lørdag, august 23, 2008

Veien vi kalles til å gå



Det er noe vidunderlig i dette at Gud kaller den enkelte av oss til å gå Hans veier. Nå finnes det i utgangspunktet bare èn vei, og den veien er Jesus. Men vi kalles inn i et personlig forhold til Ham, og det forholdet kan sees forskjellig ut fra person til person. Jeg kjenner at Gud for tiden fornyer denne relasjonen til Jesus, og at veien jeg er kalt til å gå leder inn på et annet veistykke enn det jeg har gått til nå. For når operasjonen ikke ble "vellykket", sett med menneskelige øyne, så må jeg spørre meg selv om dette er Herren som viser at kallet nå dreies en annen retning. Som jeg ofte har sitert fra Forkynneren: "Alt har sin tid". For meg har kallet de siste årene handlet om å gjøre retrett, trekke seg tilbake, gå inn i en dypere relasjon til Jesus selv. I dette bildet hører bønnekoia på Skumsjøåsen med, og jeg kjenner meg mer "dratt" mot denne og livet her, enn før. Hva det innebærer ut over dette, vet jeg ikke. Det er spennende - og utfordrende. Men så handler da kristenlivet også om en levende relasjon til Jesus. Vi forholder oss jo ikke til en teori, en lære først og fremst, men til den levende og oppstandne Kristus.

Jeg har forstått at mitt kall ikke alltid blir forstått. Enkelte ser ut til å tro at jeg har slått inn på en vei som virker fremmed. Ikke minst min relasjon til kommniteten på Nya Slottet Bjärka Säby stilles det spørsmål ved. Mye av dette beror nok på uvitenhet om hva dette er for noe, men det handler altså først og fremst om bibelmeditasjon og tidebønner. Tidebønnene har fulgt kirken siden dens grunnleggelse, og er en arv fra synagogegudstjenesten. Bønnene som bes er bønnene som finnes nedskrevet i Salmenes Bok. Og bibelmeditasjonen, ja det er jo ikke noe annet enn at vi grunner på Guds ord og Ordet som ble menneske.

Jeg må også slippe taket i at mennesker misforstår. Alt kan eller skal ikke forklares. Noe handler også om det private rom, det som Jesus kaller for lønnkammeret.

7 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav:
Jag bara vill önska dej en
trevlig kväll tillsammans med de dina på brölloppet!
Vet du,jag fick in en insändare i dagens vlt idag.
den lyder;

Stå upp för din kristna tro!

Varför skäms svenskarna för den tro de en gång haft?I Växsjö har det börjas talas om att handen på övergångsstället som pekar oppåt mot Jesus,ska vara stötande för andra relioner.
Detta är något som jag inte kan förstå.När ska vi kristna våga ställa opp för vår kristna tro,och sluta gömma oss i rädsla för vad andra ska tycka?
Det kommer åter till mej vad Jesus sa till fariseerna när de försökte tysta ner Hans lärjungar.Han sa ;"Om dessa tiga så ska stenarna tala"!
Och det är presis vad som sker nu med handen som pekar opp mot Jesus och att Han är den ende vägen till Gud!Låt oss därför vara frimodiga på vår tro på Jesus,och inte låta
oss tystas ner.
Karin Santiago
detta var vad som kom in i dagens isändare på vlt.

Ja BjornOlav jag tänkte på vad du skrev i dagens blogg.Det kanske är så att det är en period som Jesus vill,med dej att du bara ska vara i stillheten med Honom.
I ro och stillhet i bönekojan!Bara Jesus och du BjornOlav!
Det var något som kom till mej.
Ha en bra dag Å hälsa de dina!
Gud Välsigne dej och din familj.
Karin

KuleKnut sa...

Åh jeg ELSKER å lese blogen din når du er i det hjørnet her! Du skriver utrolig vakkert og jeg blir inspirert og rørt av det du utrykker her og måten du gjør det på. Dette er sannheter på sannheter og det er godt å lese.

Tusen takk Bjørn Olav, og Gud velsigne deg!

Ja, vi må ta den tekoppen en dag snart! ;)

Trine Kvalnes sa...

Hei Bjørn Olav.

Må bare si:
For et helt fantastisk bilde!

Hvem har tatt det?

Har også skrevet en slags liten respons på ditt innlegg på bloggen min, for det ble litt for langt til å skrive det som en kommentar, synes jeg:)

http://langsveien.blogspot.com

Bjørn Olav sa...

Takk for hilsen, Karin, og ord rett inn i mitt liv. Gud bruker deg.

Bjørn Olav sa...

Kule-Knut

Jeg tenker ofte på den tekoppen med deg. Kan ikke du si fra når det passer. Jeg regner med at du må legge Sommerkonsertene bak deg først.

Bjørn Olav sa...

tk

Etter at jeg kom hjem fra bryllupet i Kristiansand, har jeg lest den flotte artikkelen på bloggen din. Folkens - ta en titt innom der og les! tk har veldig mye å bidra med.

Bildet fikk jeg hos de jeg bodde hos i Vennesla.

KuleKnut sa...

Ja samme her! Vi må få til det snart. Nå er sommershowet over og jeg får bedre tid fra neste uke og fremover, da må vi gjøre en avtale.