupdykning in i Guds Heliga ord.
Och detta med Guds vapen utrustning,det är nog ett bland det viktigaste som vi alltid ska ha på oss!Kanske varje morgon med Jesus gå igenom alla delar i rustningen,och att Han får lära oss att använda den!
Jag måste bara få skicka med en fin dikt här;

Hans hand mej sakta fattar,
jag sakta drages
uti Hans famn,som mej älskar så.
I stilla lycka jag salig lyssnar
till Fadersrösten, som säger då: Mitt lilla barn,du ej nu kan fatta
din Faders handlingssätt,
men en gång
när slöjan fallit och banden brustit,som anden bundit vid jordens tvång,
DÅ, skall du finna att allt var kärlek."Säg,vill du tro mej fast du nu ej ser?" "O,Gud förlåt mej,"
med brusten stämma jag snyftar och ber;"Tack Gud för rosorna vid vägen,och tack för solskenet på min stig.
Tack och för mörkret då jag fått känna,hur tomt det varit förutan Dig!" Ha en välsignad dag!
Karin

Anonym sa...

Bjørn olav,

hva mener du om trosbevegelsen sitt syn på dette med ånd,sjel og legeme. Vi er en ånd, har en sjel, og bor i en kropp?

Morten tobiaz

Bjørn Olav sa...

Trosbevegelsens syn på dette blir for snevert og skjematisk for meg. Gud har skapt oss som en treenighet og en helhet. Og det er som en enhet mellom ånd, sjel og legeme vi skal fungere, selv om det er fra ånden vår at livet springer ut og som sjelen og kroppen skal underordne seg.