torsdag, oktober 23, 2008

En bønn om et langt liv



Vent på meg, himmelens konge, til jeg er ren, skikket til å bo i Ditt hus.

Vent på meg, Marias sønn, til jeg er gammel, klok av forgangne år.

Når en ung gutt bæres bort før lekens år er omme, vet ingen hvilke store ting han kunne oppnådd. Bare i voksen alder får vi se evner og anlegg i full blomstring.

En kalv burde ikke drepes før den er fullvoksen, og en gris ikke slaktes mens den ennå suger på morens patter. En gren burde ikke kuttes før den har blomstret, og en åker ikke høstes før kornet er modent.

Solen burde ikke gå ned midt på dagen eller stå opp midt på natten.

La min sjel få bli her på jorden, for den er som myk, uformet leire, ikke klar til å bli mottatt av Deg.

Men hvis Du likevel tar meg bort mens jeg er ung, vil jeg ikke klage, bare fortsette å tilbe Deg.

En keltisk bønn fra omkring midten på 400 tallet.

Ingen kommentarer: