tirsdag, august 19, 2008

Det store og avgjørende testspørsmålet



De siste dagene har jeg tenkt mye på hva det er som gjør at mennesker søker til et sted som Lakeland eller havner på disse merkelige sloshfestene. Jeg tror svaret er enkelt. Det er en hunger etter opplevelser, og det er en konsekvens av en den moderne dykingen av individualismen. De siste tiårene er menighetene blitt mer og mer innadvendte. Det arrangeres fornyelseskonferanser for de troende, man kommer sammen for å lytte til god lovsang, få del i inspirerende undervisning. Jeg har spurt meg selv: Hva er det viktigste kjennetegnet for en menighet om den skal være i Guds plan og vilje? Jeg har funnet at det svaret er også enkelt, men selv om det er enkelt er det svært utfordrende! Det handler ikke om menigheten har den beste lovsangen, er med på de siste trendene, er populær og stor i antall. Det handler om den er engasjert i Guds hjertesak: misjon! Det handler om den har nød for de unådde, det handler om den avsetter penger for misjon i andre land og om den er en sendermenighet eller ikke. Jeg tror jeg har hørt det siden jeg ble en kristen i 1972: "Ikke alle skal reise ut som misjonærer." Men jeg har aldri funnet dekning for en slik uttalelse i Bibelen. jeg tror setningen er velment. Man ønsker ikke å skape dårlig samvittighet eller legge byrder på andre. Derfor sier vi: Alle er ikke kalt til å gå. Men Jesus sa: "Gå derfor ut", "Dere er mine vitner".

I dag er det flere norske misjonsorganisasjoner som ikke får noen til å melde seg for tjeneste. Misjonsfeltene trenger folk, men menighetene er opptatt av sine egne ting. Det arrangeres nesten aldri misjonsmøter, eller møter med fokus på misjon. Det hender like sjeldent som menigheten arrangerer bønnesamlinger hvor hele menigheten deltar.

I 1889 kom den legendariske pionermisjonæren Hudson Taylor (bildet) til Oslo. Han kom for å fortelle om sitt arbeid, og det han hadde å fortelle grep de mange som kom for å høre ham. Møtet resulterte i stiftelsen av et norsk misjonsselskap under navnet: Den norske Kinamisjon. Misjonsselskapet eksisterer den dag i dag under navnet Evangelisk Orientmisjon.

Det Norge trenger er en ny Hudson Taylor, en som kunne oppildne kristenfolket til fornyet misjonsinnsats. En som la alvoret inn over oss. Sender vi ikke flere misjonærer er det flere som dør på misjonsfeltene uten evangeliet, og de ender i fortapelsen. Mens vi holder våre oppbyggelsesmøter, fornyelseskonferanser etc går tusenvis av mennesker inn i en evighet uten Gud, fortapt. Jeg husker jeg fikk refs av mann som ba meg om ikke å nevne ordet fortapelse når jeg preket. Folk kunne bli redde! Da var det bedre å skjule sannheten, og la oss fortsatt sove.

Et år før Hudson Taylor kom til Norge, besøkte han Canada. Overlat hvor han preket meldte unge mennesker seg til tjeneste som misjonærer i Kina. Noen av dem var studenter. Taylor hadde vært imot tanken på å opprette en gren av Kinas Innlandsmisjon i Nord-Amerika, men nå ble han overbevist om at det likevel var Guds vilje. Det ble sagt at "det alvorlige uttrykket" som han gikk med forsvant da mer enn 40 menn og kvinner meldte seg og søkte om å få bli en del av Kinas Innlandsmisjon, og da det ble holdt fullsatte møter til ære for åtte unge kvinner og seks menn som ble funnet skikket til å dra ut til Kina. Da en far ble bedt om å tale på et av disse møtene i Toronto, sa han hva det kostet å ta avskjed med sin datter:

"Jeg har ikke noe som er for dyrebart for min Herre Jesus. Han har bedt om å få det beste jeg har, og jeg gir det til Ham av hele mitt hjerte."

Hudson Taylor husket senere de ordene: "Jeg har ikke noe som er for dyrebart for min Herre Jesus."

Har vi det? Har jeg det?

