fredag, september 26, 2008

Motstand mot film om barnevoldtekt



En film flere mener forherliger pedofili og barnevoldtekt møter sterk motstand i USA. 19. september var det premiere på filmen "Hounddog" , som viser voldtekt på en ni år gammel jente. Denne jenta spilles av 14 år gamle Dakota Fanning (bildet). North Carolina Chapter of Concerned Woman oppfordrer til boikott av filmen, som skildrer et lokalsamfunn i USA på 50-tallet. Filmen spiller på den ni år gamle jentas gryende seksualitet, og nettopp dette og den senere voldtekten av henne, får det hele til å virke troskyldig. Hounddog reiser ingen debatt om misbruk av barn. I sitt forsvar av filmen sier filmskaperen, Donna Kampmeier følgende:

"She is simply and innocently experiencing and relishing the aliveness of her being, the life force pulsing through her body, celebrating the power and creative force of her sexuality that is her birthright."

Motstanderne av filmen mener det motsatte. Man spiller ikke på et barns seksualitet. Ei ni år gammel jente skulle få lov til å være ute og hoppe strikk og fortsatt være barn, ikke være et objekt for voksne menneskers grådighet og abnorme forlystelser.

Jeg kjenner ikke til at filmen planlegges oppsatt på norske kinoer, men jeg vil ikke bli overrasket om så skjer. I dag ser det ikke ut til at det er noen grenser for hva som kan tillates vist. Om filmen skulle settes opp her i landet håper jeg motstanden vil bli stor. I forbindelse med premiæren ble den kun satt opp på 11 kinoer.

Pedofili og nekrofili vil være temaer som helt sikkert vil dukke opp igjen i tiden fremover. Grensene for hva som skal aksepteres i vårt moderne samfunn flyttes stadig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi må nok dessverre forvente at denne filmen kommer til Norge. Tror også den får sine støttespillere her. Er ikke dette kunst da? Det er jo det argumentet som blir brukt. Kunst var det visst også når AHA lekte med nekrofili. Vi ligner mer og mer på Sodoma.

Anonym sa...

Skjønner ikke hva som er galt med denne filmen i det hele tatt. Har ikke sett den, men utifra det jeg har lest om den så er det ingenting som tilsier at den forherliger noe som helst. Den gjenspeiler en hvilken som helst jente. De som mener at en niåring ikke har seksuelt begjær aner faktisk ikke hva de snakker om. Jeg er gutt og pikk ståpikk første gang som sjuåring (som jeg kan huske). Likte ei jente i klassen. Dette er ikke unormalt i det hele tatt. Hadde folk visst hvor mange barn som har sex seg imellom allerede på barnehagenivå så hadde dere blitt sjokkert. Selvsagt skal ikke dette forekomme mellom barn og voksne. Vil bare påpeke at alle faktisk har seksuelle følelser uansett alder. Misforstå meg gjerne, men bare ikke kall meg pedo, for det er jeg ikke, fremhever bare fakta.