lørdag, oktober 18, 2008

Lillesøster Magdeleine av Jesus - en stor inspirasjonskilde



Jeg har skrevet om lillesøster Magdeleine av Jesus for en tid tilbake, men har på nytt funnet frem igjen en biografi om henne, skrevet av Angelika Daiker. Lillesøster Madeleine av Jesus er en person som griper meg sterkt, og er et stort forbilde i radikal etterfølgelse av Jesus. 26. april i år var det 110 år siden hun ble født. I 1939 grunnla hun ordensfellesskapet Jesu små søstre, som i løpet av hennes levetid - hun døde i 1989 - vokste til å bli et verdensomspennende ordenssamfunn.

Inspirert av Charles de Foucauld, bedre kjent som Bror Charles av Jesus, en av det 19. århundres store kontemplative, som i mange år levde som eneboer blant muslimene i Nord-Afrika, reiser hun i 1936 til Algerie og begynner der sitt livsverk. Gjennom et halvt århundre er hun ustanselig på reisefot, på tross av sykdom og motstand, ikke minst fra kirkelig hold, for å grunnlegge de små fellesskapene av søstre som skal utgjøre hennes internasjonale ordensfamilie.

Uten noen form for materiell støtte fra veldedie organisasjoner i ryggen lever søstrene, dengang som nå, av sine henders arbeid, oftepå fabrikker, hvor de deler arbeidernes kår. Blant samfunnets minste - fattige og utstøtte, sigøynere og sirkusfolk, nomader og urfolk på alle kontinenter - lever de "kontemplativt midt i verden", som den "kjærlighetens surdeig" lillesøster Magdeleine formulerte som deres kall.

Selv utrettet hun det tilsynelatende umulige. Jeg tror årsaken til dette er fordi hun la hele sitt liv i hendene på Ham som hun kalte "det umuliges Mester".

Selv sa hun:

"Han tok meg ved hånden, og jeg fulgte Ham blindt!"

I en serie med artikler skal vi se nærmere på hvordan man kan leve kontemplativt midt i verden, gjennom eksemplene fra livene til Lillesøster Magdeleine, bror Charles av Jesus, bror Carlo Caretto og andre.

Jeg håper flere kan la seg inspirere til å følge i deres fotspor.

Ingen kommentarer: