tirsdag, oktober 28, 2008

Guds evige løfter til Israel, del 1



Jeg skrev om dr. teol Ingulf Diesen i går. I forbindelse med søndagens ettermiddagsmøte sa han: "Alle som elsker Bibelen, og tror at Bibelen er Guds evige ord, de elsker også Israel."

Jeg tror Diesen har helt rett. De siste dagene har jeg arbeidet en del med Guds løfte til det jødiske folk. Det har sammenheng med at jeg skriver en bok om Abraham. Gjennom å lese de bibelske løftene på nytt, kjenner jeg på en dyp takknemlighet for at jødenes og vårt forhold til Abrahams, Isaks og Jakobs Gud er bygget på en evig pakt.

Israels rett til å eie Kanaan er nemlig grunnlagt på guddommelige løfter. Og det er ikke et løfte som Gud har gitt bare èn gang. Han har gitt det gang på gang, og forsikret Abraham og hans etterkommere et løftesland:

"Og Herren sa til Abram: Dra bort fra ditt land og fra din slekt og fra din fars hus til det landet som jeg vil vise deg!" (1.Mos 12,1)

"Da åpenbarte Herren seg for Abram og sa: Din ætt vil jeg gi dette landet." (1.Mos 12,7a)

"Og Herren sa til Abram etter at Lot hadde skilt lag med ham: Løft nå dine øyne og se ut fra stedet der du står - mot nord, mot syd, mot øst, mot vest! For hele det landet som du ser, til deg vil jeg gi det, og til din ætt FOR ALLE TIDER." (1.Mos 13,14-15)

"Og han sa til ham: Jeg er Herre, som førte deg ut av kaldeernes Ur for å gi deg dette landet til eiendom." (1,Mos 15,7)

"Den dagen gjorde Herren en pakt med Abram og sa: Din ætt har jeg gitt dette landet, fra Egyptens elv like til den store elv, floden Frat..." (1.Mos 17,18a)

"Jeg vil gi deg og din ætt etter deg det land hvor bor som fremmed, hele Kanaans land, TIL EVIG EIENDOM. Og jeg vil være deres Gud." (1.Mos 17,8)

"Herren, himmelens Gud, som tok meg bort fra min fars hus og fra mitt fedreland, og som talte til meg og lovte meg med ed, og sa: Din ætt vil jeg gi dette landet..." (1.Mos 24,7)

Disse guddommelige løftene ble også gitt til patriarkene Isak i 1.Mos 26,3: "For til deg og din ætt vil jeg gi alle disse land, og jeg skal holde den ed jeg har lovt Abraham, din far." Og til Jakob: "Og se, Herren stod over den og sa: Jeg er Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud. Det land hvor du nå ligger, vil jeg gi deg og din ætt." (1.Mos 28,13)

Løftet Gud har gitt er bekreftet av Moses i 2.Mos 6,4: "Jeg opprettet min pakt med dem og lovte å gi dem Kanna'ans land, det landet de bodde i som fremmede." De er gjentatt i Salmene: "Han stadfestet den som en rett for Jakob, SOM EN EVIG PAKT for Israel. Han sa; Til deg gir jeg Kana'ans land TIL ARV OG EIENDOM." (Salme 105,10-11) Og løftene de finnes i alle de profetiske skriftene, som her i Esek 28,25: "Så sier Herren! Herren: Når jeg samler Israels hus fra de folk som de er spredt blant, da vil jeg hellige meg på dem for folkenes øyne. Og de skal bo i sitt land, det som jeg gav min tjener Jakob."

Vi snakker altså om Guds evige løfter. De har ikke Gud endret på.

Ingen kommentarer: