onsdag, juni 04, 2008

Kommer vekkelsen eller?



Den tidligere redaktøren for Agenda 3.16, nåværende debattleder i Vårt Land, Espen Utaker, skrev en meget tankevekkende kommentar på avisens nettside i går. I denne artikkelen kommenterer han påstandene om "den store vekkelsen" som skal komme til Norge. Utaker skriver:

"Allerede da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg vite at det skulle komme en voldsom vekkelse over Oslo og at Norge skulle bli frelst. Tjuefem år etter hører jeg fremdeles at Norge skal ha en helt spesiell posisjon i den neste vekkelsen. På disse årene har Norge blitt ytterligere sekularisert, stadig færre er kristne, og vekkelsen virker lengre unna enn noen gang. Men drømmen om vekkelse er for mange kristne like sterk, selv om mange har opplevd skuffelser og nederlag med vekkelser som døde ut eller ikke kom."

Jeg tror det er viktig at vi tar inn over oss det Utaker skriver, og spør oss og Gud om disse profetiene virkelig kommer fra Ham, eller ikke. Om dette er fra Gud, hvorfor skjer det da ikke? Jeg er fullstendig klar over at det er smertefullt å sette søkelyset på dette, men vi må om vi skal være troverdige.

Kan det være at Gud virkelig vil sende disse vekkelsene, men at det er vi som ikke er villige til å betale prisen i form av overgivelse og innvielse til Gud?

For noen måneder siden talte jeg på den nasjonale bønnekonferansen i Danmark. Der møte jeg Rhonda Hughey som har vært vitne til noen av de bemerkelsesverdige vekkelsene, som har skjedd ulike steder på jorda, de siste årene. Dette er vist på de såkalte "Transformation" videoene, hvor hele samfunn er blitt berørt av Guds kraft og blitt forvandlet. Med flere hundre danske forbedere foran seg, sa Rhonda:

"Dere ber om og lengter etter vekkelse, men jeg tror ikke på dere!" Det var litt av en hilsen å gi til en gruppe hengitte forbedere! :D Så la hun til: "Om dere faster fra å se TV to-tre måneder, og bruker den tiden til bønn og innvielse, så skal jeg begynne å tro på dere!"

Jeg tror noe av svaret ligger her. Det er ingen tvil om at vi trenger vekkelse, og at Gud vil sende vekkelse, men noen må betale prisen for å få vekkelse! Den kommer ikke av seg selv. Det vil kreve personlige offer, bønn på våre knær, omvendelse fra synd. Det vil kreve at vi vender oss fra materialismens avguder, og søker Hans ansikt og Hans ære. Dr. Michael Browns budskap: "Hvor frelst er vi?" dirrer i mitt indre hele tiden, og har rusket opp i min tilværelse. I går kom jeg over de samme tonene fra First Baptist Chuch i Muscle Shoals, USA. Det gledet meg veldig. Jeg kommer tilbake med en presentasjon av denne menigheten, som er en del av Sørstatsbaptistene, i en annen bloggartikkel.

Men vi må også våge å spørre: Kan det være at noen av disse profetiene ikke er fra Gud, men er ønsketenkning? Taler Guds ord om en siste stor endetidsvekkelse, eller taler den om frafall og vanskelige tider?

20 kommentarer:

Anonym sa...

På hvilken måte har Toronto-vekkelsen og Pensacola-vekkelsen påvirket lokalsamfunnet? Det skal bli interessant å se om samfunnet blir forandret i etterkant av Lakeland-vekkelsen. I "Transformation- videoene" kan vi se bl.a at fengsler har blitt stengt og omgjort til kirker p.g.a kriminaliten mer eller mindre er blitt borte. Avlingene vokser og blir rekord stor.
Men selv om disse "ukjente" stedene fra "Transformation" har opplevd sann vekkelse, så er de det ikke først og fremst dit vekkelse-lengtende mennesker oppsøker. Nei, over 3 millioner mennesker har besøkt Browsville-menigheten i Pensacola og sikker minst like mange har reist til TACF i Toronto. Nå reiser nordmenn og andre til Lakeland for¨å oppleve vekkelsen der og ta den med seg hjem! Mange blir tiltrukket at de "vekkelsene" som får stor mediadekning. Mens de stedene som har opplevd sann vekkelse, knapt blir besøkt. Jeg synes det er et tankekors.

La oss ta Rhonda Hughey på alvor.

Jeg utfordrer bloggens lesere til å faste fra TV-titting fram til
1.aug. og la oss bruke disse sommerdagene til bønn og innvielse. Hvem tar utfordringen?

Stener

Anonym sa...

Jeg blir ikke med på å faste fra TV, for jeg mener jeg har TV-en under kontroll. Men jeg tror det er viktig å bestemme seg for konkrete ting, og gjennomføre dem. Vi kan lett være på møter eller i bønn, og si eller synge til Gud: "Jeg vil gi deg alt" ("I surrender all"), men når vi ikke tenker konkret på hva vi skal gi til Gud, eller hva vi skal forandre på i hverdagen vår, blir dette tomme ord.

Vi kan diskutere om profetier om vekkelse i Norge er sanne eller ønskedrømmer, men uansett oppfordrer Jesus oss til å søke Ham i bønn og være vitner om Ham.

Derfor tror jeg hver og en av oss bør sette av tid med Gud, planlegge tidspunkter for personlig bibellesing, bønn og møter - og gjennomføre det. Hvis vi ikke greier å gjennomføre planen, vil Gud tilgi oss det, og hjelpe oss å forstå hvorfor vi ikke greide det. (Dette synes jeg selv er vanskelig.)

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Stener

Jeg synes "Transformation" videoene viser eksempler på hva som skjer når evangeliet forkynnes på en slik måte, at det fører til sann omvendelse. Det er mange ting som kunne trekkes frem i denne sammenhengen, men en av de tingene jeg personlig synes er iøyenfallende er at det ikke er fokus på et sted, eller på personer men på Jesus. Og alle disse stedene som har opplevd forvandling, kjennetegnes av at mennesker har omvendt seg.

Det skal bli spennende å se hvor mange du får med deg på en TV faste. Dette er nemlig noe som koster, og som viser hva vi er villig til å ofre og hvor radikalt vi vil leve.

For egen del er jeg med, men vi er i en spesiell familiesituasjon, som jeg ikke kan gå inn på her, men den gjør at det ikke kan bli en fullstendig faste. Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan gå i detalj på bloggen, men Gud vet.

Når det gjelder Pensacola og Toronto tror jeg ingen av disse "vekkelsene" har hatt noen innvirkning på lokalsamfunnet. Det har stort sett dreid seg om tilreisende.

Anonym sa...

Nå synes jeg forsåvidt disse "profetene" har sagt stort sett det samme som du skrev her.

F. eks så jeg Jan Hanvold igår på en konferanse med en stor amerikaner hvor han understreket nettopp dette at vi må være villige til å betale prisen for vekkelsen, og at den da vil komme.

Og den har fortsatt ikke kommet...

Hvor Bibelsk er foresten "vekkelse"? (et ord man ikke finner i Bibelen)

Visste du at 100 år etter Jesu oppstandelse var det bare 25.000 kristne?

Dessuten er jo ordet, og fenomenet egentlig tilpasset de som til en eller annen grad regner seg som kristne, og blir vekket.

Ikke dagens Norge, og Europa hvor de fleste faktisk ikke har en kristren tro å vekke opp.


Mvh.
Lars

Anonym sa...

Charles Finney sa en gang at "Gud vil alltid alltid vekkelse".

Det er altså ikke Gud som holder igjen, men vi kristne som ikke rydder vei i våre liv og i våre menigheter slik at vekkelsen bryter frem.

Jeg ser for meg en elv bak en stor demning. Vi kristne er kallet til å åpne slusene, fjerne hindringene, slik at landsbyen kan få frisk og rent vann. Det sanne legende vann fra himmelen.

Gud sender ikke vekkelse. Vekkelsens ånd er noe alle kristne har del i. Vi må bare fjerne barrierene slik at Ånden kan få virke med full kraft.

Faren med alle profetordene om vekkelse er at de ofte passiviserer og får oss til å tro at vekkelse er helt og holdent opp til Gud. Hvis dette var tilfelle burde det jo vært vekkelse overalt til enhver tid, for Gud vil jo at alle skal bli frest.

Må herren hjelpe oss å rydde denne veien, slik at Gud kan komme med kraft og herlighet i våre liv og i våre menigeheter til mange menneskers frelse.

Morten Tobiaz

Anonym sa...

Skulle ønske jeg kunne bli med i TV- fasten, men det er vanskelig for meg å binde meg til noe sånt når jeg ikke bor alene i huset. Mener vi har kontroll over det apparatet, så for min del er det nok andre ting jeg bør faste fra. Men Gud vil ikke tvinge, Han vil lede oss til akkurat det Han ser at den enkelte trenger å få hlelt inn under hans innflytelse. Godt å bli minnet om det å innvie seg til Herren igjen.

Hilsen Karin

Bjørn Olav sa...

Jeg forstår godt Karins dillemma, og jeg tror vi må finne ut hva som vi kan bidra med den enkelte av oss, for å få tid til å søke Gud for landet. Det bør komme i tillegg til at vi søker Gud for oss selv. Det er så mange ting vi kan faste fra. Ikke bare mat og TV. Men jeg tror Rhonda tok frem dette med TV fordi det er mange kristne som bruker masse tid foran TV skjermen. Når såpe får mer tid enn Gud, så må man spørre seg om hvem som er herre over hva.

Anonym sa...

Det viktigste er ikke hva vi faster fra. Men dersom vi vil innvie oss til Herren igjen, så vil det få konsekvenser. Da må vi forsake noe av det som vi ellers bruker tiden på i det daglige. Og det er mye vi kan avstå i fra for å bruke mer tid sammen med Herren.

Stener

Anonym sa...

Stener,det verkar vara ett bra förslag,att fasta från tv.tittande ett tag.Tänkte du alla dagar eller vissa dagar? Det kommer för mej också,att isåfall,så kunde vi bloggens läsare komma överens om att vissa dagar be särskilt för väckelse över våra länder,Norge,Sverige?Jag ska allvarligt tänka på detta.
Det som också länge har varit i mina tankar det är att i den staden där man bor vissa dagar några stycken går runt staden,och ber. Ena dagen är vi på ett ställe,och andra dagen är vi på ett annat ställe. Vad tycker ni?
Det kom till mej Josua när han tågade runt Jeriko,och murarna föll!
Det var ett förslag.
Fridshälsningar Karin




Friddsh. Karin

oddelv sa...

Det er sikkert mange ting vi bør og kan avstå fra, altså "faste". Når Bibelen taler om faste er det vel uten unntak å ikke spise , (og drikke) over en tid. Paulus nevner riktignok å "undertvinge sitt legeme", men han benvner det ikke som "faste".

Bjørn Olav sa...

Faste omtales ikke bare som avståelse fra mat. Jes 58,6-7 innebærer at bibelsk faste er noe mer:

"Er ikke dette den fasten jeg finner behag i, at dere løser ugudelighets lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri og bryter hvert et åk? Er det ikke dette at du bryter ditt brød til den som sulter, og lar hjemløse stakkarer komme i hus - når du ser en naken, at du da kler ham, og at du ikke drar deg bort fra dem som er av ditt eget kjøtt og blod."

Anonym sa...

Karin i Sverige.

Hver enkelt må finne ut hvor mye Tv-titting enn vil avstå fra. F.eks så kan det kanskje vær nok med å se på en nyhetssending pr. dag.

Det er godt forslag at vi ber for Sverige og Norge, ja gjerne også de andre skandinaviske landene på faste dager.

Bønnevandringer er noe jeg også må sette i gang med. Forøvrig så er i nabolaget laget en flott skogsti som ender ute ved sjøkanten og der er det satt opp en benk. Dette er nå blitt min bønnesti.

Profetien som du ønsket, er sendt i posten i dag.

Stener

oddelv sa...

Hei Bjørn Olav,

Det er helt riktig. Men ordene var rettet mot de som fastet uten å følge disse budene. Kapitlet begynner slik: "Fortell mitt folk om deres ondskap,Jakobs ætt om deres synder."

Faste er nytteløst uten at hjerteforholdet er i orden.

Odd

Bjørn Olav sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bjørn Olav sa...

Det har du alldeles rett i, gode broder! I verset forut for de jeg siterte fra Jes 58, heter det:

"Er dette den fasten jeg finner behag i, en dag når mennesker plager sin sjel? At en bøyer sitt hode som et siv og reder sin seng i sekk og asske - kaller du det en faste og en dag som behager Herren?" (v.5)

Hadde Bibelen vært tilgjengelig for folk flest, og for en del munker i særdeleshet i Middelalderen, så hadde de sluppet å drive med selvplaging og selvpining. Herren har ikke behag i det. Bibelen snakker om avholdenhet, enkelhet og nøysomhet, men det er noe annet.

Poenget mitt var bare å understreke at faste ikke nødvendigvis betyr faste kun fra mat.

Anonym sa...

Stener:
Tack för att du har sänt profetian,jag sätter mycket stort värde på det!Ja,jag känner att jag vill vara med om en fasta från tv tittande.Jag tänkte vissa dagar,så kan man som du brukar göra ta en ensam promenad gärna som du en stilla skogs promenad,ensam med Herren!Det är något som jag redan i kväll ska börja med.En stilla skogspromenad,med bön,och samtal med min Käre Jesus!Jag har även här en plats som heter Björnön,och där finns det skogsstigar och nära till stranden där man kan sitta och be!
Ha en bra dag Stener,och Guds välsignelse. Hälsar Sv. Karin

Anonym sa...

For meg er ikke TV et problem. Jeg blir så sint nesten hver gang jeg ser på TV, der er så mye søppel! Men den står ofte på da andre i familien har et annet syn på den saken.

Min utfordring ligger i PC-bruk. Jeg bruker altfor mye tid ved den. For noen dager siden valgte jeg å gå litt drastisk til verks. Jeg sletta alle linker/bokmerker og bestemte meg for å avslutte min deltagelse ved flere forum. Det stjeler mye tid. Nå er jeg hver dag innom denne bloggen og en eneste til. Og tid til bibel og bønn har økt. Jeg håper det fortsetter slik. Dere må gjerne være med å be om det! Jeg har en økende nød for mitt eget trosliv og Norge. Nå gjenstår det bare å finne frem til Gud i bønn igjen. Det er vanskelig å finne tilbake til den gode rytmen etter alle disse årene da bibel og bønn var plikt, ikke selve livet. Jeg håper på en varig forandring.

Gud velsigne dere som skriver så mye bra her inne! Det er til stor selvransakelse for meg. Spesielt du Bjørn Olav, skal ha stor takk!

Anonym sa...

Ja, det kan bli mye tid framfor datamaskinen.
Hvorfor ikke prøve å ha den avslått på helligdager, sånn til vanlig..?
En hver må finne sin måte.

Hilsen karin

Anonym sa...

Jeg må innrømme at for min egen del blir det for mye tid foran PCèn. Det vil jeg gjøre noe med. Men denne bloggen vil jeg ikke unnvære.

Stener