mandag, juni 23, 2008

Sjikane og personangrep fører til at moderering av innlegg innføres


Etter en lang periode med sjikane, fremsetting av løgnaktige påstander og direkte hatefulle personangrep har jeg vurdert å stenge denne bloggen. Jeg angripes på den mest simple måte fordi jeg har vært åpen og personlig om mitt trosliv og mine troskamper, og min sykdom. Dette har jeg valgt å gjøre, fordi jeg vet andre sliter med de samme tingene og det kan være til hjelp å møte noen som har opplevd tilsvarende ting. Likevel fremstilles dette på følgende måte av en som stadig omtaler meg i lite hyggelige former på sin egen og andres blogger: "en mann (undertegnede) som bedyrer sin bibeltroskap og sin gudsfrykt i pompøs offentlighet hver eneste dag, og som opplever seg i stand til å fordømme alle som ikke tenker og tror som ham selv."


Jeg har ønsket at bloggen skal være en plass for en åpen samtale, men jeg har innført visse publiseringsregler. De står gjengitt på bloggens heading. Men stadig må innlegg slettes fordi de bryter med disse enkle publiseringsreglene. Frem til nå - ved visse få unntak i korte perioder - har bloggen vært åpen for å legge igjen kommentarer. Også anonymt. To personer er utestengt fra å kommentere på grunn av gjentatte brudd på publiseringsreglene. De fortsetter likevel å sende inn sine bidrag. Gjerne på tider av døgnet da de antar at jeg ikke er hjemme, eller de gjør det på natten. Dermed har de et visst håp om at andre kan lese deres innlegg før jeg får mulighet til å slette dem. Disse innleggene bryter som regel med publiseringsreglene og inneholder ofte sjikane og sterke personangrep. Jeg kan nevne eksempler på et innlegg som sto på trykk denne natten, og som er slettet. Her heter det blant annet: "Du skremmer folk vekk fra Gud. Det er det som er fryktelig alvorlig med denne bloggen. Det er ingen som kan kjenne seg igjen i det du skriver for du følger jo ikke ordene selv. Du av alle burde jo være et forbilde for det du skriver om. De fleste oppegående mennesker ser jo at du ikke gjør det. Du er jo bare en simpel hykler og en løgner." Og videre: "Du ligner jo ikke Jesus i det hele tatt. Jesus var jo et bra menneske han. Det vet man jo selv om man ikke er kristen en gang. Du er jo bare egoistisk og tåler ikke å høre motstand eller kritikk. Du elsker mest av alt deg selv. Du er bare et forbilde for deg selv." Og til slutt: "Du sitter med fasiten og du vil bli hyllet for det. Du sitter på din høye stol inni ditt lille speilrom og nyter alle sider av deg selv. Og du slår rundt deg med din bibel og slår ned på alle som ikke er som deg selv. Det er kvalmt. Du leker at du selv er Gud."


Vedkommende som skriver dette vet at han ikke lenger får publisert noe på denne bloggen. Han har brutt publiseringsreglene så mange ganger at han til slutt ble utestengt. Men han bryr seg ikke om det. Han venter på en ny mulighet til å publisere sine innlegg. Innlegget jeg har sitert fra ble lagt inn på bloggen i natt. Samtidig inviterer vedkommende alle til å publisere alt de vil på sin egen blogg, det innebærer også all sjikane og personangrep mot undertegnende som de måtte ønske. I tillegg gjengir han de innleggene han selv skriver og som blir slettet her.


Det er ikke bare denne bloggen som utsettes for dette. Vi får det også via telefon. Jeg har ingen som helst mistanke om at det kommer fra de som bruker denne bloggen til det samme. Men det førte likevel til at jeg måtte skaffe nytt mobilnr som nå er hemmelig.


Fra og med i dag innføres det derfor moderering av innleggene som skrives på denne bloggen. Jeg håpet lenge å kunne unngå det, da jeg ville gjøre det lettest mulig for alle å kunne skrive kommentarer. Alle er fortsatt hjertelig velkomne til å skrive kommentarer - og vær gjerne uenig med meg i teologiske og samfunnsmessige spørsmål! Jeg har fortsatt veldig mye å lære, og jeg lærer mye av mange av de som kommenterer her. Innleggene leses av bloggens administrator, som altså er undertegnede, før de publiseres. Bryter de med publiseringsreglene som sier at man ikke kan drive med sjikane eller personangrep, spre rykter eller bruke banneord, vil de heretter bli avvist og ikke komme på trykk. Hvis ikke kommer de fortløpende på trykk, men det vil kanskje ta noe lengre tid enn før. Jeg håper ikke at moderering vil medføre at det heretter blir færre som vil skrive. Dette er beklageligvis noe jeg ser meg nødt til å gjøre på grunn av visse innlegg. Jeg håper riktig mange vil skrive kommentarer, også anonymt. Dette tillates i visse tilfeller hvor man av ulike årsaker ikke ønsker å skrive sitt fulle navn.

(Illustrasjonsfoto)

18 kommentarer:

Anonym sa...

Du har min fulle støtte i det valget du har tatt. Du har ikke noe annet valg slik dette har utviklet seg over lengre tid. Takk atter en gang for at du er til så stor velsignelse for så mange. Jeg håper flere oppdager denne fantastiske bloggen.

Jeg ber om Herrens velsignelse
over deg og din familie.

Guds fred!

Stener

Bjørn Olav sa...

Takk Stener, det er godt å få støtte i dette, og takk for din forbønn. Det var en vanskelig beslutning å ta. Håper du fortsetter å sende inn dine gode bidrag.

Anonym sa...

Du har min fulle støtte. At du utsettes for sjikane tar jeg som et tydelig tegn på at du har en god blogg, at Satan ikke liker den og derfor bruker de midler som er til disposisjon for å ødelegge bloggen din.

Stå på, Hansen! Det har alltid kostet blod, svette og tårer å stå frem som tydelig kristen!

KuleKnut sa...

Nei, det er for kjipt at folk skal behøve å bruke så mye energi på å spre dritt. Jeg tror ikke på den løsningen hverken den ene eller andre veien. Det må være lov å være uenige men alikevel holde diskusjonen på et saklig nivå. Jeg er ikke alltid enig med det du skriver, men jeg setter min ære i å holde stemningen god, samtidig som jeg tar med meg det gode og lar meg inspirere av det du skriver. Jeg har også lært utrolig mye av deg, Hansen, og synes diskusjonene her på bloggen har vært veldig fine og hjulpet meg til å se mange ting klarere. Du er en klok mann med masse kunnskap og erfaring og selv om vi har forskjellige erfaringer og naturlignok av den grunn forskjellige meninger betyr ikke det at jeg kan sjikanere eller hetse. Det har med generell folkeskikk og meneskesyn å gjøre. Man kan ikke klage over andres feil ved å begå de samme tabbene selv. Jeg har også lært mye av å lese bloggene til dine "medkranglefanter" hvis jeg kan kalle de det, men det er ikke noe motsetning, VI KAN DA VEL VÆRE VENNER OG OPPFØRE OSS SOM FOLK??

Det er så kjipt, argumentene detter liksom igjennom, blir som å arrangere en ikkevoldskampanje med balltre.

Anonym sa...

Jeg også kan bli ganske stum når jeg ser en slik utrolig mangel på barmhjertighet i forhold til at du faktisk har en alvorlig sykdom, Bjørn-Olav Hansen.
Det viser også en umodenhet, som også vitner om at de umulig kan ha opplevd noe virkelig alvorlig og ha gått igjennom "dødens dal" selv.
Her i landet kan mange leve " på ytan"uten noe virkelig dybde eller skli på et bananskall gjennom livet, for noen.
Har selv oplevd dødsfall og sykdom i mine nære relasjoner, men selv som barn, før disee erfaringene og før jeg ble en kristen, var det visse grenser man aldri overtrådde.
Disse grensene ser nå ut til lettere og være uthvisket,mer og mer, og det er et varselstegn av det onde.

Wenche J.

Morten Tobias sa...

Det er som regel sånn at når mennesker ikke har arguementer så går de løs på budbringeren. Ser de igjen og igjen i debatter, i media.. ja over alt. Folk elsker å ty til angrep i stedet for å komme med seriøse motargumenter. Slike mennesker forsøpler debattforum og de er dessverre overrepresentert.
Utrolig barnslig og patetisk.

De hadde vært fryktelig interessant å høre fra disse personene hvor du har hetset folk...Jeg har ikke lest en enste hetsende post. Kan jeg ikke lese?? Er det noe jeg har gått glipp av???

Begrepsforvirringen i dag er total. Folk klarer ikke å skjelne mellom nødvendig kritikk, sladder, diskrimenring osv..alt glir i hverandre. Ei suppe av ignorans og smålighet.

Jeg håper virkelig ikke du stenger bloggen Bjørn. Den er til velsignelse for mange. Stå på.
Gud velsigne deg og dine!!!

Bjørn Olav sa...

Kule Knut:

Takk for gode ord. Det har vært og er interessant å samtale med deg. Vi er av og til uenige, og kanskje mer enige enn vi tror? Jeg lærer også av å lytte til deg, og du setter ofte i gang prosesser hos meg. Det vil jeg gjerne få takke deg for. Av og til har jeg tatt med meg det du har skrevet til bønnekoia mi, for å få stillhet til å tenke igjennom det.

Bjørn Olav sa...

Wenche J

Jeg har valgt å være åpen med min sykdom, og med mine troskamper rundt dette og med andre ting. Det har gjort meg kanskje mer sårbar. Som familie har vi gått igjennom kanskje den vanskeligste fasen i våre liv. Det har vært mange tunge dager, og er det fortsatt. For egen del venter jeg nå på en ny sykehusinnleggelse, og jeg regner med at det blir en ny operasjon. Min egen situasjon er alvorlig. Derfor oppleves det vondt og sårende når noen mener at jeg skriver om dette for å fremheve meg selv, få sympati eller fremstå gudfryktig "i pompøs offentlighet". Eller at de ikke tror på meg når jeg skriver om dette. Jeg kunne valgt å ikke være så åpen med min og vår situasjon, jeg kunne ha valgt å ikke skrive om tårer, våkenetter, lammende frykt - men da ville jeg ikke snakket sant om livet. Jeg velger å være åpen, selv om de håner meg for dette.

Takk for at du ser min situasjon. Når vi er sårbare, er det godt å bli sett. I morgen skal jeg til en kardiolog som har vurdert de siste undersøkelsene jeg har vært igjennom. Det blir spennende - og tøft.

Bjørn Olav sa...

Morten Tobias

Takk for din støtte. Den varmer.

Anonym sa...

Helt riktig å innføre moderering. Det er opp til deg å avgjøre hvem som får skrive og hva som skal skrives. Støtter deg fullt ut.

Mvh.: Birgir

Anonym sa...

BjornOlav:
Jag känner att jag vill skriva en rad till dej,och bara trösta dej!För det första,så blir jag så ledsen för din skull,för dessa lögner som du utsätts för!
Men tänk på vad som står skrivet i Guds ord;Jesus säger ju att
"Saliga är ni när människorna för Min skull säger allt ont om er,för då är er lön stor i himmelen"!
Kom ihåg BjornOlav,att alla lögner som dessa män säger om dej,
det ska slå till baka på dom själva.
Vet,BjornOlav,att Jesus bär dej nu,när det känns tungt för dej!Och angriper dom dej,så känns det svårt för oss
dina vänner här på bloggen också!
Jag bara ber att vår Himmelske Fader ska gripa in,så att du får fortsätta och sända dina härliga undervisningar i Guds ord!
Låt dessa ord gå in i ditt Hjärta!
"HERREN VARE MED DEJ DU TAPPRE STRIDSMAN!!!
Karin

Bjørn Olav sa...

Ja, Birgir jeg tror det er rett, og som de som har ringt meg i dag har sagt: det burde jeg gjort for lenge siden. Men det ble nå slik nå. Og det har virkelig vært nødvendig når jeg ser hva som er skrevet etter at jeg publiserte dette innlegget.

Bjørn Olav sa...

Takk for oppmuntringen, Karin. Det varmer.

Anonym sa...

Du hadde sansynligvis vunnet frem om du hadde kontaktet Wordpress, Bjørn Olav, for maken til overtramp fra denne bloggeieren har jeg aldri sett.Når han regelrett kaller deg løgner i overskriften på sin artikkel har han brudt med rettningslinjene til Wordpress, og bloggen hans kan bli stengt.Jeg vil tro du også ville ha vunnet frem med en politianmeldelse.Det er også interessant at han bruker hele navnet ditt.Vi har sett flere eksempler på hvordan han selv har rast når noen har nevnt hans navn.Da truer han med politi og viser til regelverk.Men selv kan han gjøre hva som helst.

Ole Anders

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav!
Slutter meg til de øvrige støtteerklæringene her. Å lese disse usmakelige og selvavslørende kommentarene fra de som er utestengt og andre som skriver helt på kanten gjør vondt. Det forsøpler bloggen og gjør bloggen til en kamparena. Legg kamparenaen utenfor bloggen for din og bloggens lesere skyld. Da blir det mer oppbyggelig. Ellers så vil også jeg påpeke at du skriver veldig mye bra og oppbyggelig, takk Gud for det!
Hilsen
Thomas i S.

Bjørn Olav sa...

Nå har jeg ikke for vane å kontakte politiet, og kommer heller ikke til å gjøre det i denne sammenhengen. Ei heller bloggleverandøren til dette nettstedet.De får fortsette med å sin sjikane og løgnaktige påstander, så lenge de måtte orke. Jeg har innført moderering på denne bloggen. Det får holde.

Bjørn Olav sa...

Takk ellers til Thomas for gode ord.

Geir Rune L@rsen sa...

5.mos.31.6 Vær modige og sterke! Vær ikke redde, og la dere ikke skremme av dem! For Herren din Gud går med deg. Han slipper deg ikke og svikter deg ikke.

Jeg vet hvilke personer du tenker på...de er fulle av hat til alle som holder ordet høyt ...la deg ikke vippe av pinnen...
Guds velsignelse Bjørn Olav...

Jeg har skrevet litt om helliggjørelsen hensikt og oppgave på min blogg kanskje det kan gi litt forklaring på hvorfor vi har slik motstand.....