lørdag, juni 14, 2008

Ledersamling i bønnekoia Mamre


I dag har bønnekoia Mamre vært husly for en samtale mellom noen ledere for norsk pinsebevegelse. Fordi samtalene har vært av forberedende karakter, vil jeg ikke avsløre hvem mine "celebre" gjester har vært, men det kan sies at det skjer en del spennende ting på ledernivå for tiden, av ulik karakter. Det er det all grunn til å glede seg over. Særlig i en tid hvor mørket synes å befeste sitt grep om Norge. Da er det flott at ledere som står på Guds ords grunn kan møtes for å samtale om felles strategier for Norge. Det har vært godt å være sammen, under så enkle forhold som denne bønnekoia representerer. En kaffekopp med usmørte rundstykker, rugkjeks og en Kvikklunsj var hele serveringen, over en åpen Bibel. Men bedre kunne det ikke bli, fordi vi delte selskap med Jesus! Og som kjent levde Han under enkle kår. Så fjernt fra det luksusliv som enkelte predikanter lever, og krever. Jeg hørte nylig at budsjettet til en ikke ukjent amerikansk predikant som har vært på Norgesbesøk i en ukes tid, var på en million norske kroner. Nå kostet vel møtelokalene noe, men det er vel ingen tvil om at predikanten reiser hjem med noen hundretusen i lommeboka. Ikke det at jeg misunner han, men jeg finner ikke noe grunnlag i Skriften for at Ordets forkynnere skal leve i lukus. Men jeg skulle gjerne hatt noen hundretusener slik at vi kunne skaffe til veie et enkelt møtetelt for å holde evangeliske møter i Norge og utlandet. Jeg har tro for at Herren vil svare på våre bønner om det. Det er mange som må reddes for evigheten, og høsten er moden for innhøstning. Kan du være med meg å be for dette?

4 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav, så härligt det ser ut i din bönekoja!Omgiven av skog och fjäll i bakgrunden!Skulle det vara mycket begärt om jag ber dig om du ville sända något kort från din bönekoja till mej per post?
Då får jag liksom vara med i bönekojan och be.
Ja bjornOlav,jag tycker det är något som är fel,när en del predikanter åker hem med plånboken överfylld.Vi har fått för intet,och då ska vi och ge för intet.Visst vet jag att resor och logi kostar,men jag tror inte att det är vår Himmelske Faders mening att vi själva ska leva i överflöd av denna världens goda på att vara Hans lärjungar!
Jag brukar alltid säga att när Jesus blev född,det var inte i det flottaste slott,nej,det var i ett stall!Ska vi som Guds barn då leva i överflöd?Nej,men vi ska ge ut av det rika liv som Jesus har gett till oss!Och det är skillnad!
Guds välsignelse till dej och fam.
Karin
PS.Jag ska vara med och be om det du sa.

Bjørn Olav sa...

Jeg skal se om jeg ikke klarer å få kopiert noen av bildene fra koia. Det er ingen fjell her, men en del åser, og masse skog, som jeg elsker. Dette er et av mine favorittområder siden barndommen. Her har jeg også mine bærområder. Sara Lidman skrev om "hjortronlandet" -det finnes hjortron her, eller multer på norsk. Og blåbær og tyttebær, og her er elg, hare, ugler, og nedenfor koia finnes det en liten innsjø.

Anonym sa...

BjornOlav; Sara Lidman,hon kommer ju från samma ställe som jag är från,nämligen Burträsk i Västerbotten.
Tyttebär,(lingon)så gulligt det låter på Norska.
Vet du BjornOlav vem som var i Kyrkan idag?jo,kommer du ihåg att jag bad om förbön för en som heter Inger,och hennes make var fast i spriten?
Idag när jag kom till kyrkan,så var hon där med sin make Ingvar.Och prisat vare Herren,hon sa till mej,att han hade böjt sej åter!Hon var så glad!
Tack BjornOlav för förbön!
Hjälp mej och be att han blir bevarad!
Vet du vem som kommer hem till Sverige i slutet på juli?Jo min dotter och lille alfred,och lilla Ellen.Maken Anders kommer senare.
Och dom ska vara hemma ett år!
Kommer du ihåg när jag var i Amerika,att lilla Ellen skrev ett mail till dej?
Det ska bli så underbart att få hem dom!
Ha det så bra,BjornOlav och Guds Välsignelse!
Karin

Bjørn Olav sa...

Halleluja for bønnesvar! Så herlig å høre. All ære til Jesus. Ja, vi skal være med å be om at han blir bevart, og at han blir satt helt fri.

Så spennende at du er fra Burträsk. Der skulle jeg gjerne ha vært. Synes liksom jeg kjenner litt til dette stedet, gjennom det jeg har lest. Så bra at du får ha dine så nært et helt år. Herlig! Gleder meg sammen med deg. Ha en velsignet uke med Jesus.