fredag, september 05, 2008

Salveolje og enhet bringer Kristi velduft



Den profetiske Salme 133 er et ord som jeg stadig vender tilbake til:

"Se hvor godt og herlig det er for brødre å bo sammen i enhet. Det er som den kostbare oljen på hodet, som renner ned i skjegget, Arons skjegg, og renner ned på sømmen av hans kjortler. Det er som duggen på Hermon, som kaller på Sions berg. For der har Herren tilsagt velsignelsen, livet til evig tid."

Enheten mellom de troende er som en magnet for Guds velsignelse! Derfor er det også Jesus ber: "Hellige Far. bevar dem i Ditt navn, dem som Du har gitt Meg, så de kan være ett, slik som Vi er ett." (Joh 17,11)

Salveoljen - en helt spesiell og velduftende krydderolje ble tilberedt på en helt enestående måte. Dette var en hellig forbindelse beregnet på en spesiell anledning. Den ble helt rikelig over Arons hode, rant ned langs skjegget hans, mettet klærne som dekket hele kroppen og dryppet ned på gulvet. Duften fylte stedet der presten utførte denne tjenesen. Dette er et profetisk bilde på Kristus og Hans menighet.

Oljen - symbolet på Den Hellige Ånd - helles over Kristus som er hodet for menigheten. Fra Ham renner den ned på skuldrene, de som bærer byrdene, Hans utvalgte apostler, og derfra ned på hele kroppen. Selv føttene - de som skal bære budskapet videre - får del i salveoljen. Velduften er til stede alle steder hvor Kristi kropp er. Og vi utgjør denne kroppen.

"Men Gud være takk som alltid leder oss i triumftog i Kristus, og som ved oss gjør velduften av Hans kunnskap kjent på ethvert sted. For vi er Kristi vellukt for Gud blant dem som blir frelst, og blant dem som går fortapt. For dem som går fortapt, er vi dødens duft som fører til død, og for dem som blir frelst, er vi livets duft som fører til liv." (2.Kor 2,14-16a)

"Den apostoliske kraft og evangeliets salvelse flyter ut fra Jesus til de lederne Han har utpekt, og blir forløst gjennom en levende, sunn og aktiv kropp," skriver min gode venn John Noble, som var som en åndelig far for meg i mange år. Og så legger John til: "Jesu bønn blir endelig besvart."

"Og den herlighet som Du gav Meg, har Jeg gitt dem, så de kan være ett, slik som Vi er ett. Jeg i dem og Du i Meg, for at de kan bli gjort fullkomment til ett, og for at verden kan forstå at Du har utsendt Meg og at Du har elsket dem, slik som Du har elsket Meg." (Joh 17,23-24)

Guds folk - Hans menighet, er Hans hellige nasjon og kongelige presteskap. Vi har en jobb å gjøre, men for å lykkes trenger vi salveoljen og enhet.

Ingen kommentarer: