mandag, august 18, 2008

I gjenopprettelsens tjeneste, del 3: Broder Bakht-Singh



Jeg synes det er veldig interessant å se hva som karakteriserte broder Bakht-Singh's tjeneste. På 1950-tallet reiste Bakht-Singh til Australia, besøkte deler av Asia, Afrika og USA. Overalt hvor han kom var han som en Kristi velduft. Han kom virkelig som en frisk sommervind til lunkne menigheter og kristne som hadde en ytre form for gudsfrykt, men som avviste Herrens kraft. Herren hadde selv bedt ham om tre ting da han la ut på disse reisene:

1. Slutt deg ikke til noen organisasjon, betjen alle likt. 2. Legg ikke dine egne planer, men la Herren lede deg skritt for skritt. 3. Gjør ikke kjent dine egne behov. Du skal spørre meg alene om du har behov som må dekkes.

Og broder Bakht-Singh gjorde som Herren ba ham om. Mange spurte om han hadde noen hemmelghet når det gjaldt hans åndelige liv, fordi han var unik på så mange måter. Enkelte har trukket frem disse tingene som preget ham:

1. Hans totale avhengighet av Den levende Gud.

2. Han aksepterte Bibelen som Guds ord og oppmuntret hver eneste troende til å eie sin egen Bibel og leve i total lydighet til Guds åpenbarte ord. Hans egen innsikt i Guds ord og hans nærmest fotografiske minne av skriftsteder er legendarisk. I 1965 da Bakht-Singh var i England traff han den kjente pastoren og bibelforkynneren Martyn Lloyd-Jones sammen med pastor Keith Samuel, en av talerne ved Keswick konferansen. De tre samtalte om mange viktige teologiske spørsmål og svarene Bakht-Singh gav overrasket dem og utfordret dem. Da Martyn Lloyd-Jones spurte Bakht-Singh hvor han hadde sin dype innsikt fra, svarte han: "Jeg leser og mediterer over Guds ord på mine knær." Mesteparten av sitt liv, før han ble syk, leste han Bibelen knelende og mediterte på den i timesvis. Den Hellige Ånd åpenbarte på denne måten vidunderlige ting for ham.

3. Han søkte etter og gjorde Guds vilje uansett hva det kostet ham.

4. Han hadde en sterk lidenskap for Gud og for å vinne mennesker for Gud.

5. Han oppdaget og praktiserte bibelsk lovprisning og tilbedelse og oppmuntret alle troende til å lovprise Gud i ånd og sannhet.

6. Årlig arrangerte han såkalte "Hellige sammenkomster" som fikk stor betydning for de tusener som deltok. Her fikk deltagerne del i gedigen bibelundervisning.

7. Bakht-Singh oppmuntret de kristne til å vende tilbake til nytestamentes prinsipper for menighetsliv.

8. Han var en mann av tro, og stolte på Herren for alle ting på alle områder av sitt liv. Og Herren æret ham for den tro og lønnet ham med alt han trengte.

9. Han hadde en enkel måte å presentere evangeliet på, og vitnet om Herren overalt hvor han dro.

10. Han oppmuntret de troende til å komme sammen og introduserte det kristne kjærlighetsmåltidet for dem.

11. Han var en bønnens mann som levde i bønn hele sitt liv. Han tilbrakte timesvis på sine knær i samtale med Gud.

Jeg sitter tilbake og tenker på disse 11 punktene og spør meg selv: Slike mennesker trenger vi virkelig mange av i vår tid. Jeg vil bli en slik mann som Bakht-Singh. Måtte Herren få hele meg, og bruke meg som Han vil.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du er inne på noe veldig viktig. Jeg har kjent på sorg i mitt indre hele tiden siden jeg leste om manifestasjonene i Lakeland menigheten. Må Gud hjelpe oss til ikke å forlate Kristus for mer spektakulære opplevelser. Ha for øye, alt er ikke av Gud.
Takk for at du skriver om alle disse trosheltene, interesant, og vi har nok noe å lære der.

Hilsen karin