fredag, oktober 03, 2008

Jesus, mitt alt. Om søster Claudia, del 2



Claudia betyr "den gråtende". Gjennom å angre sine synder, og omvende seg daglig for å følge Jesus, skjedde det en endring med søster Claudia som var til å ta og føle på for de som var rundt henne. Mor Basilea, grunnleggeren av De evangeliske Mariasøstre, skriver:

"Jeg måtte stadig undre meg hvordan de ut av hennes gråt over sine synder, brøt en mektig strøm frem, en stor takk og glede over Jesu tilgivelse. Angeren var som en kilde, hvorfra det stadig strømmet nytt liv, fremfor alt en inderlig stor kjærlighet til Jesus. Det var 'den første kjærlighet' som var skjenket henne."

De årene som fulgte viste henne forvandling seg stadig tydeligere. Jeg gir ordet til mor Basilea:

"- Når søster Claudia er sammen med oss og taler med oss, stråler hun som en sol, sa en av de som arbeidet sammen med henne i hagen. En dag fant de i et sidesom ved stallen et bilde av den hudflettede Frelser med innskriften: Jesus kaller - bli hos meg i bønn! Det var søster Claudia, som ubemerket hadde satt dette bildet der. Det skulle være en påminnelse til å være i bønn hele dagen mens de arbeidet. Det sto søster Claudia smertelig klart, at hun selv og de andre søstrene som arbeidet i hagen, stod stadig i fare for å arbeide uten å stå i forbindelse med Jesus. Og det var hennes kjærlighet til Jesus - født ut av angeren - som gjorde henne ivrig for, at Han dagen igjennom måtte være midtpunktet for dem i alt."

Mor Basilea skriver videre: "En dag sa hun til en av de andre hun arbeidet sammen med i hagen: 'Vil du være med på at vi gjør en avtale? At vi hver dag sammen ber om at det i vår morgenandakt og i 'klokken tre bønnen' til minne om Jesu lidelse, blir gitt Jesus mer tilbedelse og ære?' Det brant i hennes hjerte, at Gud måtte bli elsket og at vi ikke måtte bedrøve Ham med vår lunkenhet. Derfor er det ikke merkelig at en av hennes medsøstre, som var lykkelig over disse bønnestundene sa: 'Bønnestundene med søster Claudia er uforglemmelige. Det er alltid noe spesielt. Det var ikke noen indre tretthet hos henne, kun anger, hengivelse, glød og tilbedelse.' Hennes ansikt ble stadig mer preget av kjærligheten til Jesus; det utstrålte en indre glans fra henne."

(fortsettes)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mange får tydeligvis et møte med Jesus under Catch the fire- konferansen som pågår i disse dager. I flg. Dagenmagazinet.no sa Håkon Fagervik fra lederteamet innledningsvis at soaking er en "bølge" som Gud sender over det norske kristenfolk. Er det mye anger her? Jeg tror heller på å møte Jesus på en slik måte som søster Claudia gjorde gjennom å angre sine synder, og omvende seg daglig for å følge Jesus.

Er det noen som har vært på denne konferansen? Tv Norge sender også derifra. Er soaking noe du og jeg absolutt bør begynne med? Er dette oppskriften på få større kjærlighet til Jesus?

Stener

Anonym sa...

Claudia
Opprinnelse latin
Variant av Claudius
Betydning fra et romersk keisernavn Claudius: lukket rom, kan også komme av Nikolaus 'folk-seier', eller også 'lam, haltende' på gl.eng
Beslektede navn Claude Claudette Claudine Claudio
Statistikk Det er 337 kvinner som har Claudia som første fornavn.
Det er 136 kvinner som har Claudia som eneste fornavn.
[ Statistikk: SSB ]

Det står ingenting om gråtende her.

Wenche Johanne.

Bjørn Olav sa...

Jeg hadde tenkt jeg skulle ha vært innom denne konferanse, for å se litt nærmere på hva det er som foregår med egne øyne. Men jeg har ikke råd, for det koster ganske mye å være med - i hvert fall med mitt inntekstgrunnlag. For det andre vet jeg ikke helt om jeg vil være med på dette. Jeg er usikker og spørrende.

Vi har alle behov for å gjøre oss erfaringer av Guds farskjærlighet, men kan vi ikke det uten spesialeffektene og inviterte gjester fra USA/Canada. Og hvor er omvendelsesaspektet, som Stener ganske riktig poengterer?

Jeg har sett litt på bildene fra Dagen/Magazinet, og det slår meg: Vi lager oss plattformer, hvor lovsangerne står,og hvor talerne står og taler til de som sitter nede i salen. Enda en gang kjører vi buss. Det vitner om lite fellesskap. Det handler om at vi enda en gang skal være noe fra noen utenfor egne rekker. Vi møter opp, for å få noe fra scenen.

For meg blir dette fjernere og fjernere fra nytestamentlig menighetsliv.

Bjørn Olav sa...

Wenche Johanne

Jeg har ikke noe annet svar enn at mor Basilea som har skrevet heftet jeg delvis siterer fra, forteller at Claudia betyr "den gråtende". Hvor hun har det fra, vet jeg ikke.

Anonym sa...

Nog är dessa konferenser bra, och det är väl inget fel med detta,
men jag håller med Stener här
att genom att ångra sina synder, att omvända sig (syndanöd,som var förut),och att få vara ensam med Jesus,bara helt ensam i öknen med Honom,det är det som måste predikas åter idag ibland oss!
Eller återigen återge Pelle Karlssons bok ;Under Korsets princip, Att förlora är att vinna!
Lägga det stora jaget under korset ,så att Jesus får överta,och vara allt i ens liv!
Då,och endast då,kan livet med Jesus börja,och andra kan se Honom lysa fram ur vårt liv!
Guds Välsignelse!
Karin

Anonym sa...

Ja det ser ut til å vera mykje kommersialisering og ekslusivitet rundt desse soaking opplegga. Det ser ut til at Toronto er blitt karismatikarane sitt Roma:

SERTIFISERT STILLESTUND

Frå TACF sine sider:

“Once you have purchased a Soaking Kit, followed the teaching and started your own Soaking Prayer Center. You are eligible to register your Soaking Prayer Center with us. For doing so you will have to print the following two forms; the “Soaking Center Registration” form and the “Record of the Meetings Attendance” form. Fill them out and send them back to us, after which we will send you an Official Catch the Fire Soaking Prayer Center Certificate.”

Det høyrest gjevt ut - å bli eit “Offisielt eldfange- gjennomblauting -bøne- senter”.

Betal for kittet. Du har då berre to steg igjen (opplæring og oppstart) før du kan få sertifisert stillestunda di med Herren hjå menigheten i Toronto. Så kan du festa blikket ditt på sertifikatet når det stormar rundt deg.

mib

Anno 2008 Nym sa...

Det Bjørn Olav skriver om søster Claudia og det Karin skriver, er verdt å merke seg, og samstemmer med min kommentar til blogg-artikkelen "Jesus - mitt liv, min lengsel" fra 1. oktober.

Alle vi som skriver her må bare huske på at det er mye lettere å skrive store ord her, enn å leve etter ordene selv. - Men Gud kan faktisk forme oss, når vi daglig omvender oss og slipper Han til i livene våre! Dette er søster Claudia et vitnesbyrd om.

Anonym sa...

Anno 2008 nym;
Ja,sannerligen,jag instämmer med det du skriver,att vi måtte dagligen omvända oss varje morgon till Jesus,å låta Honom ta över mer och mer av vårt liv!
Då först,men inte förr kan vårt underbara liv med Jesus börja!
Guds Välsignelse till dej.
Karin