søndag, juni 01, 2008

Hvordan unngå å bli forført, del 3

"Den største enkeltstående fare i den siste tid er ikke sykdom, fattigdom eller forfølgelse. Det er forførelse. Den som sier: 'Det vil aldri kunne skje med meg,' han er allerede forført, fordi den person sier noe ikke kan skje, som Jesus sier kan skje."

Ordene tilhører bibellæreren Derek Prince (bildet). I en artikkel han har skrevet om forførelse sammenligner han vår tid med den tiden da Jonatan Edwards og Charles Finney levde og virket. Også i deres møter skjedde det ulike manifestasjoner. Men Prince peker på at det er noen vesentlige forskjeller på det som skjedde den gang og nå. Han mener sågar at forskjellene er større enn likhetene! Og det enda mange bruker Edwards/Finney til inntekt for at disse manifestasjonene er av Gud.


1. Det var en sterk forkynnelse hvor Guds ord sto meget sentralt. I en del av det som skjer i dag er det knapt noen forkynnelse fra Bibelen i det hele tatt. Og om det er, er det liten fokusering på korsets både horisontale og vertikale virkning.


Jeg har vært på møter hvor taleren ikke åpnet Bibelen en eneste gang, eller var såkalt "drukken i Den Hellige Ånd", så han hadde ingenting å si, annet enn uforståelige lyder mens han sto svaiende og ristende på talerstolen. Men visstnok var Guds nærværet veldig sterkt til stede.


2. Det andre Derek Prince har lagt merke til når det gjelder Edwards/Finney var at dette var menn som kalte til omvendelse. Legg forøvrig merke til at det ordet som ofte siteres når det gjelder at Gud skal sende en fornyelse over sitt folk, og gjenopprette alle ting, også omhandler omvendelse! "Fatt da et annet sinn og omvend dere, så deres synder kan bli utslettet og det kan komme tider med fornyelse og trøst fra Herrens åsyn, og han kan sende den Messias som forut er utkåret for dere, Jesus, ham som himmelen skal huse inntil de tider da alt det blir gjenopprettet som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av." (Apgj 3,19-21)

I de møtene hvor disse manifestasjonene har vært, og hvor jeg har vært tilstrede har jeg sjeldent eller aldri hørt noen omvendelsesforkynnelse.

Det er forøvrig mye snakk om Den Hellige Ånd. La oss i den forbindelse huske at Den Hellige Ånd aldri fremhever seg selv, Han kaster alltid glans over Jesus. Ånden peker alltid på Jesus. Når fokuset blir på Den Hellige Ånd, skal vi alltid være oppmerksom. Ånden vil nemlig ikke tillate det. Bli det fokusert på Den Hellige Ånd, så vær altså ekstra på vakt! Når dette er sagt, la meg også legge til at det finnes ekte emosjonelle og fysiske reaksjoner i møte med Gud. For det er jo slik at vi mennesker er et emosjonelt vesen, og følelsene våre utgjør en integrert og viktig del av totaliteten. Det er også av denne grunn at menneskets følelser spiller en viktig rolle i tilbedelsen av Gud og i tjenesten for Ham. Sann omvendelse verken undertrykker eller utsletter følelsene våre. Tvert imot er det slik at omvendelsen frigjør følelsene våre og så leder dem i rett retning. Men et menneskes følelser må komme inn under Den Hellige Ånds kontroll og makt. Det er nemlig også noe som kalles sjeliske reaksjoner. Vi skal komme tilbake til dette i en annen artikkel.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Bjørn Olav.

Har du lest min siste kommentar
(kl. 2.13 PM) til "Globale forførelser i endetiden, del 4?

Guds fred!

Stener

Bjørn Olav sa...

Jeg kommer med en kommentar til denne senere i dag (søndag). Først skal jeg tale på en gudstjeneste i Kolbotn.

Anonym sa...

