søndag, juni 08, 2008

Et pionerektepar fra den første kristne tiden




I den forsamlingen hvor vi for tiden har gudstjenestelig fellesskap når jeg ikke er ute for å preke i andre sammenhenger, Toten frikirke, og hvor jeg preket i formiddag, har de en utsending i Kina. Jeg skal ikke røpe vedkommendes navn, da denne personen er i Midtens-Rike som såkalt "teltmaker". Det er jo blitt et begrep for mennesker som ved siden av sitt yrke, er misjonærer i land hvor for det er forbudt å forkynne evangeliet. Utsendingen fra den lutherske frikirken på Raufoss er ofte i mine tanker og bønner. Jeg gleder meg til han kommer hjem, så vi kan få del i det som skjer i hans teltmakervirksomhet.


Når vi leser Apostlenes gjerninger - en bok en venn av meg kaller "De apostoliske gærninger", fordi han synes de lever slike radikale liv - finner vi også historien om et ektepar som var teltmakere, men disse var det av yrke. Det er fra dette ekteparet vi har fått begrepet "teltmakervirksomhet". Personlig tror jeg denne formen for virksomhet er en av de viktigste "hjelpemidlene" vi har for å nå unådde folkeslag med evangeliet. Ekteparet jeg tenker på er Priskilla og Akvilas. Vi finner dem første gang omtalt i Apgj 18,1-11. Da befinner de seg i Korint hvor de assisterer apostelen Paulus i å grunnlegge den kristne forsamlingen der. Paulus bodde da hos dem og arbeidet sammen med dem, for han var jo også teltmaker av yrke. I Korint deltar Priskilla og Akvilas aktivt med i grunnleggelsen av den kristne forsamlingen i denne storbyen.


Da Paulus drar fra Korint, følger Priskilla og Akvilas med, men de blir igjen i Efesos, hvor disse to danner en base for misjon og disippelgjøring. De tar fatt på det møysommelige arbeidet med å plante en kristen forsamling i Efesos. Når Paulus kommer tilbake noe senere bryter vekkelsen løs!


Det er veldig interessant å se hvor bevisste dette ekteparet er på å følge Jesu ord i Matt 28,19-20: "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler ..... og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere."I Efesos møter de en skriftlærd ved navn Apollos. Denne var tydelig blitt en kristen, men trengte opplæring, og dette så dette ekteparet. De tok ham til seg "og la Guds vei nøyere ut for ham." (Apgj 18,26)


Senere, under vekkelsen i Efesos, ser det ut til at Priskilla og Akvilas grunnlegger en forsamling i sitt hus, kanskje i en spesiell del av storbyen. Dette ekteparet var virkelig pionerer. Vi leser nemlig om dette i 1.Kor 16,19: "Menighetene i Asia hilser dere. Akvilas og Priska, samme med menigheten i deres hus, hilser dere hjertelig i Herren."


En tid senere drar Priskilla og Akvilas til Rom, hvor de også planter en forsamling. Da Paulus senere skriver sitt brev til forsamlingen der, nevner han dette ekteparet spesielt. "Hils Priska og Akvilas, mine medarbeidere i Kristus Jesus. De har våget sitt eget liv for mitt. Ikke bare jeg, men også alle menigheter av hedningene takker dem. Hils også menigheten i deres hus." (Rom 16,3-5a) Legg merke til hvor ansette disse to var, ikke bare i en forsamling, men "alle menigheter av hedningene"!


Men det stanser ikke med Rom for dette pionerparet. De fortsetter sitt pionervirke under Guds ledelse, og drar fra sted til sted med sitt håndverk. Da Paulus skriver sitt siste brev fra fangecellen i Rom, ber han Timoteus hilse Priskilla og Akvilas, som nå er i full virksomhet i en annen by, som ikke er navngitt. "Hils Priska og Akvilas og Onesiforus' huslyd." (2.Tim 4,19)


Måtte Gud Herren reise opp og kalle slike ektepar i dag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsker denne bloggen bjørn. Du er en røst som roper i ødemarken. En som tør å tale der andre tier.
Gud velsigne deg for det.

mvh

Morten Tobiaz

Anonym sa...

Som jeg skulle sagt det sjøl!
Etter Bibelen er den det første jeg leser hver dag. Betyr enormt mye for meg!!

Anonym sa...

Ja, jeg stiller meg i linja; - GRATULERER Bjørn Olav Hansen, med denne Bloggen. Enestående i sitt slag, garantert! - rett og slett - utrolig bra! Du må da legge ned mye tid på dette, kjære broder? Jeg beundrer Din tålmodighet og Ditt mot, stå på - flere av Din karakter og standhaftighet - jweg mener vel nidkjærhet til Guds Ord - slik også Geir Rune, Karin o. a. og har -ja, da hadde situasjonen selvfølgelig sett helt annerledes ut enn den dessverre gjør i dag i vårt kjære land.
Ber naturligvis for Deg, spes. helse o. a. - og Dine, Bjørn Olav, og for denne bloggen!

Mvh
Sigbjørn Killerud