mandag, oktober 27, 2008

En bønn for å ta på seg den åndelige rustningen





Den lutherske presten og sjelesørgeren Bengt Pleijel (bildet) fra Sverige, har skrevet en bønn om hvordan man tar på seg den åndelige rustningen som apostelen Paulus omtaler i Efeserbrevet kapitel seks. Mer enn noensinne kjenner jeg på viktigheten av å ta på den den åndelige rustningen hver eneste dag om vi skal bli "stående etter å ha overvunnet alt", som Skriften taler om:

"Før du kler på deg, trenger du å vaske deg. Gå til korset og legg fra deg din synd, bekjenn at du har dvelt ved syndige tanker, så som vantro, løgn, ulyst.... Hold fast ved løftene om forlatelse for Jesu skyld. Deretter tar du på deg hele den åndelige rustningen under bønn, i det du ber:

Jeg takker deg, Herre, for FRELSENS HJELM som beskytter hjernen min mot alle onde inntrykk, og bevarer mine tanker i Kristus.

Jeg takker deg, Herre, for RETTFERDIGHETENS BRYNJE som beskytter meg mot Satans knep som vil få meg til å fremheve meg selv, og bevarer meg i Kristi rettferdighet,

Jeg takker deg, Herre, for SANNHETENS BELTE som beskytter meg mot løgn og bevarer meg i Kristus, som er sannheten.

Jeg takker deg, Herre, for BEREDSKAPS SKO som beskytter meg mot å ønske lettelse, mot min engstelse, og bevarer meg i Jesus Kristus. Ved sin Hellige Ånd gir Han meg ny vilje og hjelper meg til å gå med faste skritt gjennom livet.

Jeg takker deg, Herre, for TROENS SKJOLD som beskytter meg mot Satans vantrospiler og bevarer meg i Guds løfter.

Jeg takker deg, Herre, for ÅNDENS SVERD som er Guds levende og kraftige ord og det eneste våpen jeg får anvende i kampen for Guds rike.

I tillegg til dette ikler jeg meg medfølelse, vennlighet, ydmykhet, mildhet, tålmodighet, saktmodighet og vilje til å tilgi. Jeg bekjenner Jesus som min Frelser og Herre og tegner derfor med korsets seierstegn.

Om du klikker på etikker på "den åndelige rustningen" kommer du til en serie med artikler hvor jeg har sett på hver den av den i lys av Guds ord.

2 kommentarer:

Jens Thoresen sa...

Eg likar så godt slike bøner som dette. Lenge hadde eg akkurat denne nedskriven i ei bønebok, men den vart borte for meg. Difor vart eg glad når eg fann ho her på bloggen din. No kan eg ta henne opp att som ei god morgonbøn, og tilrå henne til andre. Flott.

Jens

Bjørn Olav sa...

Godt å høre, jeg er blitt veldig glad i denne bønnen. Lutheraneren Bengt Pleijel har mye å tilføre meg. Måtte Gud rikelig velsigne din tjeneste. Spennende å følge med på hva som skjer hos dere.