Jeg ser de endeløse skogene og slettelandskapet i Russland for mine øyne. Enslige landsbyer på øde steder. Jeg har vært der mange ganger. Hvem vil gå dit sammen med meg? Hvem har nød for de gamle og unge som bor er, og som ikke har hørt evangeliet, som ikke er frelst, som vil gå evigheten i møte, uten Gud. Hvorfor lykkes vi ikke med å sende mennesker ut? Kanskje fordi noen sier: Ikke alle skal gå. Hvem står bak de ordene tror du? Gud?

Om Jesus gav alt, hva skylder vi da å gi Ham?

Skal vi spørre oss selv: Hvor mye er jeg villig til å ofre resten av dette året for misjonens sak, og da mener jeg virkelig "ofre". Hva betyr et menneske for deg? Hvor mye er det verd?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det er så sant så sant det du skriver. Jeg må ransake meg selv og spørre; hvilken nød har jeg for de unådde? Her ligger en stor utfordring. Dette må iallefall jeg gjøre noe med?

Stener

Anonym sa...

Ja,det är verkligen så sant!Hur mycket är jag villig att ge till Jesus?Han gav sitt liv för oss! Är vi villiga att ge våra liv för Honom?Många gånger så tror jag att det egna jaget står i vägen.Jag vill också säga till Jesus;"Herre här är jag,använd mej!Ge mej nöd för de ofrälsta,och gör mej villig att ta mitt kors på mej och följa dej,på den väg som du har för mej!Ja amen!"
Karin

Geir Rune L@rsen sa...

Jeg er enig med deg i mange av disse tanker Bjørn Olav, men trenger en å dra så langt for å finne misjonsmark?

Norge er ikke det det engang var...den sunne lære er i tilbakegang i de norske menigheter, mennesker vil heller ha det som klør i øret som ikke krever forsakelser og omvendelse fra døde gjerninger...

Personlig tror jeg at nød for ufrelste kommer jo , nærmere en holder seg til Jesu bryst...

Det som trenges er fokus på korstreet og se at vi er fortapt uten ham, når en ser det kommer nøden for de ufrelste...

Jeg har ikke vært frelst så lenge som deg, men på de 25 år som jeg har vært frelst har det vært en markant omdreining fra sunn til usunn lære, med usunn menes en lære som bygger på individuell åndelig selvdigging, nåde som en rettighet, og en kraft, nedprioritering av å endre adferd, søken etter tegn, under og opplevelser...en feilaktig fokus på kjærlighet.

Dette er endringer som går gjennom alle kirkesamfunn...ingen har gått fri.

Det er to grener som er spesielt skyldige i at den sunne lære ikke lenger tåles dvs. karismatisk kristendom og liberalteologisk kristendom...

Om nød for de unådde igjen skal få fokus må den sunne lære igjen innføres blandt de kristne, man kan enkelt og greit ikke ha en fot i verden og en fot hos kristus...Jesus krever hele deg, verken mer eller mindre...

Bjørn Olav sa...

Misjonsmarken er rett utenfor døra! I løpet av noen timer kan de fleste av oss ha vitnet for muslimer, hinduer, buddhister, New age'ere, nordmenn.

Men jeg tror også vi må øke vår bevissthet om å nå de unådde folkeslagene, og være villig til å bryte opp fra Norge for å gå til dem. Det er på dette området det svikter i dag. Norge har en av de store sendenasjonene, men er ikke det lenger. Dessverre.

Anonym sa...

Jeg har følgt med på bloggen din i det siste Bjørn Olav og jeg takker Gud for det som har blitt skrevet.
Jeg tror at vekkelsetider er misjonstider. Det du har skrevet om Lakeland er jeg helt enig i. Dette synes å være det som står bl.a. i 2.Peter 2, v.1 og utover, (jeg synes vers 2 er talende). Jeg vil anbefale Times Square Church sine nettsider for solid bibeltro forkynnelse,www.tscpulpitseries.org

Anonym sa...

Håper det er rom for innspill fra en ikke-kristen. Et spørsmål:

Hvor vil du/dere sette grensen for hva som er misjonering og hva som er "plageri" ?

Eks: En kristen prøver å frelse meg. Jeg er ikke interessert, men personen gir ikke opp, og hver gang jeg treffer personen prøver han igjen å fortelle om sitt fantastisk kristne liv.

Finnes det kristen som klarer å se og forstå at det faktisk finnes andre livsyn som man må leve med og akseptere, og til og med kanskje klarer å se at er bra for andre?

:)