tirsdag, september 30, 2008

Halvveis til 100


Så er dagen ugjenkallelig kommet. Jeg er halvveis til 100! Når jeg var ung synes jeg 50 var veldig gammelt. Nå undres jeg på hvor årene er blitt av. En sa til meg her om dagen: Når du blir 50 skal du tenke på at du blir minst 90, og da har du 40 år igjen. Så jeg tar sikte på minst det! Nå er det jo ikke slik at jeg ikke vil til himmelen, for det er så mye, mye bedre, men livet er også så herlig! Fredag skal jeg forrette i begravelsen til en som ble 94. Hun var så full av sprudlende livsglede, at hun helst ikke ville legge seg tidlig om kvelden - slik gamle folk gjør, nei hun ville holde seg oppe så lenge hun kunne, slik at hun fikk mest mulig ut av livet! Herlig! Lørdag som var feiret vi i lag med våre nærmeste venner. Vi var omlag 40 stykker. Flere av dem har vi jo mer eller mindre ukentlig kontakt med, andre ser vi noe mer sjeldent. Så flott det er med venner! Og så godt å være i lag. Til lørdag blir det familiefest, og i dagene innimellom blir det tid til å ta imot gjester som vi gjerne ser tar turen innom, enten det er her hjemme eller i bønnekoia. Det femtiende året var jubelåret i den jødiske kalenderen. Etter sju sabbatsår - 7 ganger 7 år - kom jubelåret som var det 50'de. En israelitt som på grunn av fattigdom måtte selge seg til en annens tjeneste, skulle da få sin frihet tilbake. All slektseiendom eller arvebesittelse som ble solgt eller kjøpt mellom jubelårene, skulle gis tilbake til sin opprinnelige eier. Og ikke minst dette: I jubelåret skulle det råde fullkommen hvile for jord, buskap og mennesker. Men jubelåret var også samtidig en understrekning av at vi er fremmede og utlendinger på jorden, vi er bare forvaltere av de timelige gavene som Gud er den rettmessige eier av. Og jubeåret var også et forbilde for den kommende messianske tidsalder. Jeg tar med meg jubelårets innhold inn i dette mitt 50'de år, og tenker om det at innholdet er profetisk. Derfor lar jeg jubelårets innhold også være en bønnemodell for dette året av mitt liv. Om du spør hva jeg ønsker meg, må det bli fred, frihet, hvile og jubel! Et helt år. Jeg trenger det alt sammen. Noe av det jeg har bedt Herren om den siste tiden er at jeg ønsker i enda sterkere grad å oppleve at HAN er mitt hvilested.

19 kommentarer:

Anonym sa...

gratulerer Bjørn. Det er godt å ha deg på nett. Du er en stor inspirasjon og oppmuntring for meg. Må det bli mange gode år foran deg.
Morten tobias

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav!
Gratulerer med de halvt hundre.

Jeg har mange gode minner fra årene vi var ute på journalistisk/fotografisk feltarbeide. Minner som dukker opp slik dann og vann.

Lykke til med de neste halvt hundre!

Hils familien!

heljar

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!
Må dagen i dag bli en festdag der du kan fryde og glede deg i Herren!

Må du få mange gode år foran deg sammen med dine kjære.
Må du få nå de målene du har satt deg med tanke på bønne- og misjonsreiser.

Jeg hilser deg med Salme 121 og Salme 128, 1-4.

--------

"Jag har en vän
Han känns igen
på ärren efter såren.
Han känner mig,
han älskar mig
den ringaste bland fåren.

Hans ord, hans röst
ger mig den tröst
och vila jag behøver.
Han fyller på,
velsignar så
att bägarn flöder över.

Han leder mig
den rätta stig
och skyddar mig för fara.
Han är mitt stöd.
I liv och död
jag lika trygg kan vara."

Dikt av Hans Hallebo

- - - -

Du har lært meg utrolig mye de siste par årene. Takk!

Stener

Anonym sa...

Gratulerer med dagen bror! Gud velsigne deg.
Hilsen
Olaf

Anonym sa...

Føyer meg til gratulantene og ønsker deg Guds velsignelse videre.

Har tenkt en del på din datter i de seneste dagene, håper hun har det godt og er frisk. Likeså resten av familien din.
Hilsen karin.

Anonym sa...

Hei Bjørn Olav.

Gratulerer med dagen din!!
En søsterhilsen med Jeremias 29.11

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen Bjørn Olav. Guds rike velsignelse for deg og familien ønsker jeg deg. Og det er jo ikke småtteri å fylle 50 år på basunhøytiden!!!! For jeg tror den er i dag, er den ikke det? Kanskje du kan skrive litt om den i en artikkel i dag? Dette er jo en veldig spennende høytid. I Det Nye Testamentet er basun nevnt i forbindelse med Jesu gjenkomst (også i GT).
Hilsen
Thomas i S.

Bjørn Olav sa...

Hjertelig takk for alle hilsener og alle de gode ønskene. Det varmer veldig!

Bjørn Olav sa...

Heljar!

SÅ KOSELIG! Dette var virkelig en kjempeoverraskelse! Ser tilbake på tiden hvor vi arbeidet sammen med stor glede og takknemlighet. Savner det gode vennskapet. Håper du har det bra i Polen. Det kunne vært moro å besøke deg der! Jeg skal til Romania i november, og kjører tog, muligens gjennom deler av Polen, så kanskje? Og om ikke det, er det da ikke så langt å ta turen dit ellers. Kan du ikke ved anledning skrive til meg på:

bolahans@online.no

Anonym sa...

Gratulerar BjornOlav på din dag!Gå med Gud!(Vaya Con Dios)!Ett bibelord till dej.Hagg.2: 5, 6.
Tack för att du finns BjornOlav!
Må Herren Rikligen Välsigna dej,å din familj!
Karin

Anonym sa...

Varme gratulasjoner på dagen, Bjørn Olav!

Må Herren fortsatt styrke deg og holde deg oppe med Sin rettferds høyre hånd - Jesus Kristus, vår Frelser.

Guds nåde og fred i deg og omkring deg.
Vi takker Gud for deg!

Hilsen med Ordspr.16,3

Mvh
Eivind og Eva i sør.

KuleKnut sa...

Gratulere med dagen!! Hurra!!!

Anonym sa...

Gratulerer, Bjørn-Olav, du er bare ungdommen, hele 3 og et halvt år yngre enn meg!
Jeg er evig ung så da har du ihvertfall mange gode år foran deg!
Selv synes jeg at det kommer inn litt verdighet ifølge med 50-tallet, det er et kult tall!

Vennlig hilsen Wenche Johanne.

Anonym sa...

Gratulerer med dagen!!

HIlsen Henriette

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Bjørn Olav! Guds rike velsignelse videre i ditt arbeide for Jesus og det han har gjort for oss på Golgata.

Mvh.: Birgir

Bjørn Olav sa...

Takk for alle gode ord og gratulasjoner på 50 års dagen. Jeg takker Gud for hver eneste en av dere. Hjertelig takk skal dere ha.

Anonym sa...

Kjære Bjørn Olav!

Litt forsinket: Hjertelig tillykke med 50-års dagen. Jeg setter stor pris på dine kommentarer og leser din bloggside hver morgen. Takk også for de samtaler jeg har fått ha med deg og den hjelp du ga meg med i forbindelse med prosjektet om kirkefedrene.

Bjørn Olav sa...

Takk for din gode hilsen, Dagfinn! Jeg savner dine kommentarer! Håper alt er bra. Jeg fikk en info om Patristisk Seminar, men pga mine epostproblemer har jeg ikke fått lest den. Kunne du fortelle meg når det er, om det da ikke alt har vært. Håper ikke det, der skulle jeg gjerne vært.

Anonym sa...

Hvis du har problemer med e-posten, Bjørn Olav, skal jeg huske på å sende deg det med posten neste gang. Møtet i Patristisk Forum skulle vært i slutten av november, men jeg fikk nettopp avbud fra Asle Dingstad da han måtte til Midtøsten i forbindelse med utgivelse av en bok, og da var det forståelig at det kommer foran. Vi skal snart finne en ny dato, antagelig i løpet av januar. Du hører fra meg.

Beklager at jeg ikke har så mye tid til å kommentere for øyeblikket, men jeg skal forsøke å komme med noen innspill av og til. I skrivende øyeblikk er jeg i Sortland der jeg besøker menigheten denne helgen. Søndag skal jeg talel på fellesmøte her i Sortland.