Så bra det du skriver om forførelser nå for tiden!
Og om omvendelse, som nesten er blitt et fremmedord i kristent vokabulari våre dager.
Får si lykke til med gudstjenesten i ettertid, i dag, også!
Budskapet som du skriver om på bloggen din de siste gg er noe som trengs i disse tider!
Ønsker deg lykke til med andre utfordringer, også, både helse og økonomi!

Wenche Johanne.

Anonym sa...

BjornOlav,här är en sång till dej,som du ska gömma nära intill ditt hjärta!
:"Han ger mera nåd,när min börda blir större,
när arbetet växer mer nåd Han beter.Vid ökade trångmål Hans kärlek fördubblas,när prövningar mig mötaSin Frid Han mej ger."

"Hans Kärlek är gränslös Hans nåd är oändlig.
Hans kraft ingen människa utforskat än.Ty av sina väldiga eviga krafter,Han giver och giver och giver igen."

"När allt vad vi ägt utav mod synes svika,
när kraften är tömd,fastän dag ej är slut.
När vi har nått botten av tillgångar egna,Vår Fader då endast begynt att ge ut."

"O,Jesus för dej vill jag öppna mitt hjärta,I Tro ta emot av de skatter Du ger.
och sedan ge ut,ty ju mera jag giver,så strömmar välsignelsens flod ännu mer."

Tag emot och vila i detta BjornOlav,för det är för dej!
Karin

Bjørn Olav sa...

Wenche Johanne

Takk for hyggelig hilsen!

Bjørn Olav sa...

Karin

Jeg tar sangen som en hilsen fra himmelen!

Bjørn Olav sa...

Stener

Se kommentar under nevnte artikkel.

Anonym sa...

Har du sendt meg adressen til Karin i Sverige?

Stener

Bjørn Olav sa...

Du får den i løpet av kvelden. Har problemer med datamaskinen min, og må sende fra en annen.

KuleKnut sa...

og du, dette eregentlig et apropos til en post lenger nede, men apropos Lakeland og sånne type ting satt jeg og grubla litt her på disse tingene og kom plutselig på hva de sa om de første kristne i begynnelsen av Apg ett sted. (husker ikke vers og kapittel) De sa noe sånn som at hvis dette er ikke er fra Gud men nok et svermeri (også regner han opp en del opprør og profeter som har blitt kjempestore og virket truende for så å rett etterpå dødd ut) så er det ikke noe farlig, da vil dette også dø ut på samme måte, men hvis dette derimot er i fra Gud, hvordan kan vi da våge å stå opp i mot selveste Gud sjøl? Nei, vi lar det ligge dødt, ser det ann og så vil det løse seg av seg selv...

Veit ikke om du skjønte noe av det, men jeg bare kom på det skriftstedet og har ikke Bibel akkurat her og fikk ikke sitert men du kjenner det sikkert. Det er i allefall helt i begynnelsen av apg. Veit ikke om det er noe å ta med seg, men kunne ikke skade å nevne det i og med at jeg kom på det sånn helt plutselig.

Anonym sa...

Jeg har veldig sans for sitatet, men det er vel strengt talt Paulus gamle læremester Galmaliel som er sitert hvor noen sikkert vil bestride at dette er et "inspirert ord" i samme forstand, som det som er sitert, eller skrevet av en kristen.

Bibelen gjengir jo også djevelen, og demoner så en viss gradering av hvor gudsinspirerte enkelte av sitatene i den forstand er regner jeg med at alle her er med på.

Gamaliel, leder for "det høye råd"\sanhedrin var som kjent fariseer, og skriftlærd, og meg bekjent er det aldri kommet fram at han noen gang ble en kristen heller. (der kan jeg ta feil.)

Alikevel ser vi at Lukas omtaler gamaliel med stor respekt.

Personlig så tror jeg nok Galmaliel i en eller annen grad var inspirert av Gud når han sa dette.

