onsdag, oktober 08, 2008

Litt tidlig å trekke konklusjoner



Så er det bare timer igjen før våre venner fra USA er på vei hjemover. Det var vært hektiske, spennende, innholdsmettede dager. Vi setter stor pris på tiden Gud har gitt oss å ha sammen.

Vi føler det er litt for tidlig til at vi kan trekke noen konklusjoner fra dette besøket. Selv om vi har samtalt om mangt og mye, og funnet ut at vi står hverandre veldig nært i mange viktige spørsmål, er det ennå ting vi føler vi må få avklart. Dessuten finnes det områder hvor vi skiller lag. Nok ikke så mye teologisk - i og med at disse vennene hører med til de konservative mennonitene - men mer kulturellt. Vi har foreksempel det samme synet på brødsbrytelsen, eller nattverden, men jeg kan ikke være med på at det er riktig å feire nattverd kun to ganger i året. Når jeg utfordrer dem på dette, får jeg et ydmykt svar tilbake, om at dette nok mer skyldes deres egne nedarvede tradisjoner, enn det gjør Bibelen. De svarer at de fikk noe å tenke på, etter at jeg hadde delt med dem hvordan jeg ser betydningen av den første menighets praksis ut fra Apostlenes gjerninger og De apostoliske fedre. Om det vil medføre endringer hos dem er vel neppe sannsynlig, men det fikk i hvert fall meg til å klargjøre mitt syn og samtidig tydeliggjøre hvordan jeg selv vektlegger betydningen av brødsbrytelsen. Jeg tror nemlig at de første kristne brøt brødet så ofte som de kom sammen, og at brødsbrytelsen var en del av det som kalles agapemåltidet, eller kjærlighetsmåltidet.

Vi skiller nok vei også når det gjelder møteform. Våre venner bruker ikke musikkinstrumenter. De mener å ikke finne noe nytestamentlig begrunnelse for det, mens jeg mener vi må huske at vi har jødiske røtter og at musikkinstrumentene hører veldig hjemme i den jødiske kulturen. Og fordi Jerusalemmenigheten var altoverveiende jødisk, brukte de selvsagt instrumenter der!

Som sagt - vi vil tenke igjennom de samtalene vi har hatt, og se om vi kan bruke elementer av hva vi har lært inn i det kommunitetsliv vi lengter etter. Det kan hende det kommer nytt fra oss om ikke så lenge når det gjelder dette. Så følg med på bloggen! Allerede søndag skal vi samtale med noen som tenker i samme retning som oss. Det blir spennende.

Ingen kommentarer: