mandag, august 25, 2008

De 10 bud - gode veivisere til et godt liv, del 1


Herren ønsker å velsigne oss med et godt liv, og det følger velsignelser med å følge Hans gode vilje for våre liv. I Guds ord har Han gitt oss retningslinjer, og når vi følger dem, følger velsignelsene med! Salmisten som skrev Salme 119, den som handler om Guds ord, sier det slik, inspirert som han er av Den Hellige Ånd:


"Å, hvor høyt jeg elsker din lov! Dine bud gjør meg visere enn mine fiender, for de er mine til evig tid. Jeg er blitt klokere enn alle mine lærere, for jeg grunner på dine vitnesbyrd. Jeg er mer forstandig enn de gamle, for jeg tar vare på dine befalinger. For hver ond sti har jeg holdt mine føtter borte, for at jeg kunne holde ditt ord. Fra dine lover har jeg ikke veket av, for du har lært meg." (Salme 119,97-102)


Til sin tjener Moses taler Herren tydelig og klart og sier hvor velsignelsen, og dermed også beskyttelsen for våre liv, ligger:


"Disse ord som jeg byder deg i dag, skal du gjemme i ditt hjerte. Og du skal innprente dem i dine barn. Du skal tale om dem når du sitter i ditt hus, når du går på veien, når du legger deg, og når du står opp. Du skal binde dem som et tegn på din hånd, de skal være som en minneseddel på din panne. Du skal skrive dem på dørstolpene i ditt hus og på dine porter." (5.Mos 6,6-9)


Blant de ord som Herren har gitt oss, står Guds 10 bud i en særstilling. Vi begynner i dag en helt ny serie her på bloggen, hvor vi skal ta for oss hvert av disse budene, og se nærmere på hva de betyr for oss i våre hverdagsliv. Du vil finne at de omhandler alle livets områder, og at Jesus forsterket deres betydning og at de hørte med i apostlenes undervisning. Jeg har i andre artikler tatt for meg viktigheten av å forstå hva lov og evangelium er, så vi får se om jeg kommer inn på det i denne sammenhengen. Dette er først og fremst en gjennomgang av hvert av de 10 bud.


Det er viktig å understreke at De 10 bud er en absolutt lov, det er prinsipper som er altomfattende og uten unntak, og Jesus stadfester deres tidløse betydning i Matt 5,21-37. Jeg foreslår at du henter din Bibel og leser det skriftavsnittet, så har du et godt grunnlag når vi nå tar fatt på en gjennomgang av Guds 10 bud.


(fortsettes)

7 kommentarer:

tjo sa...

Jeg setter stor pris på skikkelig bibelundervisning og gleder meg til denne bloggserien.
Ha en velsignet dag, Bjørn Olav!
Tove O

Fars Datter sa...

Hei!
Jeg legger ikke inn kommentarer her så ofte skal innrømmes, - men det reflekterer ikke min besøkshyppighet på bloggen din. Har stor glede av å lese innleggene dine, Bjørn, og er innom både titt og ofte! Gud velsigne deg for det arbeidet du gjør her! Det er til stor velsignelse for meg, og mange med meg!
Nå gleder jeg meg til å følge undervisningen om budene! :o)
Ha en fin dag!

Anonym sa...

Jeg er litt uenig i dekalogen din (dekalogen ble nemlig "endret" i forhold til slik jødene deler den opp).

Mer riktig er denne:



1. "I am the LORD your God who brought you out of the land of Egypt, from the house of slavery. You shall have no other gods before Me..."

2. "Do not make an image or any likeness of what is in the heavens above..."

3. "Do not swear falsely by the name of the LORD..."

4.. "Remember the Sabbath day and keep it holy"

5. "Honor your father and your mother..."

6. "honor your father and your mother..."

7. "Do not commit adultery."

8. "Do not steal."

9. "Do not bear false witness against your neighbor"

10. "Do not covet your neighbor's wife"



Det som har blitt gjor en eller annen gang i krisendommens historie er at man har slått sammen et bud slik at man har skjøvet billedforbudet litt ut i skyggen, og så har man splittet et annet bud slik det ene ene budet om begjær, er gjort om til to bud.

Mao. man har slått sammen bud 1, og 2 (utifra den dekalogen du kommer med) som egentlig er to forskjellige bud i jødisk tradisjon, og så har man splittet bud 9 og 10 (igjen, i den dekalogen du kommer med) som i jødisk tradisjon er ett enkelt bud.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

whoops. seksern skulle vært å ikke drepe...

Bjørn Olav sa...

Takk til Tove og Elis for hyggelig hilsen. Måtte Herren rikelig velsigne denne uken for dere!

Bjørn Olav sa...

Lars

Nå er dette ikke dekalogen "min". Det er en illustrasjon jeg har hentet for å illustrere bloggartikkelen. Ellers har du et poeng når det gjelder inndelingen i budene. Jeg kommer til å bruke den inndelingen som finnes i 2.Mosebok i denne serien. Her vil jeg også drøfte billedforbudet i lys av inkarnasjonen. Inkarnasjonen gjør ikonene mulig.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.