Om det var i hans visdom, og kjennskap gjennom skriftene, eller DHÅ direkte skal jeg ikke uttale meg om, og jeg kan som sagt gå med på at dette ikke bør siteres fra Bibelen helt uten presisering av at det er sitat av en skriftlærd fariseer som var leder i det høye råd/sanhedrin og som ikke var kristen.

Husk også at Galmaliel antagelig i sin tid støttet Saulus/Paulus korstog mot de kristne slik at man også kan diskutere hva nøyaktig meningen, og tanken bak sitatet var.

(Apostlenes gjerninger 5 vers 33f.)

"Da de hørte det, ble de rasende og bestemte seg for å rydde dem av veien. 34 Men da reiste det seg en mann i Rådet, fariseeren Gamaliel, en lovlærer som hele folket satte høyt. Han befalte dem å føre mennene ut en liten stund 35 og sa: «Israelitter, tenk dere godt om før dere gjør noe med disse mennene. 36 For en tid siden sto Tevdas fram. Han ga seg ut for å være noe stort, og omkring fire hundre mann sluttet seg til ham. Men han ble drept, og alle tilhengerne hans ble spredt og forsvant. 37 Etter ham, da folketellingen pågikk, kom galileeren Judas. Han fikk folk med seg, men også han omkom, og alle tilhengerne hans ble spredt. 38 Og nå sier jeg dere: Hold dere unna disse mennene. Slipp dem fri! For dersom dette er menneskers vilje og verk, blir det ingenting av det. 39 Men er det av Gud, da kan dere ikke stoppe dem. Pass dere, ellers kan det vise seg at dere kjemper mot Gud.»"

Anonym sa...

Whoops. forrige innlegg var fra meg.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Gamaliels gode råd er vel verd å ta med seg, samtidig som vi som de som av Gud er betrodd å være hyrder være tydelige i vår rettledning i forhold til vranglære og forførelse.

Nå er det heller ikke noe kvalitetssikring at noe vokser seg sterkt og stort. Eks: mormonerne og Jehovas vitner. Dette er ikke kristne bevegelser, selv om de påberoper seg å være det, men de er sterke og har overlevd i mange år.

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Ja, både mormonerne, jehovas vitner og adventistene er av de raskest voksende religiøse bevegelsene i verden. (nå skal riktignok ikke nødvendigvis adventistene settes i boks med de øvrige.)

Det hadde foresten vært interessant å en gang lese et innlegg om adventistene av deg.

Mvh.
Lars

KuleKnut sa...

Jepps, jeg er enig i det dere skriver, og som jeg skrev har jeg ingen spes grunn til å dra frem sitatet anna enn det jeg skrev, men tenkte at tanken var morsom og nevne og takk for at du siterte det ordret her, digg å lese skriftstedet sånn det er og ikke bare sånn jeg husker det. Begynner å bli mange år siden jeg leste det og er på fjellet uten Bibel av ven eller annen merkelig grunn... Har aldri skjedd før og skal nok ikke gjenta seg. Drassa med meg et NT helt opp på Kilimanjaro så da burde jeg fått rota med meg ett til Stryn også.

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Kilimanjaro - navnet er magisk!

Jeg har utlovet 100 kroner i belønning til de som finner meg uten Det nye testamente eller Bibelen med meg. :D

KuleKnut sa...

Ja det var helt fantastisk! Leste du reiserepotasjen min i OA om turen? Hvis ikke kan jeg sende deg pdf fil på den, men da må jeg ha mailadressa di, kan sendes til post@knutanders.com

Ja, hundre kroner syns jeg var lite egentlig! Kan nok ikke skryte på meg å ha den med meg over alt, men ligger stort sett alltid i bagen på reise og har sikkert 20 versjoner i hylla mi, og flere som aldri står i hylla men ligger rundt omkring. Ble også banka på undomsskolen fordi jeg alltid hadde Bibelen i sekken og la den fremst på pulten min, så jeg kan nok skryte på meg å være en bibelbærer uansett!

Utrolig god bok veit du! :D Kunne sikkert snakka et år i strekk om hva den har betydd for meg.